Några av Hammarbyhallens H59 - SL-bilder

Startat av Hasse L, 16 februari 2021, 21:24:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


5265-70 blev sista H59 kvar i Hammarby, till hösten 1987. 5262-64 tillhörde också Hyh, men hade flyttat till Söh senast under 1984 - någon vet nog närmare bestämt?
 

4996-5003 flyttades till Lidingö i maklig takt under 1980-83, kanske via Söderhallen(?) för där brandskadades 5005 och slopades under 1983. 5004 stannade kvar i Hammarby till 1985 och hamnade till slut också på Lidingö efter en tid i Söderhallen.


5281-5287 kom nya till Hammarby 1977, 5288 först 1978. De flyttade med linje 55 till Söderhallen hösten 1985 (5287 hamnade i stället på Lidingö då).


5066-5075 var aldrig placerade i Hammarby, så 5068 får vara jokern i leken. Den var väl ett kortare lån från Söderhallen vid fototillfället - om ingen vet något annat?

Det här är inte tänkt som en uttömmande historik! Ser fram emot kompletteringar och svar på frågetecknen....

Leyland

#1
Tack Hasse för trevliga bilder.

5068 var under sin tid runt på både Hornsberg, Mälaröarna och Söderhallen - liksom i Hammarby våren och sommaren 1985.

Togs ur trafik i början av 1988 - inte ens 13 år gammal.

Ursprungliga serier typ H59
4996-5005, 5066-5075, 5211-5310, 5416-5428 levererade 1974-1978

1985-1987 byggdes 5073, 5217, 5224, 5238, 5241, 5243, 5245, 5247–5248, 5250, 5252, 5255–5259, 5262–5264, 5271, 5273–5277, 5279–5281, 5283, 5287, 5289–5301, 5303–5310 och 5416–5428 om till H59A.

Gunnar D

Mycket intressant från ett av mig försummat område!
4996 kunde ses på linje 716 i juli 1977. En tillfällighet?

/Gunnar

Leyland

#3
Det fanns H59:or placerade även i Huddinge på 70-talet. Men inte var det väl ur första serien?

Gunnar D

Ok, trodde inte de fanns där redan 1977.
Får skylla på att jag inte bodde där då.

/Gunnar

Ulf Berlin

Hubba :o
I dessa trakter fanns det"bara"Leyland och H10or i mina minnesbilder ;)/Ulf

christian berg

Tack för mycket för dessa bilder! H59:orna i Hammarby var ju främst avsedda för linje 55, en linje som jag dagligen såg vid denna tid. Fast stationerade i Hammarby var för lite olika perioder 4996-5005, 5258-70, 5281-88. Som gästvagnar för ett par månader i taget var olika Söderhallsvagnar som 5068 på bilden, utöver den var det t.ex. 5066, 5069, 5221, 5225,5228,5233,5235,5242,5247 och 5256 ( ibland också Söderhallens ATR vagnar som du visat i en annan tråd).

1977 eller möjligen 1978 kom 4996-5005 och 5262-65,67-70 och de nylevererade 5281-88. Kring årskiftet 1980-81 flyttades 4998 och 4999 till Lidingö som istället lite senare skickade 5258 till Hammarby (efter att den reparerats efter en krock med Lidingötåget). Även 5259-61 och 5266 tillkom från Söderhallen.

Hösten 1982 flyttades även 4996 och 4997 till Lidingö, följda av 5000-03 tidigt 1983. 5005 var utlånad till Söderhallen ( kanske ATR-utbyte?) när den totalförstördes i en brand tillsammans med H11 5901 i februari 1983.

5258-60 flyttades lite fram och tillbaka mellan Hammarby och Söderhallen, men under 1984 hamnade 5258-64 slutligen i Söderhallen. När linje 55 började köras av Söderhallen hösten 1985 flyttades även 5004, 5281-86 och 88 dit. (5284 slopades nästan direkt därefter som första efter 5005, förmodligen efter en olycka).

5265-70 och 5287 blev kvar i Hammarby till 1987 då de första hamnade i Söderhallen under sommaren och sist i Hammarby blev 5287 som flyttades till Lidingö, blev ommålad i hallonbåtsröd och faktiskt 1991 flyttades till Hornsberg och gick i trafik där.

Hoppas det rättar till några frågetecken. Komplettera gärna.

Bussmicke

Vad körde Hornsberg H59 på?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander


De var ju inte så många, 10 + 10 st., och kunde ses litet överallt, som här på linje 44 i april 1975. Reprisbild från Hakberget i onödigt stark sol.

christian berg

De få H59 som fanns i Hornsberg sommaren-hösten 1991 skulle egentligen byggas om till kioskvagnar, men gick insatstrafik. 5287 och 5291 kunde ses på 54E, 41 (morgonturer), 59E. 5291 blev sen kioskvagn och det är väl oklart om 5287 också blev det, den gick dock i trafik också under tidig höst.

Hälsningar
Christian B

Gunnar D


Citat från: Leyland skrivet 17 februari 2021, 13:04:02 PM
Det fanns H59:or placerade även i Huddinge på 70-talet. Men inte var det väl ur första serien?

Kanske på tillfälligt besök?
H59 4996 vid Stuvsta Stn i juli 1977 - en dålig sommarmånad när spårväg i Sthlm 100 år firades.

Mvh Gunnar

Hasse L


JDZ 141

Tack för alla kompletteringar! /Hasse

Railmaster

Som svar på Bussmickes fråga så ersatte H59 när de var nya dubbeldäckarna på linje 54.

Bussmicke

Menar du att H59 ersatte dubbeldäckare när de var på verkstad?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Railmaster