Nya terminalen i Angered

Startat av Svemicke, 10 januari 2013, 16:28:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Citat från: Svemicke skrivet 25 januari 2013, 00:33:24 AM
Skall det motsvara Frölunda Torg fast i östra delen? Ja, frånsett tågen då. Förstår bara inte syftet då Gamlestadstorget inte ligger så långt ifrån centrum. Jag har sett prospekt på torget om hur det skall utformas vid järnvägen, men där bussarna angör...? Det är ju bara tre bussar som kör på torget idag. Undantaget 100-linjerna. Det vore mer logiskt med ett "Frölunda Torg" i Angered istället. En stor knutpunkt för hela östra Göteborg.

Västtrafik vill uppenbarligen rensa i antal busslinjer som passerar centrala Gbg. Se bara på Partille där 512, 514 och 515 numera vänder vid Östra Sjukhuset eller Svingeln. Ett tänkbart scenario- obs. att det bara är privata spekulationer från min sida!-är att man vänder Orange Express vid Gamlestadstorget, samt att man låter Blå Express gå in till Gamlestadstorget och därifrån direkt till Lilla Bommen eller rentav Järntorget. Passagerarna på dessa bussar lär inte vara så förtjusta i att byta till tåg eller spårvagn vid Gamlestadstorget, dock.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 25 januari 2013, 11:43:02 AM
Västtrafik vill uppenbarligen rensa i antal busslinjer som passerar centrala Gbg.

//Jonas G

Vill och vill. Det finns inte plats för så många bussar i centrala Göteborg. Nisse-terminalen är så gott som full, Nordstan och Brunnsparken är överbelastade. Några andra bra alternativ finns inte heller.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ronald M. Jannesson

...samtidigt var det en inslag i lokala nyheterna igår om att butiksägare i terminalen nog får säga upp anställda för att resenärer har försvunnit från densamma sedan omläggningen av expressbussarna. Häromdan gick jag förbi terminalen vid lunchtid och då stod bara EN (1) buss inne vid en gate, resten var tomma!!! ??? ???

Olof Lagerkvist

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 januari 2013, 12:24:38 PM
...samtidigt var det en inslag i lokala nyheterna igår om att butiksägare i terminalen nog får säga upp anställda för att resenärer har försvunnit från densamma sedan omläggningen av expressbussarna. Häromdan gick jag förbi terminalen vid lunchtid och då stod bara EN (1) buss inne vid en gate, resten var tomma!!! ??? ???

Det verkar bero på att terminalen i sig med alla gater inte är särskilt hårt belastad, särskilt inte utanför rusningstid. Det är istället tillfarterna och framförallt utfarterna som har en väldigt hög belastning. I princip måste man undvika att ha bussar från gater i terminalen som ska söderut, mot Polhemsplatsen. Bussar som ska köra ut åt det hållet äter upp väldigt mycket kapacitet runt hela trafiklösningen under Göta Älvbron och runt Nordstan och Drottningtorget.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Svemicke

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 25 januari 2013, 11:43:02 AM
Västtrafik vill uppenbarligen rensa i antal busslinjer som passerar centrala Gbg. Se bara på Partille där 512, 514 och 515 numera vänder vid Östra Sjukhuset eller Svingeln. Ett tänkbart scenario- obs. att det bara är privata spekulationer från min sida!-är att man vänder Orange Express vid Gamlestadstorget, samt att man låter Blå Express gå in till Gamlestadstorget och därifrån direkt till Lilla Bommen eller rentav Järntorget. Passagerarna på dessa bussar lär inte vara så förtjusta i att byta till tåg eller spårvagn vid Gamlestadstorget, dock.

//Jonas G

Jag är förvånad över att vi inte kör in på Gamlestadstorget med linje 58.

Med Dina spekulationer i beaktande, Jonas, så kan man ju undra; behövs NET i framtiden?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2013, 12:08:28 PM
Vill och vill. Det finns inte plats för så många bussar i centrala Göteborg. Nisse-terminalen är så gott som full, Nordstan och Brunnsparken är överbelastade. Några andra bra alternativ finns inte heller.

Belastningen i Brunnsparken är minimal idag. Det är visserligen bra och ju något man ville åstadkomma, men man flyttade istället problemet till Stampenbroarna.

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 januari 2013, 12:24:38 PM
...samtidigt var det en inslag i lokala nyheterna igår om att butiksägare i terminalen nog får säga upp anställda för att resenärer har försvunnit från densamma sedan omläggningen av expressbussarna. Häromdan gick jag förbi terminalen vid lunchtid och då stod bara EN (1) buss inne vid en gate, resten var tomma!!! ??? ???

Precis! Lägg därtill ytterligare en terminal som knappt används längre. Ett år efter dess tillkomst. Det är bara linje 59 som kör dit och därifrån idag. Slöseri med finanser? Nisse-terminalen av idag är en spökplats. Den är inte ett lika levande centrum som tidigare och frågan är; behövdes verkligen NET2 byggas?

En annan lustifikation gällande berörda terminal är att man dragit linje 91 till terminalen från Frölunda Torg. Det känns mer som en utfyllnadsgrej än en nödvändighet bara för att ha någon buss som går dit. Tidigare angjordes port 27 av den högfrekventa linje 80. Nu angörs den av en sällanlinje som linje 91. Linje 91 som dessutom sporadiskt körs med ledbuss. Det ställer ju lite krav dessutom på vem som borde köra.

Då skulle jag nog mer föreslå att linje 50 tar vid där 80:an slutade vid Södra Älvstranden och köra till NET istället, för nog borde en snabb förbindelse mellan Frölunda och "centralen" med frekventa avgångar vara mer att föredra än genomgående trafik till Kallebäck? Bussen är alltid som mest full just från Brunnsparken till Frölunda. Visst, det är många som åker även åt andra hållet, men inte lika mycket. Dessutom betjänas ju sträckan Korsvägen <-> Centralen av så många andra linjer.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 25 januari 2013, 14:22:06 PM
Det verkar bero på att terminalen i sig med alla gater inte är särskilt hårt belastad, särskilt inte utanför rusningstid. Det är istället tillfarterna och framförallt utfarterna som har en väldigt hög belastning. I princip måste man undvika att ha bussar från gater i terminalen som ska söderut, mot Polhemsplatsen. Bussar som ska köra ut åt det hållet äter upp väldigt mycket kapacitet runt hela trafiklösningen under Göta Älvbron och runt Nordstan och Drottningtorget.

Ja, nog för att trafiken flyter smidigare när busstrafiken inte behöver "knö" sig ut på Nils Ericsonsgatan och Kanaltorgsgatan, men det har ju underlättats med bussfiler där nu. Bussfiler som väl inte längre används? Det är väl bara linje 91 som kör den vägen idag?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Olof Lagerkvist

Citat från: Svemicke skrivet 29 januari 2013, 22:54:42 PM
Jag är förvånad över att vi inte kör in på Gamlestadstorget med linje 58.

Men ska den inte gå via Gamlestadstorget om några år när "röran" är färdigbyggd där?

Citat från: Svemicke skrivet 29 januari 2013, 22:54:42 PM
Med Dina spekulationer i beaktande, Jonas, så kan man ju undra; behövs NET i framtiden?

Jag tror nog att det alltid kommer att finnas linjer som passar väldigt bra för NET. Flygbussarna, långväga expresslinjer som 100/101 m fl, 300/330 m fl, 820/841/871 och en del andra. Det är dessutom linjer som tenderar att bli mer och mer frekventa med åren.

Citat från: Svemicke skrivet 29 januari 2013, 22:54:42 PM
Då skulle jag nog mer föreslå att linje 50 tar vid där 80:an slutade vid Södra Älvstranden och köra till NET istället, för nog borde en snabb förbindelse mellan Frölunda och "centralen" med frekventa avgångar vara mer att föredra än genomgående trafik till Kallebäck? Bussen är alltid som mest full just från Brunnsparken till Frölunda. Visst, det är många som åker även åt andra hållet, men inte lika mycket. Dessutom betjänas ju sträckan Korsvägen <-> Centralen av så många andra linjer.

Intressanta synpunkter. Dessutom, för varje morgon som jag iakttar Nordstan med all trafik blir jag mer och mer övertygad om förslaget att industrilinjerna till Torslanda m m bör flyttas bort från Polhemsplatsen-Nordstan och istället utgå från NET. Det skulle frigöra mycket behövlig plats vid Nordstan och framförallt göra hela stället mycket mindre störningskänsligt. Visst, det blir något längre att gå för några som byter till de här linjerna. Men några som ankommer med tåg får ungefär samma avstånd och några som likaväl kan byta ute vid Hjalmar Br. kan ändra till att göra det istället.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jonas Gustafsson

Citat från: Svemicke skrivet 29 januari 2013, 22:54:42 PM
Lägg därtill ytterligare en terminal som knappt används längre. Ett år efter dess tillkomst. Det är bara linje 59 som kör dit och därifrån idag. Slöseri med finanser? Nisse-terminalen av idag är en spökplats. Den är inte ett lika levande centrum som tidigare och frågan är; behövdes verkligen NET2 byggas?



290, 291 och Lerumsnabben angör väl också den nya delen av terminalen? Men eftersom gamla delen också blivit mindre frekventerad är din fråga om varför man egentligen byggde ut terminalen befogad.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Olof Lagerkvist

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 29 januari 2013, 23:35:10 PM
290, 291 och Lerumsnabben angör väl också den nya delen av terminalen?

Det är korrekt.

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 29 januari 2013, 23:35:10 PM
Men eftersom gamla delen också blivit mindre frekventerad är din fråga om varför man egentligen byggde ut terminalen befogad.

Det känns väl lite så, ja. Den är väl inte helt onödig givetvis, framförallt om det blir större störningar i tågtrafiken och många ersättningsbussar åt olika håll ska köras fram samtidigt. Men ändå, den känns lite övergiven.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jonas Gustafsson

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 29 januari 2013, 23:11:39 PM


Intressanta synpunkter. Dessutom, för varje morgon som jag iakttar Nordstan med all trafik blir jag mer och mer övertygad om förslaget att industrilinjerna till Torslanda m m bör flyttas bort från Polhemsplatsen-Nordstan och istället utgå från NET. Det skulle frigöra mycket behövlig plats vid Nordstan och framförallt göra hela stället mycket mindre störningskänsligt. Visst, det blir något längre att gå för några som byter till de här linjerna. Men några som ankommer med tåg får ungefär samma avstånd och några som likaväl kan byta ute vid Hjalmar Br. kan ändra till att göra det istället.

Industrilinjerna 128 och 129 är idag kopplade till förstärkningsturer på halva linje SVART resp. linjerna 501/502, denna koppling skulle vara svårare att få till då.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Svemicke

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 29 januari 2013, 23:11:39 PM
Intressanta synpunkter. Dessutom, för varje morgon som jag iakttar Nordstan med all trafik blir jag mer och mer övertygad om förslaget att industrilinjerna till Torslanda m m bör flyttas bort från Polhemsplatsen-Nordstan och istället utgå från NET. Det skulle frigöra mycket behövlig plats vid Nordstan och framförallt göra hela stället mycket mindre störningskänsligt. Visst, det blir något längre att gå för några som byter till de här linjerna. Men några som ankommer med tåg får ungefär samma avstånd och några som likaväl kan byta ute vid Hjalmar Br. kan ändra till att göra det istället.

Vi satt och diskuterade just linje 50 i torsdags. Om den hade gått från NET via Majorna till Kungssten, sedan mot Marklandsgatan, Radiomotet och Frölunda, så hade det blivit en lite snabbare och mer direkt förbindelse mellan just Frölunda och stan, samt att Majorna hade fått en snabbare resväg till centralen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jonas Gustafsson

Citat från: Svemicke skrivet 02 februari 2013, 16:45:59 PM
Vi satt och diskuterade just linje 50 i torsdags. Om den hade gått från NET via Majorna till Kungssten, sedan mot Marklandsgatan, Radiomotet och Frölunda, så hade det blivit en lite snabbare och mer direkt förbindelse mellan just Frölunda och stan, samt att Majorna hade fått en snabbare resväg till centralen.

Inte går det väl snabbare att köra Kungssten-Frölunda Torg via Marklandsgatan än att köra Västerleden???
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Svemicke

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 04 februari 2013, 21:30:48 PM
Inte går det väl snabbare att köra Kungssten-Frölunda Torg via Marklandsgatan än att köra Västerleden???
//Jonas G

Det går snabbare än spårvagnen. Åk från Majorna till Frölunda eller från centralen till Majorna. En buss över Södra Älvstranden hade kört till Majorna på tio minuter (spårvagnen tar nästan en halvtimme). Fast strunta i Marklandsgatan och gå ut på leden efter Kungssten. Från Markland till Frölunda går det rätt fort med spårvagn.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -