Huvudmeny

Busslink 3221

Startat av Bussmicke, 18 juli 2008, 22:15:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

okej, 4913 gick på 508 igår.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Fanns/finns de inte en del MaxCi i 71xx serien som kommer från Nr ??
;-)

Nico

#17

Citat från: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 23:23:04 PM
okej, 4913 gick på 508 igår.

Jovisst, och det är en linje som dessa vagnar ofta rullar på. Andra linjer där de ofta syns under peaken är t.ex. 155-157, 506, 509, 514, 517, 520, 522, 525, 527 samt 540. Just linje 506 är annars en sådan linje där man som förare (då man ju har ena ändhållplatsen på Karolinska) ofta får uppmaning [klagomål] om att till högre ort framföra önskemål om just lågt insteg.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Citat från: Leif D skrivet 19 juli 2008, 23:29:01 PM
Fanns/finns de inte en del MaxCi i 71xx serien som kommer från Nr ??

Jovisst men tyvärr så roar man sig ute i Handen med att numrera om bussar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 19 juli 2008, 23:32:55 PM
Just linje 506 är annars en sådan linje där man som förare (då man ju har ena ändhållplatsen på Karolinska) ofta får uppmaning [klagomål] om att till högre ort framföra önskemål om just lågt insteg.  ;)

Folk verkar ha blivit bortskämda med låggolvsfjanteriet eller så är de lata och orkar inte gå två steg upp..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico


Citat från: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 23:38:58 PM
Folk verkar ha blivit bortskämda med låggolvsfjanteriet eller så är de lata och orkar inte gå två steg upp..

Håller i sak med dig även om det i vissa fall kan vara befogat med lågt insteg. Numera har detta med anpassning dock i vissa fall dragit iväg i absurdum och jag är själv därför ganska kluven till det hela. Visst är insteget kanske lågt i många fall och likaså kanske även golvet i övrigt. Kruxet är att då sitter istället sätena på podestrar och annat och hela inredningen påminner ofta om något slags filial till Lustiga Huset. Nääh, då är det nog i många fall bättre med ett eller två trappsteg och sedan ett i övrigt mer eller mindre plant golv med bra fjädring. Inte minst med tanke på förarnas och även vagnarnas framtida välmående.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Jamen, Nico, regionalvagnar har ni ju en hel hög nede på E(?)Rampen som förser oss entusiaster och miljövänner med en daglig dos av svart dieselrök så vad skall man med miljözoner till när man har H29:or?  ;D
Men till hösten/vintern blir det väl ändring på det med när de nya Scaniorna ankommer...
//Fredrik

Magnus_J

Citat från: Nico skrivet 19 juli 2008, 22:33:20 PM
I övrigt så får man väl se vad som händer. 6953-55 var ju uppskattade av många av förarna överlag och 4502-04 var i alla fall grymt omtyckta av några av oss kufar/Volvofanatiker som inte begripit det där med låggolv och så vidare...  ;)

CHECK !
överväger att byta garage..... punkt.!  ;D

Magnus_J

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 juli 2008, 07:06:29 AM
Jamen, Nico, regionalvagnar har ni ju en hel hög nede på E(?)Rampen som förser oss entusiaster och miljövänner med en daglig dos av svart dieselrök så vad skall man med miljözoner till när man har H29:or?  ;D
Men till hösten/vintern blir det väl ändring på det med när de nya Scaniorna ankommer...
//Fredrik

längst ner mot kanten är F rampen.
H är den mot tvätthallen  ;D där finns det svartrykande bussar i massor  :)

Nico


Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 juli 2008, 07:06:29 AM
Jamen, Nico, regionalvagnar har ni ju en hel hög nede på E(?)Rampen som förser oss entusiaster och miljövänner med en daglig dos av svart dieselrök så vad skall man med miljözoner till när man har H29:or?  ;D
Men till hösten/vintern blir det väl ändring på det med när de nya Scaniorna ankommer...

Aj, påminn mig inte om dessa Scanior. För min del hade i synnerhet H29:orna fått rulla minst ett par år till, men liksom Magnus får jag nog lov att söka mig någon annanstans... kanske Täby.  ;)

Visst har vi en hel del miljövagnar med regionalstandard, men inte så många att man inte ganska ofta måste lägga pussel samtidigt som man jagar verkstan och det blir ju lite tjatigt i längden. Visserligen finns det ju ofta en hel del utvägar, men det kräver ofta att man kikar på varje enskild tjänst och står beredd att orderbyta en vagn hit och dit vilket även det kan bli lite av ett osäkerhetsmoment.



»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Strömblad

Täby är inte så dumt, även om det börjar bli väldigt mycket B9S nu! Välkomna dit  :)
Och vad gäller lågentré, jag måste (motvilligt) erkänna att det är ganska bekvämt när man är ute ensam med barnvagn, särskilt om man lastat den lite grann  ::)
Och att behöva klättra när man väl är inne i bussen, där är ju MaxCi ett föredömme. Ett antal stolar placerade direkt på golvet för de som behöver, och resten ett par trappsteg upp för dem som klarar det.

Fredrik Gelin

Citat från: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 23:38:58 PM
Folk verkar ha blivit bortskämda med låggolvsfjanteriet eller så är de lata och orkar inte gå två steg upp..
Som Jonas sade, reser man med barnvagn är det himla trevligt med lågentré, något jag inte lärde mig uppskatta förrän jag själv fick barn.
Ur förarsynpunkt är däremot höggolvare absolut att föredra, men MaxCin tycker jag ändå är en lyckad kompromiss både för förare och passagerare, synd att den inte gick att anpassa till de allt tuffare miljökraven...
//Fredrik

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 juli 2008, 12:47:57 PM
Ur förarsynpunkt är däremot höggolvare absolut att föredra, men MaxCin tycker jag ändå är en lyckad kompromiss både för förare och passagerare, synd att den inte gick att anpassa till de allt tuffare miljökraven...
//Fredrik

Vad var hindren? En ny "miljövänlig" motor/drivlina i MaxCin borde väl ta hand om den saken? Vad gör den plastiga Omni-serien mer miljövänlig än MaxCi-serien?

//Han som idag kom hem glad trots spöregnet, tack vare att han tillbringat en lång eftermiddag bakom ratten i två underbara MaxCi-vagnar