Blå OmniLink till Busslink

Startat av Ted Selander, 13 april 2010, 23:58:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Några bilder från trakterna av Omni-fabriken i Polen. Bilderna är Copyfree.





En av de första OmniLinkerna till Mölndalstrafiken. Bussarna är under leverans till Göteborg där de ska förses med Västtrafikutrustning.

Fler bilder kan komma, om jag får fart på min tillfälliga bildparkering.

/Ted

Bussmicke

Mumma, mer Omnilink till folket.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Zella

Ja där är dom ju  :D

Ser fram emot fler bilder av dem som ska till Mölndal

Rikard

Ser fräsch ut. Men är det verkligen en till Mölndal ser ut att ha AC på taket eller är det kanske en av expressbussarna?
Undrar om ljuset är nått o ha på dem. behövs på vägarna nere i Lindome om inte annat. Mycket vilt i de trakterna. Sen undrar jag om nån av er som kör denna modeller har problem med säkerhetsbältet på förarplatsen? De nya volvorna som GS hyr kan jag inte använda bältet för att det sitter fast alldeles för högt o hamnar på halsen på mig istället för axeln.

Var på garaget o provade Busslinks kläder idag. lite besviken på fleesetröjan/jackan. verkar lite dålig kvalitet. och kommer sakna en riktig tröja med långa armar...
Rikard.

Matte

Citat från: Rikard skrivet 14 april 2010, 03:17:46 AM
Ser fräsch ut. Men är det verkligen en till Mölndal ser ut att ha AC på taket eller är det kanske en av expressbussarna?
Undrar om ljuset är nått o ha på dem. behövs på vägarna nere i Lindome om inte annat. Mycket vilt i de trakterna. Sen undrar jag om nån av er som kör denna modeller har problem med säkerhetsbältet på förarplatsen? De nya volvorna som GS hyr kan jag inte använda bältet för att det sitter fast alldeles för högt o hamnar på halsen på mig istället för axeln.

Var på garaget o provade Busslinks kläder idag. lite besviken på fleesetröjan/jackan. verkar lite dålig kvalitet. och kommer sakna en riktig tröja med långa armar...
Rikard.

Det där med tröjorna finns det en stickad tjock tröja med långa ärmar. Det kan liknas som en Piké tröja fast tjockare och med långa ärmar.

IntresseTrafik

Tycker halvljuset är riktigt bra på denna OmniLink modell trots pyttesmålampor.

Någon som vet hur många sittplatser det finns i dessa OmniLink boggi med 1-2-1? Kanske borde gå att ersätta en hel del ledbussar med denna variant? I det område jag kör på behövs nog ledbussens alla ståplatser ytterst sällan. Om det är runt 50 sittplatser i dessa boggivagnar så borde de räcka till för att ersätta ca 25 ledbussar?.

Ulf Rådeström

Citat från: Matte skrivet 14 april 2010, 08:29:30 AM
Det där med tröjorna finns det en stickad tjock tröja med långa ärmar. Det kan liknas som en Piké tröja fast tjockare och med långa ärmar.

Som när jag jobbade på Busslink var den skönaste tröjjan jag nånsin haft!

Nico


Det är då den stickade tröjan som har utgått ur sortimentet och då ersatts av den nämnda fleecejackan/tröjan.

Ska uniformer dock diskuteras mera ingående så föreslår jag en ny och egen tråd för det och låter denna vara till för det som rubriken anger...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jo

Citat från: Rikard skrivet 14 april 2010, 03:17:46 AM
Ser fräsch ut. Men är det verkligen en till Mölndal ser ut att ha AC på taket eller är det kanske en av expressbussarna?



Med tanke på dörrställningen och att den har låga ryggar är den väl mer lämpad som förorts/stadsbuss än expressbuss.

Mange_buss

Någon symt av bussarna till Visby?

Metallic-blå, normalvagn...  :)

Zella

Citat från: Jo skrivet 14 april 2010, 10:05:03 AM
Med tanke på dörrställningen och att den har låga ryggar är den väl mer lämpad som förorts/stadsbuss än expressbuss.

Busslink ska inte köra någon Express... Dom van Blå X... men den ska Sandarna Transporter köra.

Den som visas på bild ska väll gå som vanlig 7xx linjer i Mölndal... Blå X ska köras med Volvo

Optimal

Såg en liknane buss i Fruängen när jag körde omkring där. 8403 hette den tror jag. En SL lackad Omnilink II boggi. Trodde först det var Nobinas, Men sen hade den busslink klädsel.

Brollan

Nice, ska bli gôtt med nya bussar här, DOB:arna har gjort sitt.

Fredrik Klint

Citat från: Jim skrivet 14 april 2010, 11:32:36 AM
Såg en liknane buss i Fruängen när jag körde omkring där. 8403 hette den tror jag. En SL lackad Omnilink II boggi. Trodde först det var Nobinas, Men sen hade den busslink klädsel.

Nobinas vagnar har väl Busslinkklädsel? De beställdes ursprungligen av Busslink. Därmed inte sagt att du såg en ny Busslinkvagn... Låter ju intressant!

Ulf Rådeström

Finns ingen ny Busslinkvagn med boggi i SL-land.
Däremot är det som sagt Nobinas hybridvagnar och en diesel-sådan som referens med Busslink-klädsel - ej beställda av Busslink (eftersom det är Scania som i grunden äger bussarna till fältprovkörning) utan endast planerade till Busslink,

//Uffe