Älgö gård (BSBV)

Startat av Tom Hallström, 03 november 2020, 22:38:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tom Hallström

 Den gamla hållplatsskylten som satt på busskuren fram till ca. 1979-80, är sedan ett år tillbaka uppsatt på infotavlan på Älgö (Saltsjöbaden).
Både kur och vändplan har försvunnit, men nu finns i alla fall skylten.
:)
Mvh Tom

Hasse L

Reprisbild


Jag kom tyvärr inte till Älgö förrän 1985, när ändhållplatsen såg ut så här - en rätt så nyasfalterad slinga med liten bilparkering mitt i. Fanns den gamla busskuren (från före 1979-80) någon annanstans - kanske vände man med backning precis innan slingan? Vill minnas att det såg ut att ha varit möjligt....
/Hasse

Ulf Berlin

Tack för trevligt initiativ :)/Ulf

Tom Hallström

Tack Ulf! Fantastiskt pampig bild Hasse! Ser också att SL satte upp en nytillverkad hållplatsskylt. Den är inte ens SL-röd. Konstigt.
De hade kanske gamla BSBV-skyltar på lager? Och så gjorde de en ny med gnuggbokstäver, kanske.
Tom H

Tom Hallström

#4
 Undrar om denna länk fungerar...https://www.facebook.com/photo?fbid=2751469511787989&set=gm.3421314944559769

Det är jag som har tagit bilden. Ca 1977-78. Det är en Södertörnsbuss som här går på Älgölinjen.
/Tom

(man måste antagligen vara inloggad på FB för att kunna se)

Kristofer

Citat från: Tom Hallström skrivet 05 november 2020, 20:55:13 PM
Tack Ulf! Fantastiskt pampig bild Hasse! Ser också att SL satte upp en nytillverkad hållplatsskylt. Den är inte ens SL-röd. Konstigt.
De hade kanske gamla BSBV-skyltar på lager? Och så gjorde de en ny med gnuggbokstäver, kanske.
Tom H

Är du säker på att den är nytillverkad? Jag cyklade någon gång i början av 80-talet förbi hållplats Evlingevägen (linje 436 m fl), och där höll det påklistrade SL-märket på topptavlan att lossna. Det var lätt att få loss resterna och under den satt ett klistermärke med TS-loggan. Den satt bra fast, men ung och envis som man var på den tiden så fick jag loss den med och under den satt den betydligt stiligare BSBV-loggan kvar. Jag antar att detta tillgrepp är preskriberat nu.

Här och var ute på Värmdö kunde man också se nymålade beige-gröna topptavlor långt in på 80-talet. När de blev för slitna byttes de uppenbarligen ut mot nya trots att det var åtminstone 10 år efter att TS gått i graven. Fast på andra hållplatser satt det SL-röda topptavlor istället, så det kanske fanns ett visst personberoende bakom?
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Tom Hallström

 Hej Kristofer. Skylten på Hasses bild är inte den som satt på väntkuren. Det kan jag lova. Den skylten sattes
upp på anslagstavlan förra året. Och om ingen har stulit den (igen) så finns den där.  ;)
Skylten på Hasses foto är kanske inte "ny", men absolut inte originalet.

Mvh Tom

Tom Hallström

 Hej alla! Jag åkte ut till Älgö idag. Ingenting är sig likt. Nu heter busslinjen 458 och har ändhållplats på ängen vid Bergabovägen.
Jag har svårigheter att visa bilder här, men lade in några på facebookgruppen "De gula Björknäs-bussarna". Det ska vara ett bindestreck där.
Mvh Tom Hallström

Bussmicke

Citat från: Tom Hallström skrivet 05 november 2020, 21:31:38 PM
Undrar om denna länk fungerar...https://www.facebook.com/photo?fbid=2751469511787989&set=gm.3421314944559769

Det är jag som har tagit bilden. Ca 1977-78. Det är en Södertörnsbuss som här går på Älgölinjen.
/Tom

(man måste antagligen vara inloggad på FB för att kunna se)
Innehållet kan inte hittas på FB.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tom Hallström

 Hej Bussmicke! Konstigt, när jag klickar på länken så finns bilden där. Och jag loggar då in på FB, förståss.
Mvh Tom

roggek

Det vore bättre om du lade upp bilden på www.bildtagg.se och klistrar in länken här.

Då kan vi alla få nytta av den. Att lägga bilder på Facebook är blähä!

Tom Hallström

#11
Jaha Roggek, då prövar jag: Hm bilden laddades upp. Prövade att tagga bilden "408", men den gick sedan inte att hitta.
Mvh Tom