För 30 år sedan - två SL-röda

Startat av Hasse L, 03 september 2021, 21:18:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


zjbus

Tack, trevligt med 111:an kvar i trafik

christian berg

Tack för fina bilder och ovanligt med Frösundavik.

5247 överlevde övriga 52-vagnar i Söderhallen med nästa två år och ställdes av först våren 1992.

Hälsningar
Christian B

zjbus


Fredrik Gelin

Som Nybodas Omnilink etanolbussar i 47xx och 39xx serien som också gått 15 år i trafik nu och kanske hinner gå 17 år i trafik innan de pensioneras?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


zjbus

Nu är du väldigt fel ute, att jämföra en hederlig Scania 111 med etanolbussar som överhuvudtaget inte hör hemma här i ämnen äldre än 30 år

Walter

Varför kan man inte diskutera kvalite på bussar förr och nu? Kanske ska det vara en egen tråd men det har inget att göra med om det sker i forumdelen för äldre eller yngre än 15 resp 30 år.

Skriva ofta (med rätt) att bussar för höll längre. Men det är många bussar idag som också rullar länge.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

zjbus

Visst kan man det om man tror att dagens kan jämföras med de som byggdes när det byggdes för att hålla till skillnad mot dagens köp-slit-släng produkter men ordet är fritt är väl en lämpligare plats.

Railmaster

Bussarna höll inte längre förr, det är inte "kvalitén" på bussen som avgör om den går 14 eller 17 år i trafik. H32 Büssing gick i vissa fall 16 år i trafik men motorerna var så dåliga att de var tvugna att renoveras var 5000:e mil.
Dagens bussmotorer renoveras i princip aldrig under bussens livslängd, det är väl kvalité om något precis som volvos  nya personbilsmotorer håller längre än vad B18 gjorde.

zjbus

Citat från: Railmaster skrivet 26 september 2021, 12:06:04 PM

Dagens bussmotorer renoveras i princip aldrig under bussens livslängd, det är väl kvalité om något precis som volvos  nya personbilsmotorer håller längre än vad B18 gjorde.
Inte speciellt imponerande med tanke på dagens plastlådors bristfälliga kvalitet och korta livslängd. Har du något belägg för att Volvos nya PB:s motorer håller längre än vad B18 som i princip var outslitliga gjorde?

Ersa

Jag har många exempel på motorras, haverier och renoveringar av just motorer i Volvobussar tillverkade efter millenieskiftet, många på 2010-talet. Men det kanske inte är okej att tala om sånt högt? Jag brukar få så mycket kritik om jag säger för mycket om daglig drift av Volvobussar, från Volvos vänner.

Karsten

Jag skulle vilja säga något positivt, hoppas det är okej?

Väldigt trevliga bilder Hasse! Tack för dem! :)

Ersa

Hupp! Där fick jag en anmälan mot mitt inlägg pga min frispråkighet. Känsligt det här!  ;D

Det finns ingenting negativt alls att säga om bilderna i ursprungsinlägget. Oerhört trevliga bussar, på fina bilder med fin kringmiljö.
Den högst tillåtna åldern nu som då är väl 16 år på bussarna, och många av dem rullar faktiskt på än idag tills åldersgränsen i avtalen sätter stopp.