Några Ostbågar

Startat av Fredrik Gelin, 12 februari 2012, 18:32:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

GS 316 diesel ledvagn. (repris)



En bild på en ledvagn inne till. (repris)



En till inne (ny)



Instrumentpanel 304 (repris)



Nupski

Nåväl hittade lite repriser till.

GS 305


GS 305 framifrån inne



GS 305 sedd från släpet.


GS 302 förarplats med den obligatoriska vattenflaskan på golvet  ;D, ny bild från mobilarkivet.


Fredrik Gelin

Tack för alla svar och intressanta kompletterande bilder från innanmätena!

Jag gillar dessa bussars utseende, jag har dock aldrig kört eller åkt med någon så jag kan inte uttala mig om den delen av bussarnas egenskaper.

Det närmaste vi kommer här i Stockholm är nog Arrivas Berkhofer även om jag inte sett någon i trafik i Vallentuna på ett tag.
//Fredrik

Bussfanatikern

Om man tittar på bilden av 316 så ser man att skyltningen har det gamla standardtypsnittet som användes ihop med Thoreb C-90. På den bild av 305 som är tagen framifrån så ser man det nya och tydligare som används med ihop dagens buss-pc.

Calle

Ett par "ostar" lackerades ju om, men den allra första man fick se i Västtrafikblått var f.d. GS nr 318. Var det inte så att den brann?

Sen undrar jag också vilka andra "ostar" som brunnit?

Bussfanatikern

Citat från: Calle skrivet 22 februari 2012, 20:24:32 PM
Ett par "ostar" lackerades ju om, men den allra första man fick se i Västtrafikblått var f.d. GS nr 318. Var det inte så att den brann?

Sen undrar jag också vilka andra "ostar" som brunnit?
309 och 542 brann ju och blev totalförstörda av men 318 tror jag inte har brunnit.

Rikard

Citat från: Calle skrivet 22 februari 2012, 20:24:32 PM
Ett par "ostar" lackerades ju om, men den allra första man fick se i Västtrafikblått var f.d. GS nr 318. Var det inte så att den brann?

Sen undrar jag också vilka andra "ostar" som brunnit?

369 brann strax söder om Hålanda Kyrka på linje 435 eller var det 434 som gick till Getås? Minns inte just nu.
Rikard.

Calle

Någon som vet vad som hände 318, och varför den blev omlackad?

Bernt Talbrant

Citat från: Calle skrivet 23 februari 2012, 20:29:12 PM
Någon som vet vad som hände 318, och varför den blev omlackad?

Jag har absolut för mig att den råkade ut för något och i samband med reparation målades om till blått. Om det inte var brand kanske det var någon olycka då?

Bussfanatikern

Även 311, 316, 319, 320 och 321 blev ommålade. I vissa fall kanske det berodde på att originalfärgen var i så pass dåligt skick att man ändå behövde måla om bussen. Då var det ju både billigare och enklare att måla i VT-färgerna. Av dom vita ostarna så var det väl i stort sätt nästan bara dom som hamnade i Frölunda som målades om till blått och merparten av dessa fick även buss-pc.

Nupski

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 23 februari 2012, 21:52:22 PM
Jag har absolut för mig att den råkade ut för något och i samband med reparation målades om till blått. Om det inte var brand kanske det var någon olycka då?

318 brann släpet upp på vid Kungssten, då vr den nästan nya varvid man byggde upp den igen och då fick den VT blå.

Citat från: Bussfanatikern skrivet 24 februari 2012, 00:53:26 AM
Även 311, 316, 319, 320 och 321 blev ommålade. I vissa fall kanske det berodde på att originalfärgen var i så pass dåligt skick att man ändå behövde måla om bussen. Då var det ju både billigare och enklare att måla i VT-färgerna. Av dom vita ostarna så var det väl i stort sätt nästan bara dom som hamnade i Frölunda som målades om till blått och merparten av dessa fick även buss-pc.

Alla fick I-tid den gamla fordonsdatorn fasade ut nästan samtidigt som man bytte radio system. Men den nya fordonsdatorn vart det knas med skyltningen till en början.



Alla serie 2 vagnar skulle bli VT blå och renoverade men det kom av sig i samband med att man förlorade upphandlingen i väster.