GUB-bussar i UL-trafik 1998

Startat av Mikael T Nilsson, 26 november 2008, 16:33:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Under slutet av 1990-talet blev GUB ny entreprenör på en del UL-linjer, bland annat på flygbusstrafiken/UL 801 mellan Uppsala och Arlanda samt UL821 mellan Uppsala och Tierp.
Till största delen, (eller helt och hållet?), utfördes trafiken med Neoplanbussar. Här är ett exempel på en av GUB:s flygbussar. Några av dessa blev senare grönlackerade och gick i stads-/förortstrafik i och kring Uppsala (ej UL-trafik). Några lär även ha flyttats till Göteborgsområdet. Vet inte vilket bolag som köpte dem...



En annan av GUB:s Neoplanledvagnar i UL-trafik, i ett annat utförande. Vid fototillfället gick vagnen på UL 821. Utförde GUB UL-trafik på fler linjer kring Tierp?



Slutligen en kortvagn i UL-trafik, vagn 722. Denna vagn blev senare vitlackerad och gick även den senare i stads-/förortstrafik kring Uppsala (då ej UL-trafik).
När var det som Swebus åter blev entreprenör för UL 801 och 821 och GUB "fick tillbaka" stadslinjer i Uppsala? Swebus utförde ju under samma period trafiken på en del stadslinjer i Uppsala.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Rickard


Möllers

Den första ska vara en GUB 201 trevliga bilder.

Niklas Bygdestam

Citat från: Norrortsmicke skrivet 26 november 2008, 16:33:18 PM

När var det som Swebus åter blev entreprenör för UL 801 och 821 och GUB "fick tillbaka" stadslinjer i Uppsala? Swebus utförde ju under samma period trafiken på en del stadslinjer i Uppsala.


Det var 1997-1999 som GUB körde till Tierp och Arlanda. Samtidigt hade Swebus linjer i stadstrafiken. Från sommaren 1999 hade Swebus återfått Tierp och Arlanda medan GUB återfick alla stadsbusslinjer igen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Oskar A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 november 2008, 17:51:25 PM
Det var 1997-1999 som GUB körde till Tierp och Arlanda. Samtidigt hade Swebus linjer i stadstrafiken. Från sommaren 1999 hade Swebus återfått Tierp och Arlanda medan GUB återfick alla stadsbusslinjer igen

Nja, GUB körde Tierp och Arlanda 1996-1999 medan Swebus mycket riktigt hade del av stadstrafiken 1997-1999. Tierpstrafiken valde man att byta bort mot Swebus stadstrafik när GUB hade förlorat Arlanda (och Knivsta).
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Fredde

Dessa har man åkt några ggr innan JVG trafiken kom igång till ARN...  Tåg Gävle->Uppsala sedan buss... Mycket sköna bussar att åka med!

Tack för lite historia!!!

Fredde

När GUB körde upp till Tierp på 90-talet kunde man ibland även se Scania 113ALB ledbussar i Gävle på Linje 838 till Tierp.. Antager att man även här ibland hjälpte Swebus eller så bytte man turer...

Janne Rickman

Citat från: Norrortsmicke skrivet 26 november 2008, 16:33:18 PM
En annan av GUB:s Neoplanledvagnar i UL-trafik, i ett annat utförande. Vid fototillfället gick vagnen på UL 821. Utförde GUB UL-trafik på fler linjer kring Tierp?


GUB bytet några turer med Swebus på 838 och 836.

/Janne

Jonas Gustafsson

Citat från: Norrortsmicke skrivet 26 november 2008, 16:33:18 PM
Några lär även ha flyttats till Göteborgsområdet. Vet inte vilket bolag som köpte dem...





Göteborgs Spårvägar köpte 3 st. år 2000. Bussen ovan är en av dem, den blev GS 97. 211 blev 96 och 212 blev 95. Den avbildade bussen blev kvar längst i trafik, den ställdes av för något år sedan.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 26 november 2008, 23:57:29 PM
Göteborgs Spårvägar köpte 3 st. år 2000. Bussen ovan är en av dem, den blev GS 97. 211 blev 96 och 212 blev 95. Den avbildade bussen blev kvar längst i trafik, den ställdes av för något år sedan.

//Jonas G

Finns det bild på någon av dessa i GS-lack?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 november 2008, 15:09:33 PM
Finns det bild på någon av dessa i GS-lack?

År 2000 hade Västtrafik infört sitt nya profilprogram så dessa bussar lär aldrig ha fått GS-lack. Så här ser i alla fall fd GUB 211 ut i Västtrafik-lack.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 november 2008, 16:15:25 PM
År 2000 hade Västtrafik infört sitt nya profilprogram så dessa bussar lär aldrig ha fått GS-lack. Så här ser i alla fall fd GUB 211 ut i Västtrafik-lack.



Tack! Tror att det är första gången jag ser en av dessa bussar i Västtrafik-lack
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikael T Nilsson

Tack alla för era uppgifter, och tack Staffan för den snygga bilden från Göteborg!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jocke Selling

Citat från: Janne Rickman skrivet 26 november 2008, 18:32:15 PM
GUB bytet några turer med Swebus på 838 och 836.

/Janne

Vilket skedde gm UL då man ville ha genomgående godstrafik U-a-Gävle om jag inte missminner mig.

Simon A

Hur många 20- metrare fanns det egentligen? Här ser jag att det är ända upp till 213, GUB hade ju bara från 201-208 när de var grönlackade. Så har jag fattat att 211- 213 såldes till Göteborg. Fanns det 209 och 210 också?

//Simon