Bildjämförelser - Scania Omnicity vs Omnilink ledbuss

Startat av Mikael T Nilsson, 13 februari 2010, 16:56:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder på Scania Omnilink och Omnicity ledbussar.
Scanias modeller Omnicity och Omnilink påminner mycket om varandra, men exteriörmässigt ser man en del skillnader.
Omnicity (5368) är lägre än Omnilink (3701) och ser även ut att vara lite bredare.



Busslink 5330, Scania Omnicity etanolbuss, levererades ursprungligen till SL Söderhallen för stomlinje 3 men blev omlacerad i SL-rött och flyttades till Söderort då Söderhallen fick nya Volvoledbussar i 70xx-serien.



Busslink 3701, Scania Omnilink (generation 1) etanolbuss, levererades ursprungligen till Busslink Lidingö, men omplacerades lite senare även den till Söderort. Jag minns däremot inte vilken ledbuss som ersatte 3701 på Lidingö.



Busslink 6027 tillhör den andra generationens Omnilinkmodell. Strålkastarna ser lite annorlunda ut mot generation 1 av Omnilink. 6027 är en av de 15 första Omnilinkbussarna av generation  2 hos Busslink Täby, levererade sommaren 2009.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Tror dom hade en OmniCity ett kort tag, innan 3141 tog över nu i höstas. Nu är vi tillfälligt utan igen dock.

Mikael T Nilsson

Citat från: buskörare skrivet 13 februari 2010, 17:23:39 PM
Tror dom hade en OmniCity ett kort tag, innan 3141 tog över nu i höstas. Nu är vi tillfälligt utan igen dock.

Tack för uppgiften. Nu när du säger det så minns jag att jag sett någon uppgift om att Lidingö fick en 53xx-ledvagn från Hornsberg eller Söderort. Har 3141 flyttats till Söderort nu?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 februari 2010, 16:56:46 PM


Här kommer några bilder på Scania Omnilink och Omnicity ledbussar.
Scanias modeller Omnicity och Omnilink påminner mycket om varandra, men exteriörmässigt ser man en del skillnader.
Omnicity (5368) är lägre än Omnilink (3701) och ser även ut att vara lite bredare.

Jag brukar alltid avgöra utifrån om det är OmniCity eller OmniLink genom att först och främst titta på frontrutan. Frontrutan ser verkligen hög ut på just OmniLink vilket den inte gör på OmniCity

Är verkligen OmniCity bredare än OmniLink? Jag har alltid trott att bredden har varit exakt identisk. Att OmniCity möjligen skulle ge intrycket av att vara bredare skulle väl bero på att bussen ser plattare ut. Att det alltså bara är en synvilla? Platta föremål upplevs ofta som bredare än om de är höga
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 februari 2010, 17:39:04 PM
Tack för uppgiften. Nu när du säger det så minns jag att jag sett någon uppgift om att Lidingö fick en 53xx-ledvagn från Hornsberg eller Söderort. Har 3141 flyttats till Söderort nu?

53xx låter bekant. Kan kolla upp det om ingen annan vet.
3141 är som det skrivs i Katrineholm. Leden vill tydligen inte funka som den ska och den har tillbringat mer tid trasig än hel och bärgats hem ett flertal gånger sen den kom till ön. I Örebro var det inga större problem med den. Underligt. Vi får väl se om Scanias enda CrossCountry-buss kommer tillbaka snart  ;D

Jacob

Två andra saker som skiljer är att omnilink har ventilationsgaller på vänster sida och omnicity har ventilationsgaller istället för fönster på högersidan, dvs bara 4 platser längst bak. Omnilink 5 platser.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Omnilasse

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 februari 2010, 18:43:07 PM
Jag brukar alltid avgöra utifrån om det är OmniCity eller OmniLink genom att först och främst titta på frontrutan. Frontrutan ser verkligen hög ut på just OmniLink vilket den inte gör på OmniCity

Är verkligen OmniCity bredare än OmniLink? Jag har alltid trott att bredden har varit exakt identisk. Att OmniCity möjligen skulle ge intrycket av att vara bredare skulle väl bero på att bussen ser plattare ut. Att det alltså bara är en synvilla? Platta föremål upplevs ofta som bredare än om de är höga
En lätt koll i bussdatabasen anger bredden till 2550 för båda modellerna - och det är nog det rimligaste, även om det verkligen ser ut som att omniCity är bredare. Kostnaden för att ha två olika breddar på modeller som tillverkas i samma fabrik får man väl dock förmoda vara alltför höga att man undviker det så långt det är möjligt.

Mikael T Nilsson


Citat från: Bussmicke skrivet 13 februari 2010, 18:28:38 PM
Nej, 3141 står på Arvers i Katrineholm
Citat från: buskörare skrivet 13 februari 2010, 18:47:27 PM
53xx låter bekant. Kan kolla upp det om ingen annan vet.
3141 är som det skrivs i Katrineholm. Leden vill tydligen inte funka som den ska och den har tillbringat mer tid trasig än hel och bärgats hem ett flertal gånger sen den kom till ön. I Örebro var det inga större problem med den. Underligt. Vi får väl se om Scanias enda CrossCountry-buss kommer tillbaka snart  ;D
Tack för uppgifterna. Jag hittade nu en gammal notering om att det var 5321 som var stationerade på Lidingö.


Citat från: Jacob Almgren skrivet 13 februari 2010, 20:06:23 PM
Två andra saker som skiljer är att omnilink har ventilationsgaller på vänster sida och omnicity har ventilationsgaller istället för fönster på högersidan, dvs bara 4 platser längst bak. Omnilink 5 platser.

//Jacob
Tack, det hade jag inte noterat.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 februari 2010, 18:43:07 PM
Jag brukar alltid avgöra utifrån om det är OmniCity eller OmniLink genom att först och främst titta på frontrutan. Frontrutan ser verkligen hög ut på just OmniLink vilket den inte gör på OmniCity

Är verkligen OmniCity bredare än OmniLink? Jag har alltid trott att bredden har varit exakt identisk. Att OmniCity möjligen skulle ge intrycket av att vara bredare skulle väl bero på att bussen ser plattare ut. Att det alltså bara är en synvilla? Platta föremål upplevs ofta som bredare än om de är höga

Citat från: Omnilasse skrivet 13 februari 2010, 22:54:24 PM
En lätt koll i bussdatabasen anger bredden till 2550 för båda modellerna - och det är nog det rimligaste, även om det verkligen ser ut som att omniCity är bredare. Kostnaden för att ha två olika breddar på modeller som tillverkas i samma fabrik får man väl dock förmoda vara alltför höga att man undviker det så långt det är möjligt.
Då är det mer en synvilla att OmniCity är bredare.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 februari 2010, 16:56:46 PM

Busslink 3701, Scania Omnilink (generation 1) etanolbuss, levererades ursprungligen till Busslink Lidingö, men omplacerades lite senare även den till Söderort. Jag minns däremot inte vilken ledbuss som ersatte 3701 på Lidingö.

Busslink 6027 tillhör den andra generationens Omnilinkmodell. Strålkastarna ser lite annorlunda ut mot generation 1 av Omnilink. 6027 är en av de 15 första Omnilinkbussarna av generation  2 hos Busslink Täby, levererade sommaren 2009.
Tack för ett trevligt bildsvep Micke!

Rent exteriört kan man nog tala om första och andra generationen, men under skalet har det hänt en hel del mellan 3701 och 6027.
Motorerna och en hel del annan teknik har finslipats med tiden, jag har för mig att 3701 är andra eller tredje generationens etanolmotor och 6027 borde vara tredje generationens dieselmotor.
//Fredrik

Rojje


Fredrik Gelin

Ja, länken stämmer, men sidan har gått ned på obestämd tid då jag inte haft tid att underhålla den.
//Fredrik

Bussmicke

För mig verkar detta mer som att du inte har kvar domänen längre.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Jo, jag börjar misstänka detsamma, jag betalade inte i tid så webhotellet blev vilande och iom det försvann även min gamla hemsida.
Jag har dock betalat för domänen och webhotellet igen under hösten och laddade upp en provisorisk sida för en stund sedan, händer det inget under dagen får jag kontakta Surftown imorgon och kolla vad som händer...
//Fredrik

Bussmicke

Du kan ju ladda upp en sidan med en bild på och text som berättar att sidan kommer åter lite längre fram.


Till Namne vill jag tacka för trevlig fototur
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.