Bergkvarabuss 805 (Traveller) ny Setra dubbeldäckare

Startat av Omni, 23 juli 2007, 21:49:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omni

Hej!
Bergkvarabuss senaste förvärv till Traveller, S431DT


Niclas Rosenius



   Tjusigt!!

   Se när man lyckas fånga den :D

   //Niclas

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 juli 2007, 21:54:24 PM
Varför är den tyskregistrerad?

Bergkvarabuss köper ofta sina bussar via sitt tyska dotterföretag Mekka Trafik. Antingen är detta en buss som tidigare rullat för Mekka eller också är det en buss som köpts genom dem. Den kommer antagligen snart att svenskregistreras.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omni

#4
Bussen är helt ny.
Den kommer antagligen INTE att svenskregistreras.
Alla nya dubbeldäckarna har tyskt regnr sedan dom köptes.
Se nedan för exempel eller i min databas på nedanstående adress.
Chassinummer  Reg.nr.  Årsmodell  Chassitillverkare  Chassityp  Karosstillverkare  Karosstyp  Karossnummer  Ägarhistorik 
WKK41000113000152 HH-BZ 282 2004 Setra S431DT Setra S431 Bussen har ej karossnr Bergkvarabuss AB 282
WKK41000113000150 HH-BX 281 2004 Setra S431DT Setra S431 Bussen har ej karossnr Bergkvarabuss AB 281
WKK41000113101084 HH-EI 431 2006 Setra S431DT Setra S431 Bussen har ej karossnr Bergkvarabuss AB 283

De har även en dito registrerad på Elite Traffic i Tyskland
Båda bilderna liksom Travellerbussen tagna i Puttgarden, Tyskland i lördags middag.





Uffe

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Omni


Lulebjörnen

Säkerhetsbältet på både på förare och guide - bra där Bergkvarabuss!
Men hur är det med lasset på övervåningen? Ett snabbt uppdykande Stau på Autobahn så kommer nog dom där fotsulorna ut genom framrutan fortare än kvickt  :o...

Kollar bussbesättningen sånt?

Omni

För personer i vuxen ålder ha föraren ingen plikt att gå runt och kolla att alla sitter bältade. Däremot har denne en skyldighet att upplysa om att bussen är utrustad med säkerhetsbälten och att dom bör vara på för egen säkerhet.

Så således kollar man knappast hela tiden hur alla sitter...så svaret på frågan är nog ett nej...

Dessutom är min erfarenhet av mångåriga körningar framförallt med bil att en Stau inte dyker upp så snabbt så att dom behöver dänga fötterna i rutan om föraren i fråga är med på noterna lite (utmärkt trafikradio, påbjuden varningsblinkers vid köslut etc)

Wolfie

Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 juli 2007, 00:55:01 AM
Men hur är det med lasset på övervåningen? Ett snabbt uppdykande Stau på Autobahn så kommer nog dom där fotsulorna ut genom framrutan fortare än kvickt  :o...

Hur är det med dessa framrutor, är de förstärkta på något sätt, eller är det bara att hoppas att passagerarna inte trycker till för hårt?

Kinslayer

Vilka läckra bilder! Här snackar vi bussar alltså......Setra regerar bland turistbussar helt klart  ;D

Anders Lundén

Citat från: Kinslayer skrivet 24 juli 2007, 14:19:50 PM
Vilka läckra bilder! Här snackar vi bussar alltså......Setra regerar bland turistbussar helt klart  ;D
Instämmer helt. Setra slår alla andra :)
// Anders

Rickardo

Snygga bilder på snygg buss!
Traveller har snygg lack, är lite svag för stadssiluetter ( Heter det så  på svenska?   ???)

/Rickardo

Christer K

En fundering om varför man registrerar bussen i Tyskland och inte i Sverige. Vad är skillnaden? 
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Omni

#14
Citat från: Christer K skrivet 24 juli 2007, 19:57:50 PM
En fundering om varför man registrerar bussen i Tyskland och inte i Sverige. Vad är skillnaden? 
/ Christer K

Jag vet inte säkert..men troligen har det något med fordonsskatten att göra eventuellt.
Eller är det helt enkelt så att bussarna i grunden är registrerade på Elite Traffic / Mekka Traffic (Bergkvarabuss tyska bolag).
Numera får man ju rulla omkring med utländska regnr-skyltar i EU under en tid....okänt för mig hur länge dock.