Huvudmeny

SL:s fyra hörn

Startat av Tommy E, 07 december 2008, 21:59:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 08 december 2008, 20:10:21 PM
I så fall borde väl trafikutövaren också tycka det och kanske föreslagit det för huvudmannen för att få en ändring till stånd. Eller är det bara själva utformningen på den tryckta tidtabellen du har åsikter om?

Efter otalig försök att förstå SL och dess entprenörs (komplicerad?) relation när det sådana saker (som i det flesta fall ledde till missförståelse) och blev kallad tillfällig resenär bestämde jag att man borde lägga skulden på SL (som vilken *ärlig* SL resenär som helst skulle göra). Huruvida detta svarade svarade din fråga, ja, det vet jag faktiskt inte, men någonting skrev jag iallafall. :P

Tommy E

Citat från: Bussmicke skrivet 07 december 2008, 23:28:24 PM
Mycket intressant fyrklöverresa i kompassens tecken, den borde man göra.
Dock borde det vara mulet då Ellan besöks pga. av alla skuggor.

Tack så mycket! :)
Jag tror snarare att jag hade lite otur med var chaffisen parkerade. Jag har sett andra bilder där bussen står precis bredvid denna lilla stuga, och då ser det betydligt bättre ut.

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 08 december 2008, 20:18:33 PM
Efter otalig försök att förstå SL och dess entprenörs (komplicerad?) relation när det sådana saker (som i det flesta fall ledde till missförståelse) och blev kallad tillfällig resenär bestämde jag att man borde lägga skulden på SL (som vilken *ärlig* SL resenär som helst skulle göra). Huruvida detta svarade svarade din fråga, ja, det vet jag faktiskt inte, men någonting skrev jag iallafall. :P

Egentligen inte alls. Är det tidtabellens utformning eller linjens körväg du har synpunkter på? :P

Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 09 december 2008, 19:39:20 PM
Egentligen inte alls. Är det tidtabellens utformning eller linjens körväg du har synpunkter på? :P

Hm...både och, tror jag.

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 december 2008, 19:54:33 PM
Hm...både och, tror jag.

Aha! Vad är det för synpunkter du har då? Inte för att jag tror jag kan besvara dem, men jag kanske kan motargumentera? I värsta fall håller jag kanske med... ;)

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 december 2008, 11:16:19 AM
På vilket sätt skulle det vara en fördel att utforma tidtabellen som en ringlinje när linjen INTE är en ringlinje?

Beror på hur man ser på det. Ta en stund och studera 782s tidtabell.

Om vi bortser turerna som endast går till/börjar vid Sundsvik, så ser du att alla bussen kör i riktning Finkarby-Taxinge-Nygård. På vardagar slutar en del turer vid Nygård, sen tommar de från Nygård till Finkarby för att "angöra sträckan igen" för att sen fortsätta till Nykvarn. På helger kör man runt Finkarby-Taxinge-Nygård bara en gång (ingen tomkörning Nygård-Finkarby) för att sen fortsätta vidare till Nykvarn. Kanske är lika bra jag gör ett tidtabell i form av ringlinje och se hur det ser ut. :P

Ett liknade exempel jag kom på nu så här spontant är linje 124 i Västerbotten, "Holmsundsbussen", där det är en fördel att dela upp tidtabellen. Bussen kör Umeå-Holmsund (Minkvägen)-Holmsund (Himmelska Fridens torg), sen tommar den tillbaka till Minkvägen för att köra Minkvägen-Himmelska Fridens torg och vidare till Umeå. Anledning till det är iofs för att bussen från Umeå har anslutning till bussen från Obbola vid Himmelska Fridens torg och på det sättet skapas 30-min trafik till Umeå från Holmsund, med varannan bussbyte. Men nu börjar den här gå off-topic...

Tommy E

Citat från: Yujin Zhang skrivet 12 december 2008, 15:11:40 PM
Beror på hur man ser på det. Ta en stund och studera 782s tidtabell.

Om vi bortser turerna som endast går till/börjar vid Sundsvik, så ser du att alla bussen kör i riktning Finkarby-Taxinge-Nygård. På vardagar slutar en del turer vid Nygård, sen tommar de från Nygård till Finkarby för att "angöra sträckan igen" för att sen fortsätta till Nykvarn. På helger kör man runt Finkarby-Taxinge-Nygård bara en gång (ingen tomkörning Nygård-Finkarby) för att sen fortsätta vidare till Nykvarn. Kanske är lika bra jag gör ett tidtabell i form av ringlinje och se hur det ser ut. :P

Det blir mycket vettigare med ringlinje tycker jag.
Men "ring" är kanske lite missvisande när ringen har en avstickare till Nykvarn. Q-linje passar kanske bättre? ;D
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 12 december 2008, 15:11:40 PM
Beror på hur man ser på det. Ta en stund och studera 782s tidtabell.

Om vi bortser turerna som endast går till/börjar vid Sundsvik, så ser du att alla bussen kör i riktning Finkarby-Taxinge-Nygård. På vardagar slutar en del turer vid Nygård, sen tommar de från Nygård till Finkarby för att "angöra sträckan igen" för att sen fortsätta till Nykvarn. På helger kör man runt Finkarby-Taxinge-Nygård bara en gång (ingen tomkörning Nygård-Finkarby) för att sen fortsätta vidare till Nykvarn. Kanske är lika bra jag gör ett tidtabell i form av ringlinje och se hur det ser ut. :P



Jag håller inte med dig Yujin. Till vems nytta bör tidtabellen utformas som en ringlinje? De som ska från Nykvarn till Finkarby, Taxinge eller Nygård tittar i tidtabellen i riktning från Nykvarn, och de som ska tillbaka från något av de tre samhällena till Nykvarn tittar i tidtabellen för 782 åt andra hållet. Den enda inkonsekvens jag hittar i 782s tidtabell är att "ut-turerna" finns med i "in-tidtabellen" på sträckan Finkarby-Nygård, men "in-turerna" på samma sträcka finns inte med i "ut-tidtabellen".

Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 12 december 2008, 17:37:19 PM
Jag håller inte med dig Yujin. Till vems nytta bör tidtabellen utformas som en ringlinje? De som ska från Nykvarn till Finkarby, Taxinge eller Nygård tittar i tidtabellen i riktning från Nykvarn, och de som ska tillbaka från något av de tre samhällena till Nykvarn tittar i tidtabellen för 782 åt andra hållet. Den enda inkonsekvens jag hittar i 782s tidtabell är att "ut-turerna" finns med i "in-tidtabellen" på sträckan Finkarby-Nygård, men "in-turerna" på samma sträcka finns inte med i "ut-tidtabellen".

Medan när jag var ute i Roslagen tidigare under kvällen funderade jag faktiskt på saken och då, av någon anledning, började jag dra liknelse till 409/411s tidtabell. Vi kommer väl alla ihåg hur man utformade linjens tidtabell som ringlinje ända tills hösten då man delade upp tidtabellen. För mig, som inte är stamkund där, är det ett nedköp då det är någolunda svårare att få ett bra översikt på hur bussen/linjen faktiskt går. Men nu är de flesta resenär väl inte intresserade av det, utan så länge det går någon buss framför deras dörr, till en någolunda civilisation så är de nöjd. 8)

Men nu ska jag prova göra 782s tidtabell till en ringlinje; blir det mer krånligt att läsa, då erkänner jag att idén sög. :P

Yujin Zhang

Ok, nu har jag kokat upp något, ett möjligt utseende på 782s tidtabell, tror jag. Har bara gjort en sida (mån-fre + lör) men tror att ni fattar idén. Textsnitt och layouten är långt ifrån SLs då jag hade inte så mycket lust att göra en exakt kopia (hade inte SLs egen textsnitt heller för den delen)

När jag höll på med tidtabell kom jag på en tanke till, nämligen att turerna som endast går till Sundsvik borde kanske få eget linjenummer, med tanke på 754/755 samt 784/785.

Men här är det iaf:


Bussmicke

Turerna till Sundsvik hette 778 förr.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Ja, det blev ju snyggt! :) Frågan är om någon helt ointresserad resenär på linjen har någon fördel av det bara..

Tommy E

Tydligt och bra tycker jag.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se