GS 297 -Äntligen!

Startat av olasand, 18 februari 2010, 13:00:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

Idag fick jag äntligen köra en av spårvägens nyaste bussar, volvoboggien 297...


GS 297 i Snipen

Bussen gick betydligt mjukare än de andra halvgamla volvobussar som spårvägen har. Trots att jag tryckte hårt på gasen smektes växlarna in så att det knappt märktes. Precis som det skall vara med andra ord men tyvärr inget jag är bortskämd med. Någon som vet skillnaden på dessa och de volvobussar GS fick för några år sedan vad gäller motor och växellåda?

Fler bilder och en recension av bussen finns på min blogg, http://jobblogg.olasand.se


Förarplatsen


Inredning

Ersa

Intressanta nedsänkta växelväljarknappar! Är det en "touchskärm", som ersätter de mer "mekaniska" knapparna? De kan nog fungera och hålla en längre tid än föregångaren. :)

Tyvärr ser det ut att vara den stora ratten, vilket jag beklagar. :(

Zella

Ja ratten faller inte heller mig m fl kollegor i smaken... den är för tjock och känns hal & oljig

Härligt herrn så fick du äntligen köra dessa... innan du byter till rälsbussarna  ;D

Bussmicke

Någon som vet om dessa 30 nya vagnar blir kvar under/efter sommaren?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

olasand

Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2010, 13:05:33 PM
Är det en "touchskärm", som ersätter de mer "mekaniska" knapparna? De kan nog fungera och hålla en längre tid än föregångaren. :)
"Skärm" är väl att ta i, det är trots allt knappar det rör sig om, men det känns absolut som att de kommer hålla längre än föregångaren vars knappar sprack hela tiden.

Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2010, 13:05:33 PM
Tyvärr ser det ut att vara den stora ratten, vilket jag beklagar.
Har förstått att det är många som inte gillar den här ratten. Själv tycker jag att den hör till de bättre av dem vi har på GS. Möjligtvis att den kan vara lite hal, men storleken tycker jag är perfekt. Är nog en vanesak.

Citat från: Tomas Fransson skrivet 18 februari 2010, 13:25:08 PM
Härligt herrn så fick du äntligen köra dessa... innan du byter till rälsbussarna  ;D
Ja, äntligen som sagt. Hade inte kännts bra att sluta utan att få prova. Har jag riktigt tur får jag köra två av dem på min sista dag i morgon när jag skall köra 173, 43 och 80, men hur sanolikt är det?

Johan B

Fina bilder på fin buss. Fast jag håller med dig Ola om att passagerarstolarna inte är något vidare. Det värsta är faktiskt inte hårdheten (man har ändå fått till bra vinkel mellan dyna och ryggstöd vilket kompenserar en del för hårdheten) utan att de är alldeles för smala och då är jag ändå av normal kroppsbyggnad både på längd och bredd. Man har iaf bytt tygsort till ett tåligare en det gamla som äcklade till sig på en vecka. Dessutom har dessa AC i hela bussen vilket blir skönt till sommaren. Blir de inte kvar hos GS så är väl Veolia en inte alltför otippad adress. Synd att du ska lämna Kruthus, man kommer att sakna de bekväma resorna du bjuder på. När nu även Fransson tänker rymma till Stockholm får man väl börja kör slälv om man vill åka bekvämt ;). Ni har allt några kollegor till som ska ha eloge men tyvärr har många duktiga försvunnit de senaste tiden.

olasand

Tack för berömmet, sånt värmer! Du har en sista chans att åka med mig i morgon då jag kan träffas på linje 173, 43, 80 och 60 i den ordningen under större delen av dagen  :)

Håller med om att det trots stolarna vore väldigt synd om dessa bussar inte blev kvar i Göteborg till sommaren. Det vore ju dumt om vi inte hann testa AC:n ordentligt. Men hur var det med Veolia och Busslink, skulle de inte köra på miljöbränsle?

Jag skulle förövrigt tro att när väl upphandlings och anställningskarusellen är över i sommar så kommer det råda allmän förarbrist i stan, så att köra själv är nog ingen dum idé trots allt!

Johan B

Busslink ska köra på RME. Veolia transport kommer däremot köra gas i sina Solaris som blir både 14,5m boggi och 12metare. Sedan ska man ha 7500 B9S (där de man redan har i Partille lär ingå) och 8500 B12BLE 6x2 13,7m och 14,5m med dieseldrift. Likväl tar man ju över ett gäng dubbelleder som går på diesel. Personligen hoppas jag också på att OmniLink-ledvagnarna och de senaste 8700:orna med expressinredning får flytta med från Partille så att det blir mer variation.

Bussfanatikern

Kommer inte bussarna i 2630-serien, 2690, 2691 och Scania Omni-City 820 också att följa med till Majorna?

Johan B

Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 februari 2010, 00:39:49 AM
Kommer inte bussarna i 2630-serien, 2690, 2691 och Scania Omni-City 820 också att följa med till Majorna?

Ja det återstår ju att se. Även om det bara är en spekulation från min sida så känns det väl inte helt otroligt att man låter de allra nyaste bussarna i Partille flytta med, dock tror jag 820 är för gammal så den ska du nog inte hoppas för mycket på.

New_options

var sitter radion i de där?

Optimal

Citat från: New_options skrivet 19 februari 2010, 09:46:20 AM
var sitter radion i de där?

På panelen ovanför huvudet typ. Där färdskrivaren sitter.

New_options

Sepura då?

Kanske inte den mest trafiksäkra placeringen.....

Erling.L

Citat från: New_options skrivet 19 februari 2010, 12:48:27 PM
Sepura då?

Kanske inte den mest trafiksäkra placeringen.....

tetran sitter på vänster hand där man förr hade dörrvreden
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussfanatikern

820 är tydligen av årsmodell 2001 och kommer från Borlänge har jag fått reda på. Om den skulle flytta med till Majorna i sommar så har den ju ändå bara ett år kvar att rulla i trafiken så att det kanske inte är någon mening med att ta dit den. Däremot kan man ju flytta den till en annan stad eller sälja den.