Elbussar vid Alvik (Luciadagen)

Startat av Hasse L, 13 december 2024, 22:14:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B10M

Problemet med bussarna är ju inte att de är "stadsbussar" utan att de är alldeles för korta för en stor del av trafiken. 12-metersbussar fungerar bra på Alvikslinjerna, inte på linjer som 113, 117, 504, 515 med flera.

Nico

Det är ju inte längden som avgör om en buss är en stadsbuss utan hur den är specad/klassad. Klass I-bussar kan ju då vara både normalvagnar såväl som ledvagnar etc.

Sedan är en annan femma att inom Stockholms stad så råder en generell längdbegränsning om 12 m. En del undantag finns i 16 och 17 §§ i kommunens lokala trafikföreskrifter, men dessa undantag täcker inte allt. För SL-trafiken krävs då även ett ganska stort antal dispenser som kommunen utfärdar.

https://trafik.stockholm/siteassets/trafik-gator-och-torg/trafiksakerhet-och-trafikregler/stockholms-kommuns-allmanna-lokala-trafikforeskrifter.pdf
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Per E

Som framgår av stadens trafikregler får en tvåaxliga buss enligt §11 vara 13 meter (sånär som på en centimeter) vilket är positivt t ex för de nya elbussarna som är 12,2 m. Annat var det förr när SL fick flytta ut Volvon från innerstaden som var 12.06 m eftersom de ansågs vara för långa (max 12,00 m på den tiden).

Det framgår också att det är ok att i linjetrafik köra en buss enligt BK1 även på en BK2-väg vilket underlättar för elbussarna. Keolis anger 71 personer i de nya elbussarna vilket jag gissar är baserat på tillverkarens uppgifter gällande ståplatsyta medan transportstyrelsen begränsar antalet till 66-67 personer vid en totalvikt på 20 ton, vilket antagligen är begränsande för att klara axeltrycket för BK1.