Gott Nytt från Sälenfjällen

Startat av Marc, 31 december 2009, 19:33:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Sen beror det ju även på hur länge man står med huvudströmmen kvar o inte ;-))

rattvrickaren

Vid den typen av kyla så sjunker alla batteriers kapacitet ner till under 50%.
Som Ulf skriver så är en fungerande Webasto räddningen i många fall.
Tyvärr är fabrikatet Webasto väldigt klent och hur många gånger har man inte legat med stelfrusna fingrar och gjort rent siktglas och sedan nollställt eländet.
Ett tips på iaf Neoplan är att kolla CO-halten då den inte är ställd för svensk miljödiesel och att Svenska Neoplan trots anmodningar inte ställer om dem från fabrik......

Tyvärr är det inte bara batterierna som far illa när Kung Bore smäller till.
Ett problem för bussar som rullar upp från t.ex Skåne är att de ofta startar resan med en yttertemp på +-0 och sedan åker norrut där det ofta blir kallare. Alltså från plask till så småningom frys.
Detta gör att det byggs på is runt ventiler och annat utsatt.
Ett tips är att skaffa sig 1,5 m ventilationsrör (150 mm i omkrets) där man har en 90 gradersböj som avslutning. Ladda med en liten gasoltub med slang och tjärmunstycke och vips så har man en effektiv värmefläkt som löser bekymmerna och man slipper kalla på bärgning.

Sedan kan man även kolla vad för diesel man tankar, för vissa stationer iaf här nere fuskar med att ha vinterdiesel vilket ställde till det rejält för mig för några år sedan i Stöten när det blev - 39 grader. Dieseln blev trög och bussen gick inte att köra med. Ett antal liter fotogen och Dalatrafiks garage i Transtrand blev räddningen.

Ett annat hett tips jag vill ge mina kollegor är att i ett varmt garage träna/kolla upp snökedjorna. Är ett h*****e att börja trixa med detta när man kanske har ett antal bussar bakom sig som redan lagt sina.... Inga namn nämnda men blev duktigt sur på några amatörer som började strula med detta när vi var 4 bussar bakom som inte kom om i backen.....(När vi sedan skulle hjälpa dem så visade sig att de åkte hemifrån med för korta kedjor..... ???)

Som sista tips vill jag bara säga detta, kolla upp hur ni ställer bussen om ni ska stå ett antal dagar utan ha igång dem. Kan vara lämpligt att ställa bussen så man kommer åt batterierna med kablar....

Vill inte verka besserwisser utan bara dela med mig av ibland dyrköpta erfarenheter..
För övrigt anser jag att sommaren borde komma redan imorrn.....
/Magnus

michael k

förra vintern var det rejält kallt där uppe
under 30-
min hoppade i gång
men ett par siverfärgade kärror ville inte vara med
och de hade ju knappt en skruvmejsel med sig >:(
de stog som sagt lite taskigt parkerade men skarvning och två förlängningskablar löste det
går det under 35 ska man nog kanske knata upp och köra lite var fjärde timme
sedan får miljöollarna säga vad de vill

och som magnus sa kolla kättingen innan
förra året var det en buss som blev kvar nere innan klättringen upp till valtorance började
de hade ingen kätting med sig ???

rattvrickaren

Ja Michael.
Hur många gånger träffar man inte på kollegor utan verktygslåda, utan utbytesremmar, utan ens overall som de kan ta på sig om det behövs fixas nåt längs resan. Visst, man ringer på hjälp om det går men finns tidpunkter och tillfällen då man iaf måste göra ett tappert försök att fixa problemet för att komma vidare inom rimlig tid.
Och fy fasen för att lägga kedjor i uniformsbrallor och skjorta...speciellt om man sedan har en bra bit kvar till hotellet.

Vet att bussarna blir svårare och svårare att göra något åt om nåt händer, men visst ingår ett par arbetshandskar och en vettig verktygslåda bussens utrustning om den ens ska rulla utanför grindarna? Att kunna byta fläktrem bör väl varje chaufför iaf kunna...

Tvingades kasta in handduken, punka i Frankrike en gång. Var lögn att få loss bultarna på drivaxeln som spännts med maskin men gästerna såg iaf att man gjorde allt man kunde och blev inte sura över att det tog 3 timmar sen för en sur fransk bärgare som kom ut till undsättning (Lördag eftermiddag självfallet)

Tycker man ska förbereda sig så gott det bara går, men ingen garanti för att det inte går åt h*****e ändå..
/Magnus

yngrot

Klart man ska göra det man kan. Men lägga på snökedjor på nya turistbussar ser väldigt knepigt ut då hjulhusen är neddragna en bit över hjulet....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoTe

Citat från: yngrot skrivet 05 januari 2010, 11:50:17 AM
Klart man ska göra det man kan. Men lägga på snökedjor på nya turistbussar ser väldigt knepigt ut då hjulhusen är neddragna en bit över hjulet....

Går det inte att höja luftfjädringen?

Tuppen

Dubbeldäckaren jag hade till Sälen i helgen har dubbla startbatterier.


24 Volt, så ska det vara TVÅ batterier !!!

rattvrickaren

Ett bra sätt att smidigt lägga kedjor är att ha en kloss man kör upp driven på sen är det simpelt att "hänga" på kedjorna.
Inga problem med skärmkanterna om man bara tar sig tid att efterspänna 500-1000 meter.
Sen ska man självfallet inte ligga och bränna med kedjorna i 70 km/h....då slungar man ju ut de mest spända kedjor och skärmkanterna ryker.
/Magnus

Mikael Lövgren

Är det sen sådana "skärmkanter" som finns på t.e.x starlinern så plockas de av för att få på kedjorna. oftast innan man kör till något ställe som man kan behöva lägga på kedjor på.
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

rattvrickaren

Starliner 1 skärmkanter och vissa MAN LION Coach-skärmar måste plockas av men annars ska det funka.
Ser många danskar plocka av även på Setra men jag anser att detta inte behövs om man spänner korrekt och anpassar hastigheten.
/Magnus

groenis

Magnus
ibland kan det vara bättre att förekomma än att förekommas och då har de sparat in en skärmkant

/Lennart

michael k

jag hade ett länkbrott förra vintern
tog med en bit av plastkanten
märkligt nog var det ju den kedjan som jag hadde fått dit skitsnyggt

fö är jag lite syndare med att ta med overall :o

rattvrickaren

Som sagt, man kan inte mer än förbereda sig så gott det går.
Känner man för att skita ner uniformskläder och frysa så kan man ju självfallet kalla sig syndare och strunta i att ta med overall. Kallas ju fritt val.
/Magnus