Svenskarna ratar kollektivtrafiken

Startat av Hagri, 22 juli 2008, 16:19:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Trots det ökande miljömedvetandet väljer en majoritet av svenskarna fortfarande att ta bilen istället för att cykla eller åka kollektivt. Varje vecka är det omkring 3,8 miljoner svenskar som åker bil trots att man skulle kunna cykla eller åka kollektivt utan större tidsförlust. Det framgår av en ny SIFO-undersökning* som genomförts på uppdrag av Folksam.
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/0C/D6/EF/wkr0003.pdf

Statestik län för län.
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/0C/D6/F0/wkr0009.pdf


Jona

HEJ

Funderar litegran på om inte länstrafiken själv är skyldig till detta. Framför allt i våras Norra län. Oftast, ja väldigt ofta så går bussarna på varje linje helt utan att tänka på andra linjer. Anslutningar eller resa som kräver bussbyte är ofta en omöjlighet eller för jobbigt och tar för lång tids väntan mellan dom olika linjerna så folk väljer bort dom.

Jag åker mycket i Västerbotten och då främst i Skellefte-trakten eller då och då i Sundsvall och samma fenomen syns överallt. Den ena bussen avgår 5 - 10 min före alla andra ankommer och gör därför att folk måste ta bilen eller resa på annat sätt då bussen inte är ett alternativ.

Som exempel så kan man åka från Skelleftehamn till Anderstorp på lördagarna (cirka 16 kilometer färdväg med bil) på cirka 50 min dörr till dörr. (bil tar 15 - 20 min) Men detta är alltså ett undantag. Normalt behövs från 40 minuters väntan i Skellefteå mellan dom 2 linjerna. En promenad från Anderstorps östra ände (fäbodgatan) till busstationen tar cirka 40 min. Bussen från centrum och till samma gata behöver 5 till 15 min beronde på färdväg.

Alltså ska man kunna välja buss som färdmedel bör anslutningarna ses över. Även om det är tex 4 timamr mellan avgångarna på linjen men man kan byta till alla andra linjer i centrum så tror jag fler skulle åka en som det är nu, alltså man kan bli sittande 40 - 50 minuter eller längre i stan.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Hagri

Många huvudmän har dålig koll på hur deras resenärer skulle vilja åka och vid vilka tider. Dessutom handlar det om hur man drar linjerna och hur man ser till att de stämmer med andra linjer för byten.
En lite svårare grej är att få koll på dem som inte åker kollektivt vart de åker i sina billar och hur man kan öka möjligheten att de tar kollektivtrafiken i stället.

Ett problem med samhällsfinansierade verksamheter är att man ofta inte har koll på kundperspektivet. Vad vill slutanvändaren ha och hur vill han eller hon ha det.

En annan fråga är hur man skall få dem som reser mer sällan mellan olika platser att åka kollektivt? Kanske behövs det en annan syn på prissättning på enkelbiljetter?

Anders Noren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 juli 2008, 17:17:03 PM
59% anges minst en gång i veckan ta bilen trots att resan skulle ha kunnat ske med cykel eller kollektiva resmedel, 59% av vad? Nej... nej inte alls 59% av Svenskarna utan 59% av dem som kunde resa på annat sätt än genom egen bil, och från dessa 59% bör man sedan lyfta bort de som av förklarliga skäl INTE kunde åka kollektivt även om det de facto fanns en förbindelse beroende på att de medförde större mängd eller tyngre bagage, hantverkare med verktýgsutrustning för att nämna en grupp.

Jo, 59 % av de som kör bil (vilka utgjorde 92 % av de svarande) har svarat att de tar bilen flera gånger i veckan fastän de skulle ha kunnat cykla eller åkt kollektivt (oavsett orsak till att de tar bilen). (Inte ens norrbottningarna avviker, trots myten om att det inte går att bo i Norrbotten utan att äga en bil!) Det motsvarar 54 % av det totala antalet svarande. Det är inte samma sak som att 54 % av svenskarna kan ställa av bilen i morgon, men det har å andra sidan inte påståtts. (Inte ens landets största nyhetsförvanskare TT har påstått det. Inte än, i alla fall.)

Sådana här undersökningar är guld värda för alla som har ett intresse av att försöka öka antalet kollektivtrafikresenärer eftersom de ger svaret på varför folk inte åker kollektivt. Visserligen bara på länsnivå, men ändå. Vissa av orsakerna är rimliga (bagage och fysiska åkommor, t.ex.) och där bör man nog inte lägga ned någon större energi på att försöka öka antalet kollektivtrafikresenärer medan andra orsaker är attityd- eller komfortfrågor som man som kollektivtrafikanordnare kan arbeta med. (Vad innefattas till exempel i "obekvämt"? Kan man på ett enkelt sätt göra bussresan eller cykelturen bekvämare?)

Jag blir dessutom nyfiken på varför Gävleborgs län avviker kraftigt när det gäller antalet svarande som uppger att de tar bilen för att skjutsa familjen, varför Blekinge län avviker när det gäller antalet svarande som tycker att det är obekvämt att åka kollektivt eller cykla och varför Gotlands län avviker när det gäller antalet svarande som uppger att de transporterar mycket bagage. Är gävleborgarna månne ett samåkande folk, har blekingeborna dåligt sittfläsk och åker gotlänningarna på loppmarknad flera gånger i veckan?

Anders