Stolt springare - 54:an - Gösta Bohmans plats

Startat av Mr G, 15 januari 2009, 07:34:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



För 40 år sen hade Dagens Nyheter på sin Namn o Nytt-sida återkommande små notiser om "den stolta springaren". Den stolta springaren var i själva verket 54:ans buss. Och de återkommande små notiserna handlade om sånt som inträffade på journalisternas bussresor till och från DN-huset i Marieberg. Springaren var förstås  en dubbeldäckare och de första två åren på 54:an var det H35:or där för hela slanten. Jag tror också att den stolta springaren uppstod just efter dagen H, så ursprunget borde då vara en H35:a.

Bilden är från 1969, det år som Gösta Bohman petade Yngve Holmberg som ledare för Moderata Samlingspartiet (eller hette det fortfarande Högerpartiet då?). Den öppna platsen till vänster om bussen på bilden, dvs framför entrén till Fältöversten, föreslås nu döpas om till Gösta Bohmans plats.
吉先生

JDS

Vilka bilder!

Jag noterar en påbjuden körriktning som inte riktigt verkar ha blivit rätt justerad efter dagen H. Den kommer igen på flera bilder, men de är kanske tagna samma dag?

Mr G



Jag antar att det är den här bilden du tänker på. Och de är förstås tagna samma dag ja. Jag antar att H35:an som syns i bakgrunden på den nedre bilden är samma vagn som nu blivit huvudmotiv på den något senare tagna bilden. Vad gäller skylten måste den ha fått sig en törn och inte blivit vriden tillbaka till rätt läge än. Men den kan inte ha varit bruk före dagen H heller. Lite konstig placering av skylten kan man tycka. Kanske var den ägnad åt trafiken som kom från Östermalmsgatan ner mot Karlaplan, fast det känns som att den sitter lite för långt åt vänster i rondellen för att passa för det.
吉先生

JDS

Ja, väldigt mycket för långt till vänster. Östermalmsgatan kommer ju ut precis där du står, om bilden är obeskuren. Skylten gäller snarare för varuvagnsutfarten från själva torget. Antagligen är det väl några lustiga ungdomar som har vridit på den, men anledningen till min fråga var att man väl satte upp en hel del skyltar före dagen H men då övertäckta eller omvridna så att de inte skulle förvirra i vänstertrafiken.