Världens längsta buss

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 augusti 2009, 15:37:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Volvo Bussar har fått en order på 50 ledbussar till ett av världens största och mest effektiva bussbaserade transportsystem, Transmilenio i Colombias huvudstad Bogota. Tio av bussarna är världens längsta buss, Volvos dubbelledbuss på 27,2 meter.



Som synes är hållplatserna utrustade med högplattform.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

MrX

Varför har man hög plattform? Om jag förstått det rätt är det så på många platser i Latin och Sydamerika.

Erling.L

vad för karossör e det på den känner inte igen designen, men ser nice ut
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Magnus


virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2009, 15:37:25 PM
Volvo Bussar har fått en order på 50 ledbussar till ett av världens största och mest effektiva bussbaserade transportsystem, Transmilenio i Colombias huvudstad Bogota. Tio av bussarna är världens längsta buss, Volvos dubbelledbuss på 27,2 meter.

Spännande att man verkar ha lika många dörrar som fönster, sittplatser, vad är det???

RoTe

Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2009, 16:43:44 PM
Spännande att man verkar ha lika många dörrar som fönster, sittplatser, vad är det???

Sittplatser tar plats!

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 12 augusti 2009, 16:46:14 PM
Sittplatser tar plats!

Bussen tar 240 resande. Då kan nog tyvärr inte så många räkna med att få sitta. Snabb av- och påstigning och därmed kortare restider är prioriterade.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Autotransit

Är det samma transportsystem som Volvo byggt upp i Corutiba med biljettförsäljning på hållplatserna, och där har de väl också höga plattformar?

/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Magnus skrivet 12 augusti 2009, 16:04:51 PM
Karossören är Marco Polo

Skall man vara riktigt noga har karossen byggts av Superpolo, som är Marcopolos columbianska dotterbolag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 augusti 2009, 23:34:12 PM
Känns som en sorts spårburen trafik, fast på gummihjul så att säga... ;)

Jo, det är ett BRT-system (Bus Rapid Transport) och det kan mycket väl beskrivas så. Billigare än spårvagn men fungerar lika bra. Får väl se vem som blir först i Sverige med ett liknande system. Stombusslinje 16 i Göteborg är väl närmast.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: MrX skrivet 12 augusti 2009, 15:54:46 PM
Varför har man hög plattform? Om jag förstått det rätt är det så på många platser i Latin och Sydamerika.

För att få handikappanpassat plant golv i hela bussen, men ändå slippa låggolvshysterin antar jag. Då kan man ju få plats med nyttiga saker under golvet, som t.ex en mittmotor. :) Självklart ska även hållplatserna anpassas, och inte enbart bussarna. Notera höjden på dörrarnas underkanter! Den där kör man helst inte med vid sidan om linjen där de specialbyggda plattformshållplatserna saknas.

yngrot

Är det så att bussgolvet är på samma nivå som våra höggolvsbussar ?? Det ser väl så ut när man ser på bilderna??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

virtual1

Men nåt slår mig nu, det här är ju bussar för vänstertrafik, men så vitt jag vet har Colombia högertrafik! - hur går det till??? - ratten sitter ju för högertrafik med, men ändå är avstigning på vänster sida???? - eller har man ett system med mittplattformar på alla hålllatser? -  låter både trafikosäkert och dyrt!

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 13 augusti 2009, 11:02:47 AM
Men nåt slår mig nu, det här är ju bussar för vänstertrafik, men så vitt jag vet har Colombia högertrafik! - hur går det till??? - ratten sitter ju för högertrafik med, men ändå är avstigning på vänster sida???? - eller har man ett system med mittplattformar på alla hålllatser? -  låter både trafikosäkert och dyrt!

Man har mittplattformar vid hållplatserna. Underlättar byten till andra linjer. Varför skulle det vara trafikfarligt? Dyrt kanske men mycket säkert. Då är ju det system med vänstertrafik som används vid Malmö centralstation betydligt farligare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)