Bildjämförelser - Scania Omnicity vs Omnilink ledbuss

Startat av Mikael T Nilsson, 13 februari 2010, 16:56:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Jo, jag försökte precis det, men som du säger verkar jag ha förlorat domänen.
Ingenting händer på hemsidan trots att jag två gånger försökt ladda upp en hänvisningssida på domänen och enligt whois är domänen numera registrerad i London så det lär inte bli billigt att få tillbaks den antar jag...

Ersa

Bakifrån är det även lätt att se skillnad. Finns det ett mellanrum mellan bakrutan och motorluckan, eller inte:


OmniCity


OmniLink

Matte

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 februari 2010, 18:43:07 PM
Jag brukar alltid avgöra utifrån om det är OmniCity eller OmniLink genom att först och främst titta på frontrutan. Frontrutan ser verkligen hög ut på just OmniLink vilket den inte gör på OmniCity

Är verkligen OmniCity bredare än OmniLink? Jag har alltid trott att bredden har varit exakt identisk. Att OmniCity möjligen skulle ge intrycket av att vara bredare skulle väl bero på att bussen ser plattare ut. Att det alltså bara är en synvilla? Platta föremål upplevs ofta som bredare än om de är höga

Jag har alltid tyckt att OmniLink är lite smalare upp till. Ska väll säga ifrån övre delen av vindrutan och uppåt. Och känns som det är det och att OmniCity är lägre gör att dom ser ut att ha olika bredd.

Ulf Berlin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 februari 2010, 17:39:04 PM
Tack för uppgiften. Nu när du säger det så minns jag att jag sett någon uppgift om att Lidingö fick en 53xx-ledvagn från Hornsberg eller Söderort.

Hej Micke.
Det var 5321 som gästspelade ett tag på Lidingö våren 2009.
Här kommer en bild tagen 27 mars./Ulf


Niklas Bygdestam

Citat från: Matte skrivet 14 februari 2010, 13:03:59 PM
Jag har alltid tyckt att OmniLink är lite smalare upp till. Ska väll säga ifrån övre delen av vindrutan och uppåt. Och känns som det är det och att OmniCity är lägre gör att dom ser ut att ha olika bredd.

Men skiljer sig verkligen takbredden? Eller är det också bara en synvilla?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Matte

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 februari 2010, 13:37:38 PM
Men skiljer sig verkligen takbredden? Eller är det också bara en synvilla?

Jo jag tycker det välldigt mycket. Titta lite på sidan på dom olika bussarna. Glasrutorna på OmniLink tycker jag lite välvda upptill som det ska bli lite smalara takbredden. Kolla också på fram rutans som jag tycker smalnar av lite upptill.
Men kan som sagt vara en synvilla också.

SimonB

I Stockholm verkar Omnilink och Omnicity användas på samma sätt, alltså som stadsbussar medan man Omnicity här i Skåne används som regionbussar.
Vad definierar egentligen en Omnilink och skiljer den från Omnicity mer än ett lite högre tak?

Optimal

Citat från: SimonB skrivet 14 februari 2010, 13:56:58 PM
I Stockholm verkar Omnilink och Omnicity användas på samma sätt, alltså som stadsbussar medan man Omnicity här i Skåne används som regionbussar.
Vad definierar egentligen en Omnilink och skiljer den från Omnicity mer än ett lite högre tak?

OmniCity har låggolv hela vägen, OmniLink har lågt golv fram till första bakdörren, sen är det höggolv. Sen kan man gå ytterligare ett steg. OmniCity har tvärställd motor, OmniLink har långställd motor.

I Stockholm finns bara 10 st OmniLink kortvagnar som rullar i stadstrafik, Resten är OmniCity led och kort.

Om du tänker på dom gula boggibussarna i Skåne så är dom OmniLink, inte OmniCity.

SimonB

Citat från: Jim skrivet 14 februari 2010, 14:10:34 PM
Om du tänker på dom gula boggibussarna i Skåne så är dom OmniLink, inte OmniCity.

Ah... Givetvis. Blandade ihop begreppen. :)

Ersa

Citat från: Jim skrivet 14 februari 2010, 14:10:34 PM
OmniCity har låggolv hela vägen, OmniLink har lågt golv fram till första bakdörren, sen är det höggolv.

Jag skulle vilja kalla det normalgolv. Höggolv är för mig en massa trappsteg upp till en rejäl turistbuss.

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 14:36:19 PM
Jag skulle vilja kalla det normalgolv. Höggolv är för mig en massa trappsteg upp till en rejäl turistbuss.

Begreppet normalgolv använder jag sällan, då normalgolv är olika för person till person. Men säger man Låg resp Hög då förstår man.

buskörare

Citat från: SimonB skrivet 14 februari 2010, 13:56:58 PM
I Stockholm verkar Omnilink och Omnicity användas på samma sätt, alltså som stadsbussar medan man Omnicity här i Skåne används som regionbussar.
Vad definierar egentligen en Omnilink och skiljer den från Omnicity mer än ett lite högre tak?

OmniLinken kallas väl lågentre medan OmniCityn är en låggolvare? Vi har 3 Linkar som extraknäcker på våran innerstadslinje, men det är nog enbart för att det är etanolare och vi inte har sådana OC så det räcker.

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 februari 2010, 09:26:57 AM
Tack för ett trevligt bildsvep Micke!

Rent exteriört kan man nog tala om första och andra generationen, men under skalet har det hänt en hel del mellan 3701 och 6027.
Motorerna och en hel del annan teknik har finslipats med tiden, jag har för mig att 3701 är andra eller tredje generationens etanolmotor och 6027 borde vara tredje generationens dieselmotor.
//Fredrik
Kul att du tyckte om bilderna! Ja, en del har hänt vad gäller motorerna i de olika generationerna.
Citat från: Bussmicke skrivet 14 februari 2010, 11:14:14 AM
Till Namne vill jag tacka för trevlig fototur
Tack själv för fototuren. Synd att du inte hittade så många bussar som du saknade på bild.

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 12:22:43 PM
Bakifrån är det även lätt att se skillnad. Finns det ett mellanrum mellan bakrutan och motorluckan, eller inte:

Tack för bildjämförelserna akterifrån.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 februari 2010, 13:28:52 PM
Hej Micke.
Det var 5321 som gästspelade ett tag på Lidingö våren 2009.
Här kommer en bild tagen 27 mars./Ulf

Hej,
Tack för bekräftelsen om 5321 och för bilden på bussen!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.