GUB-bussar i UL-trafik 1998

Startat av Mikael T Nilsson, 26 november 2008, 16:33:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 27 november 2008, 19:30:07 PM
Hur många 20- metrare fanns det egentligen? Här ser jag att det är ända upp till 213, GUB hade ju bara från 201-208 när de var grönlackade. Så har jag fattat att 211- 213 såldes till Göteborg. Fanns det 209 och 210 också?

//Simon

Om uppgifterna som jag har stämmer och om mitt minne inte sviker mig så var det 201-208 och 211-213. Alltså fanns inte 209 och 210
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Oskar A

Citat från: Simon A skrivet 27 november 2008, 19:30:07 PM
Hur många 20- metrare fanns det egentligen? Här ser jag att det är ända upp till 213, GUB hade ju bara från 201-208 när de var grönlackade. Så har jag fattat att 211- 213 såldes till Göteborg. Fanns det 209 och 210 också?

//Simon

Det var bara 201-208 som var 20-meter långa medan 211-213 var "vanliga" 18-meters. 209 och 210 fanns aldrig.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niklas Bygdestam

Citat från: Oskar A skrivet 27 november 2008, 20:31:56 PM
Det var bara 201-208 som var 20-meter långa medan 211-213 var "vanliga" 18-meters. 209 och 210 fanns aldrig.

208 köptes in något år senare än de andra bussarna. Till sin uppbyggnad stämde bussen överens med 201-207 och var alltså av Arlandatyp. Däremot hade den samma lack som 211-213, dvs "Tierpslack". Det berodde på att bussen var tänkt att kunna användas för att kunna gå på både Arlanda och Tierp
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A


blubb

Citat från: Norrortsmicke skrivet 26 november 2008, 16:33:18 PM


Under slutet av 1990-talet blev GUB ny entreprenör på en del UL-linjer, bland annat på flygbusstrafiken/UL 801 mellan Uppsala och Arlanda samt UL821 mellan Uppsala och Tierp.
Till största delen, (eller helt och hållet?), utfördes trafiken med Neoplanbussar. Här är ett exempel på en av GUB:s flygbussar. Några av dessa blev senare grönlackerade och gick i stads-/förortstrafik i och kring Uppsala (ej UL-trafik). Några lär även ha flyttats till Göteborgsområdet. Vet inte vilket bolag som köpte dem...



En annan av GUB:s Neoplanledvagnar i UL-trafik, i ett annat utförande. Vid fototillfället gick vagnen på UL 821. Utförde GUB UL-trafik på fler linjer kring Tierp?



Slutligen en kortvagn i UL-trafik, vagn 722. Denna vagn blev senare vitlackerad och gick även den senare i stads-/förortstrafik kring Uppsala (då ej UL-trafik).
När var det som Swebus åter blev entreprenör för UL 801 och 821 och GUB "fick tillbaka" stadslinjer i Uppsala? Swebus utförde ju under samma period trafiken på en del stadslinjer i Uppsala.



Hamnade inte några av dessa neoplan leder hos Flygbussarna?

Niklas Bygdestam

Citat från: blubb skrivet 27 november 2008, 21:21:52 PM
Hamnade inte några av dessa neoplan leder hos Flygbussarna?

Jo det stämmer. De gick mellan Stockholm och Arlanda en tid. Men sedan återgick de till GUB och lackades om till Uppsalagrönt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikael T Nilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 november 2008, 21:25:56 PM
Jo det stämmer. De gick mellan Stockholm och Arlanda en tid. Men sedan återgick de till GUB och lackades om till Uppsalagrönt

Hej,

Hade inte dessa bussar inv.nr. i 5580-serien då de gick i trafik hos Flygbussarna? Vill minnas att jag har en bild på en av dem. Det kan ha varit 5585 eller 5586...
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 28 november 2008, 08:33:52 AM
Hej,

Hade inte dessa bussar inv.nr. i 5580-serien då de gick i trafik hos Flygbussarna? Vill minnas att jag har en bild på en av dem. Det kan ha varit 5585 eller 5586...

Jag har bara noterat det nummer 208 hade hos Flygbussarna men det var mycket riktigt 5586.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Nya ägarena och inv. nr.
201 = FAC 5589
202 = FAC 5590
203 = FAC 5591
204 = FAC 5588
205 = FAC 5592
206 = FAC 5593
207 = FAC 5587
208 = FAC 5586

211 = GS 96
212 = GS 95
213 = GS 97

721 = Werner Westins Omnibus AB 3
722 = Sv. Neoplan
723 = Sv. Neoplan
724 = Werner Westins Omnibus AB 6

/Janne

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 november 2008, 08:55:41 AM
Jag har bara noterat det nummer 208 hade hos Flygbussarna men det var mycket riktigt 5586.


Citat från: Janne Rickman skrivet 28 november 2008, 12:11:43 PM
Nya ägarena och inv. nr.
201 = FAC 5589
202 = FAC 5590
203 = FAC 5591
204 = FAC 5588
205 = FAC 5592
206 = FAC 5593
207 = FAC 5587
208 = FAC 5586

211 = GS 96
212 = GS 95
213 = GS 97

721 = Werner Westins Omnibus AB 3
722 = Sv. Neoplan
723 = Sv. Neoplan
724 = Werner Westins Omnibus AB 6

/Janne

Ett stort tack, Staffan och Janne för dessa uppgifter!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Rosenius

#25
Citat från: Simon A skrivet 27 november 2008, 19:30:07 PM
Hur många 20- metrare fanns det egentligen? Här ser jag att det är ända upp till 213, GUB hade ju bara från 201-208 när de var grönlackade. Så har jag fattat att 211- 213 såldes till Göteborg. Fanns det 209 och 210 också?

//Simon

   Vi hade bara 201-208. 208 tillkom senare.

   //Niclas

Christian W

Mycket trevlig att se din bilder.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.