Volvo B9R/Volvo 9700 Face..

Startat av Bussmicke, 08 juli 2009, 23:51:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

279 kw, vad är de här för motor egentligen? nånting vi kommer få se mer av?

Optimal

Har jag fattat det rätt om  BiV numret är 2133 och Lysekils nr är 33? Varför är det så?

Varför har man ett Buss i Väst nr och ett Lysekil nr. varför inte bara ha samma nr?

Simon Bertilsson

Citat från: homer skrivet 09 juli 2009, 19:31:33 PM
279 kw, vad är de här för motor egentligen? nånting vi kommer få se mer av?

Volvos nya 11-litersmotor som ersätter 9-litersmotorn skulle man ju kunna förmoda.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Optimal skrivet 09 juli 2009, 19:37:08 PM
Har jag fattat det rätt om  BiV numret är 2133 och Lysekils nr är 33? Varför är det så?

Varför har man ett Buss i Väst nr och ett Lysekil nr. varför inte bara ha samma nr?

Enkelt svar: Inom Buss i Väst finns betydligt fler bussar än hos varje enskilt bussbolag. Eftersom bussbolagen ofta tycker det är lättare att använda tvåsiffriga nummer så gör de det genom att använda de två sista siffrorna i BiV-numret. Det är väl inte helt ovanligt vid t ex Swebus garage att man gör så också, det vill säga använder de två sista numren i inventarienumren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Optimal

Okej. Men jag döpte en bild till Lysekils busstrafik 2148. Då måste jag alltså ändra så det blir 48 enbart.

M

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 juli 2009, 20:09:28 PM
Volvos nya 11-litersmotor som ersätter 9-litersmotorn skulle man ju kunna förmoda.
Som chassiet heter B9R alltså en 9 liter (9.4) motor 380 hästar versionen.

/M

yngrot

Fick herr B-M några bussar med den gamla bohuslacken med på bild??? Visa dem gärna i så fall..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Jo det fick han, hade dem sedan tidigare men 59 och 63 har hamnat på några bilder.
Måste säga att de Bohusländska småstäderna är fanns så härliga att besöka.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan B

Dessa bilder var roliga att se. Bör gå som skållade troll med 380 hk. Är det I-Shift? Du var händelsevis inte inne i bussarna och fotade också (mycket vill ha mer vet du ;))?

Bussmicke

Tog en interiör bild i en av dem, dock ej förarplatsen
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan B

Citat från: Bussmicke skrivet 10 juli 2009, 17:52:30 PM
Tog en interiör bild i en av dem, dock ej förarplatsen

Den får du gärna visa i mån av tid och lust. Är alltid roligt att se hur det ser ut på insidan också.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

737

Vad jag hört måste all kollektivtrafik vara tillgänglighetsanpassad 2010. Dessa bussar ser inte ut att vara låggolv.

Har man backat från de dumheterna eller är det jag som missuppfattat tillgänglighetsanpassningen?

Simon Bertilsson

Citat från: 737 skrivet 10 juli 2009, 22:50:40 PM
Vad jag hört måste all kollektivtrafik vara tillgänglighetsanpassad 2010. Dessa bussar ser inte ut att vara låggolv.

Har man backat från de dumheterna eller är det jag som missuppfattat tillgänglighetsanpassningen?


Lift.