En liten laddning fotografier för er bussentusiaster...

Startat av Andreas91, 14 april 2014, 18:22:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Hej! Här kommer en liten laddning bilder som tagits under en längre period. I fortsättningen kommer jag följa samma spår som jag har gjort fram till detta inlägg - om, vilket kanske sker, jag laddar upp fler foton på gummihjulsfordon, lär det dröja ett tag till tills det sker.

DTM069 (Kristian Larsson 77) och DJE370 (Nobina 7628):


PHA187 (f.d. Luleå Lokaltrafik 128, Tärna Fjällbuss och numera tillhörande Två Denarer i Tyresö):



F.d. Veolia 2289 (numera tillhörande Mubarak Utbildning & Service i Vällingby) och f.d. Veolia 0832 (numera skriven på Bus Trade Center Stockholm):



Avslutar med ett hav av färger..:



Kan ni lista ut i vilka områden (läs namn på städer, förorter. Ex. namn på specifik gata eller plats krävs ej! (OBS! Med undantag för bilderna på den f.d. Lulebussen!)) bilderna är fotograferade? Ledtrådar: Samtliga bilder är fotograferade i Uppland. Alla bilder utom en är fotograferade i en och samma stad.

Vad händer om man lyckas få alla rätt? Då kommer lite fler bilder från den sista dokumenterade platsen.. (Om ni funderar på att gissa, så försök att också göra det! Har rätt svar inte dykt upp förrän på skärtorsdagen, kommer bilderna att laddas upp ändå.)

Ha det gott i vårsolen!

/Andreas

Stefan P

Hej

Jag kan bara första bilden, den är tagen vid Lindvalls Kaffe fabrik. Har stått där själv och väntat in tid för köra fram till bstn.
Gatan heter Fjalars Gränd.

mvh Stefan P

groenis


Lars-Håkan_E

Citat från: Andreas91 skrivet 14 april 2014, 18:22:49 PM
Hej! Här kommer en liten laddning bilder som tagits under en längre period. I fortsättningen kommer jag följa samma spår som jag har gjort fram till detta inlägg - om, vilket kanske sker, jag laddar upp fler foton på gummihjulsfordon, lär det dröja ett tag till tills det sker.

PHA187 (f.d. Luleå Lokaltrafik 128, Tärna Fjällbuss och numera tillhörande Två Denarer i Tyresö):



Ha det gott i vårsolen!

/Andreas

Lastbil för 8 passagerare :-)

Undrar hur man lyckats ta sig till Klara Kyrka utan att komma in i miljözonen :-)

CW66

Man häller RME i tanken så var miljözonens villkor uppfyllda?

Lars-Håkan_E

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 14 april 2014, 20:42:21 PM
Man häller RME i tanken så var miljözonens villkor uppfyllda?

Det kryphålet upphörde väl i september i fjol

igel

Den röda volvobussen har lastbilsreflexer bak, var den reggad som lastbil, eller fanns det någon annan speciell anledning som den hade fått dem?

AdmirT

Mycket fint! När är den sista bilden tagen? Den är väl från Kungsängen?
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 14 april 2014, 21:02:59 PM
Den röda volvobussen har lastbilsreflexer bak, var den reggad som lastbil, eller fanns det någon annan speciell anledning som den hade fått dem?

jag skrev ju det, "lastbil för 8 passagerare"

Andreas91

Citat från: Stefan P skrivet 14 april 2014, 18:30:10 PM
Hej

Jag kan bara första bilden, den är tagen vid Lindvalls Kaffe fabrik. Har stått där själv och väntat in tid för köra fram till bstn.
Gatan heter Fjalars Gränd.

mvh Stefan P

Stämmer mycket bra - givetvis är det Fjalars Gränd i Uppsala! :) 1 pinne till dig! (och 1 av 4 bildgåtor är lösta! Det var också den bild som stack ut med att vara fotograferad i en annan stad (som här var Uppsala). Övriga bilder är fotograferade på olika platser i norra Stor-Stockholm.)

Andreas91

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 april 2014, 19:58:51 PM
Lastbil för 8 passagerare :-)

Undrar hur man lyckats ta sig till Klara Kyrka utan att komma in i miljözonen :-)

Nästan en bonuspinne för att du lyckades så bra med att smita in svaret på bildgåta 2 i din kommentar! :) Bilden är mycket riktigt tagen vid Klara kyrka i Stockholms city. Därmed är hälften av bildgåtorna lösta. Bravo!

Andreas91

Citat från: AdmirT skrivet 14 april 2014, 21:20:00 PM
Mycket fint! När är den sista bilden tagen? Den är väl från Kungsängen?

Jag ger en pinne till dig också för att få till Kungsängen! Svaret Bro från groenis bedömer jag som nära rätt svar, men kan tyvärr inte ge poäng för det svaret då området bilden är tagen ifrån ligger i utkanten av Kungsängen och inte Bro! Området ifråga är närmare bestämt en del av industriområdet vid Brunna - beläget mellan Kungsängen och Livgardet. Därmed har 3 av 4 bildgåtor lösts.

Andreas91

Hej alla!

Ett stort tack till alla er som hittills har valt att delta med svar på bildgåtorna. Ni har lyckats lösa nästan varenda en av dessa gåtor, men en sista bildgåta kvarstår!
I vilken förort kan dom två f.d. Veoliorna ha kommit på bild?

Ett litet tips: Kolla in omgivningarna. Finns där någonting som kan begränsa sökområdet?

AdmirT

Citat från: Andreas91 skrivet 14 april 2014, 23:09:42 PM
Jag ger en pinne till dig också för att få till Kungsängen! Svaret Bro från groenis bedömer jag som nära rätt svar, men kan tyvärr inte ge poäng för det svaret då området bilden är tagen ifrån ligger i utkanten av Kungsängen och inte Bro! Området ifråga är närmare bestämt en del av industriområdet vid Brunna - beläget mellan Kungsängen och Livgardet. Därmed har 3 av 4 bildgåtor lösts.

Tack så mycket! När var det du tog bilden? :)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Andreas91

Citat från: AdmirT skrivet 15 april 2014, 06:48:29 AM
Tack så mycket! När var det du tog bilden? :)

Oj - förlåt mig! Missade tyvärr den frågan när du besvarade bildgåtan.. Bilden togs igår kl. 13:46! =)