Huvudmeny

Busslink 3221

Startat av Bussmicke, 18 juli 2008, 22:15:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Äntligen dök denna upp så nu är serien komplett.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Wennerlid

Ser man på, den där körde jag på 504:an i tisdags. Fick ett ryck att hoppa in då möjligheten fanns, inte så ofta man kör buss numera tyvärr.
Det var en trevlig vagn måste jag säga, i alla fall om man kör i tätort.

//Niclas

Fredrik Gelin

Skåpmat...  ;D
Trevlig buss i tätort som sagt, men förarplatsen känns lite spartansk tycker jag spontant.
//Fredrik

Nico

#3

Kan hända att den ger det intrycket, men det beror nog kanske mera på att i princip alla knappar är samlade på höger sida. Annars så är det ju ungefär samma saker/knappar som i motsvarande vagnar av annan karossmodell och i övrigt så är förarplatsen rymlig och väl tilltagen. Enda abret ur min synvinkel är väl den bakhängda grinden med myntbordet som stör mig emellanåt, men å andra sidan så får jag inte heller så många chanser att ratta numera så jag tänker inte så mycket på det.

Snygg bild i övrigt Micke och gratulerar till att tillfället kom till slut. Just 3220 och 3221 kommer ju ut lite oregelbundet ibland på tursättningen. Sen så finns det ju fr.o.m. igår lite 'nya' vagnar på Råsta om man känner för lite annorlunda miljö till vagnar man redan har på bild. Det rör sig då om tre Scania CN113CLB (tror jag det var) med inv. nr 7100-7102 som ersätter 4502-4504 som tillsammans med 6953-6955 rullade tillbaka söderut inom länet med slutdestination Handen/Jordbro.                     

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

#4
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 juli 2008, 05:52:33 AM
Skåpmat...  ;D
Trevlig buss i tätort som sagt, men förarplatsen känns lite spartansk tycker jag spontant.
//Fredrik

Förarplatsen passade mig alldeles utmärkt, en av de mest rymliga jag kört på en linjevagn vilken kan vara en fördel för en annan som tar lite utrymme i anspråk ;D

//Niclas

Mikael T Nilsson

Trevligt! Jag har sett vagnarna 3217, 3219-3221 på Råstalinjer. Vet inte om även 3218 finns i Råsta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico


Jodå, även 3218 finns där.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 19 juli 2008, 10:59:02 AM
Snygg bild i övrigt Micke och gratulerar till att tillfället kom till slut. Just 3220 och 3221 kommer ju ut lite oregelbundet ibland på tursättningen. Sen så finns det ju fr.o.m. igår lite 'nya' vagnar på Råsta om man känner för lite annorlunda miljö till vagnar man redan har på bild. Det rör sig då om tre Scania CN113CLB (tror jag det var) med inv. nr 7100-7102 som ersätter 4502-4504 som tillsammans med 6953-6955 rullade tillbaka söderut inom länet med slutdestination Handen/Jordbro.                     



Tack för det och för info, tydligen skall det alltid vara nå´t att hålla utkik efter..
Men 3 Maxci ersätter 3+3?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Optimal

Citat från: Nico skrivet 19 juli 2008, 10:59:02 AM
Kan hända att den ger det intrycket, men det beror nog kanske mera på att i princip alla knappar är samlade på höger sida. Annars så är det ju ungefär samma saker/knappar som i motsvarande vagnar av annan karossmodell och i övrigt så är förarplatsen rymlig och väl tilltagen. Enda abret ur min synvinkel är väl den bakhängda grinden med myntbordet som stör mig emellanåt, men å andra sidan så får jag inte heller så många chanser att ratta numera så jag tänker inte så mycket på det.

Snygg bild i övrigt Micke och gratulerar till att tillfället kom till slut. Just 3220 och 3221 kommer ju ut lite oregelbundet ibland på tursättningen. Sen så finns det ju fr.o.m. igår lite 'nya' vagnar på Råsta om man känner för lite annorlunda miljö till vagnar man redan har på bild. Det rör sig då om tre Scania CN113CLB (tror jag det var) med inv. nr 7100-7102 som ersätter 4502-4504 som tillsammans med 6953-6955 rullade tillbaka söderut inom länet med slutdestination Handen/Jordbro.                     



Dessa 71XX vagnar låter som Fd. Handen Maxci, isåfall är det inga CLB utan CLL.  ;)

Bussmicke

För mig låter de som fd. Jönköping  ;D
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico


Är inte riktigt hemma i Scanias förkortningar och har faktiskt inte kollat på vagnarna själv. Vad jag fattade så var det inga MaxCi utan äldre CN113 med lågentré. Osvuret är dock bäst så visst kan det röra sig om MaxCi-vagnar och då ska det väl vara CLL som är korrekt beteckning (vad var det för fel på littera).  ;D

I övrigt så får man väl se vad som händer. 6953-55 var ju uppskattade av många av förarna överlag och 4502-04 var i alla fall grymt omtyckta av några av oss kufar/Volvofanatiker som inte begripit det där med låggolv och så vidare...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Jo men hur man 3 kortvagnar ersätta 3 kortvagnar Och 3 ledvagnar ?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

7100-7102 är fd Swebus 3517, 3733 samt 3734 som mycket riktigt rullade i Jönköping innan Stockholm och ja samtliga är MaxCi
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

#14

Citat från: Walter skrivet 19 juli 2008, 22:38:48 PM
7100-7102 är fd Swebus 3517, 3733 samt 3734 som mycket riktigt rullade i Jönköping innan Stockholm och ja samtliga är MaxCi

Jo, jag fuskade genom att kika på Mickes eminenta hemsida och när jag såg vagnarna framifrån så är det självklart så. Ursäktar mig med att jag inte är så intresserad av Scania och bara var ute en snabbis igår under en regnskur så jag kunde ta reg.nr etc. och lägga in i systemet så det gick att tursätta härkena.


Citat från: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 22:37:04 PM
Jo men hur man 3 kortvagnar ersätta 3 kortvagnar Och 3 ledvagnar ?

Man kan väl säga som så att normalvagnarna med lågentré ersätter tre normalvagnar. Råsta har en viss brist på normalvagnar med låg entré/lågt golv då vi har många linjer med det som krav. Sedan är det även i många fall så att trafikanterna numera överlag förväntar sig vagnar med lågt insteg även på linjer som saknar direkta krav på sådant. Man får väl se detta med utfasningen av normalvagnar med normalgolv som service och kundvård... även om jag som förare och nostalgiker kanske tycker annorlunda.  ::)

Vad gäller ledvagnarna så har vi, kanske lite för många, äldre sådana som inte klarar vissa omlopp där det måste vara miljövagnar eller regionalvagnar. Många tjänster innehåller ju turer på linjerna 196, 197, 515, 592, 595 och 598 där det ju är krav på miljövagn inom Stockholms stads miljözon samt 516, 526 där det dessutom är krav på regionalstandard. 69-vagnarna samt motsvarande ledvagnar (41- och 42-vagnar samt 4902-4909+4913) sätts därför mest ut under högtrafik och då på sådana omlopp där kraven är mindre omfattande.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman