Huvudmeny

Keolis 4794...

Startat av P.Ek, 05 augusti 2013, 13:07:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussfanatikern

Citat från: Cero skrivet 06 augusti 2013, 19:00:10 PM
Att ha dubbeldörr fram är en fördel vid stora trafikmängder, men nyttan har kanske avtagit i och med att SL endast har kortläsare på höger sida i entrén. Alltså kan bara en person i taget gå på bussen oavsett hur stor dörröppningen är.

Man kan ju montera en kortläsare på vänster sida också.

J0han

Citat från: Bussfanatikern skrivet 07 augusti 2013, 00:20:39 AM
Man kan ju montera en kortläsare på vänster sida också.

Det fanns i början! dock togs dessa bort då några klagade att man kunde ju slå sig på dom.. Därav ett stort hål på stolpen fram vid "rallysätet" på alla Maxci

Omnilasse

Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 augusti 2013, 18:49:20 PM

Inte för att jag förstår meningen med dubbeldörr fram i innerstan, men varför anser man att det är viktigare att entrepenörerna håller bussarna i rätt trafikområde än att bussarna upfyller standarden som krävs i avtalet?

Jag vet inte om man anser det är viktigare. Det är dock så att SL har som grundregel för bussar som är finansierade av dem, att de skall användas i det avtalsområde som de är avsedda för. Är ju en rätt rimlig grundprincip. Därför använder man egna bussar att flytta runt med mellan avtalsområden om fordonsbrist uppstår. I avtalen ingår ju att man ska ha tillräcklig teknisk reserv.

Är väl inte heller helt otroligt att SL skulle kunna bevilja dispens. Men om det är akut fordonsbrist så är det knappast en framkomlig väg. Sådan avtalshantering kan ju också ligga högre upp i hierarkin hos företagen - vilket väl gör att man också försöker lösa det på annat sätt. 

Vad som hindrar ett dispensbeviljande är ju främst om det skulle innebära en orimlig förmån i förhållande till avtalet. Det senare kan ju dock regleras ekonomiskt om det skulle vara så. Detta skulle ju vara fallet om Keolis med en sådan lösning skulle kunna klara sig med en mindre teknisk reserv totalt sett.   

Adrian Langemar

Citat från: Omnilasse skrivet 07 augusti 2013, 08:38:38 AM
Jag vet inte om man anser det är viktigare. Det är dock så att SL har som grundregel för bussar som är finansierade av dem, att de skall användas i det avtalsområde som de är avsedda för. Är ju en rätt rimlig grundprincip. Därför använder man egna bussar att flytta runt med mellan avtalsområden om fordonsbrist uppstår. I avtalen ingår ju att man ska ha tillräcklig teknisk reserv.

Bussar finansierade av SL brukar väldigt ofta användas i andra avtalsområden än de är avsedda för.

Ted Selander

Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 augusti 2013, 16:40:40 PM
Bussar finansierade av SL brukar väldigt ofta användas i andra avtalsområden än de är avsedda för.
Brukade, ja. Det har blivit en betydligt striktare tillämpning i de senaste avtalen.

Adrian Langemar

Citat från: Ted S skrivet 07 augusti 2013, 19:28:38 PM
Brukade, ja. Det har blivit en betydligt striktare tillämpning i de senaste avtalen.
Vad är det som gäller när ett garage kör linjer i annat trafikområde? Är det exempelvis förbjudet att köra Gubbängens etanolbussar på 828/830/831? Vet någon om dessa regler även gäller E20? Tycker att det verkar som om Arriva ofta flyttar runt på bussarna.

Ted Selander

Citat från: Adrian Langemar skrivet 08 augusti 2013, 01:20:48 AM
Vad är det som gäller när ett garage kör linjer i annat trafikområde? Är det exempelvis förbjudet att köra Gubbängens etanolbussar på 828/830/831? Vet någon om dessa regler även gäller E20? Tycker att det verkar som om Arriva ofta flyttar runt på bussarna.

Det finns alltid olika överväganden bakom den typen av planering och ev. fordonsoptimering, och hur vissa detaljer är avtalade och regleras, är inte något jag redovisar i ett allmänt forum.

Adrian Langemar

Citat från: Ted S skrivet 08 augusti 2013, 08:02:50 AM
Det finns alltid olika överväganden bakom den typen av planering och ev. fordonsoptimering, och hur vissa detaljer är avtalade och regleras, är inte något jag redovisar i ett allmänt forum.
Lycka till med att försöka hålla hemligt vilka bussar som går på vilka linjer...

Niclas Wennerlid

Jag tycker det är rätt givet att Ted inte avser att hålla vilken buss som går på vilken linje utanför forumet utan varför.

// Niclas

Omnilasse

Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 augusti 2013, 03:35:38 AM
Lycka till med att försöka hålla hemligt vilka bussar som går på vilka linjer...

Något ju SL har full koll på också. Men något hinder för att ha linjer från andra avtalsområden i omloppen har jag aldrig hört talas om. Det är ju en helt annan sak. Det lär nog bara SL tycka är bra. Syftet bakom SL:s begränsning är ju främst att det kan påverka den beräknade medelåldern på bussarna ifall de fick flyttas runt fritt mellan avtalsområdena. Eftersom E19 har en mycket lägre medelålder en vad som krävs på grund av andelen nyare fordon - skulle man alltså kunna omfördela bussar som finansierats av SL till andra områden och därmed spara rätt många miljoner i att inte behöva köpa in nya fordon till dessa områden. 

Men du kan nog utgå från - eftersom SL har all data tillgänglig - att man sköter detta från operatörernas sida. Och det var ju just att man faktiskt gör det som var föremålet för diskussionen här. Tror nog Arriva sköter det här också. Men det gäller ju olika regler även för olika vagnar inom ett avtalsområde. De bussar som man senare hyrde av SL (som Keolis återlämnade) har ju exempelvis varit helt fria att flytta på och i det äldre avtalet från Märsta lär det väl vara samma sak med bussarna där. Det kan alltså gälla rätt mycket olika regler för olika bussar som används inom samma avtalsområde.   

Bussmicke

Vad är det man säger? Allt har sin orsak...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 09 augusti 2013, 06:56:27 AM
Jag tycker det är rätt givet att Ted inte avser att hålla vilken buss som går på vilken linje utanför forumet utan varför.

// Niclas

Precis.

J0han

Igår kom även 4795 till Hornsberg! så dom flyttas en hel del (ursäkta bildkvalitén inte det lättaste med mobilkamera i mörker..)