SLs tvåsiffriga linjenummer 10-99

Startat av homer, 06 oktober 2019, 10:55:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

10-19 är tunnelbanelinjer
20-29 är lokaltåg
30-39
40-49 Pendeltåg
50-59 Röda bussar innerstan
60-69 Röda bussar innerstan
70-79 Röda bussar innerstan (tidigare linjer som bara gick i rusningstrafik?)
80-89 Pendelbåtar
90-99 Nattbussar innerstan


är 30-39 reserverade för något eller används dom till något jag missat?

Nico

Citat från: homer skrivet 06 oktober 2019, 10:55:02 AM
10-19 är tunnelbanelinjer
20-29 är lokaltåg
30-39
40-49 Pendeltåg
50-59 Röda bussar innerstan
60-69 Röda bussar innerstan
70-79 Röda bussar innerstan (tidigare linjer som bara gick i rusningstrafik?)
80-89 Pendelbåtar
90-99 Nattbussar innerstan

är 30-39 reserverade för något eller används dom till något jag missat?

Frågan är om man ska se till SL (primärt spår och väg) eller TF (inkluderar allt inkl. Waxholmsbolaget) i frågeställningen? Jag utgår från det senare och överlag har nog TF då lite problem med konsekvens när man försöker att täcka både SL och WB med linjenummer och samtidigt låter systemen leva parallellt.

Man lappar och lagar sedan på ett, för SL, halvsekelgammalt linjenummersystem som sannolikt skulle behöva revideras från grund. Att det är förvirrat, och att samma linjenummer används dubbelt för både SL och WB, märks tex om man tittar på sid. 12-15 i det länkade dokumentet. Där upptäcks direkt en viss förvirring när man börjar blanda in sjötrafikens linjenummer som alltså i flera fall är samma som de som finns för vissa spår- och busslinjer.

Tanken med # 30-39 var väl sagt för att ha en viss reserv, men med tanke på hur förvirrat det börjar bli så borde man nog fundera på om man inte ska göra som utomlands och börja förse somligt med prefix. Alternativt att trafikslag med få linjer kunde få prefix och bussarna rena linjenummer utan vare sig prefix eller ens suffix.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#2
Nummer 30 är faktiskt föreslaget för en framtida Arlandagren av Roslagsbanan, vid sidan av existerande 27-29. Visst hade 26 varit mer logiskt intill 27, men det var ju redan taget.

Annars har vi flera gånger i forumets historia kommit fram till att systemet behöver revideras rejält. 600-serien är helt överbelastad till bristningsgränsen, medan 200- och 300-serierna bägge är mer än halvtomma.