Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Andy skrivet 15 december 2009, 17:13:27 PM

Titel: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Andy skrivet 15 december 2009, 17:13:27 PM
http://www.dn.se/sthlm/sl-sager-upp-busslinks-avtal-1.1014481

Vad händer nu mån tro?
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 15 december 2009, 17:39:31 PM
OJOJ, dags för ny upphandling då.
Får Busslink vara med där tro?
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Kvarne skrivet 15 december 2009, 17:53:48 PM
Mkt tråkigt att höra.....

Jag trodde inte SL skulle gå så pass långt som till uppsägning av avtalet.

Det värsta är ju att Busslink INTE är ensamma om att bluffa SL på pengar. Det förekommer även hos en annan entreprenör i SL-trafiken!  :-\ :(
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 15 december 2009, 17:54:35 PM
Citat från: Kvarne skrivet 15 december 2009, 17:53:48 PM
Mkt tråkigt att höra.....

Jag trodde inte SL skulle gå så pass långt som till uppsägning av avtalet.

Det värsta är ju att Busslink INTE är ensamma om att bluffa SL på pengar. Det förekommer även hos en annan entreprenör i SL-trafiken!  :-\ :(

Är det egentligen någon som är bättre än dem andra....
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Kvarne skrivet 15 december 2009, 17:59:17 PM
CitatKPMG har idag presenterat sin externa revision av Busslinks fakturering för extra trafik i Norrtäljeområdet. Rapporten visar att det ej förekommit några systematiska felaktigheter i rapporteringen till SL. KPMG verifierar därmed även Busslinks internrevision som presenterades för SL i början av oktober 2009. SLs styrelse har samtidigt beslutat att göra en ny upphandling av kontraktet för Norrtälje.

- Det är ett viktigt  besked att det inte förekommit några avsiktliga felaktigheter i vår fakturering. Att SL nu väljer att upphandla trafiken i Norrtälje är naturligt. Kontraktet är ett tillsvidare kontrakt med 15 månaders uppsägningstid. Busslinks verksamhet i Norrtälje har den högsta kundnöjdheten i Stockholm.  85 procent  av de som reser med oss är nöjda eller mycket nöjda. Vi i Busslink kommer att göra alltför att vinna tillbaka kontraktet med nya säkerställda rutiner och med samma höga kvalitet, säger Martin Hägglund, Busslinks trafikdirektör.

Busslink ser sedan början av oktober över och ändrar rutinerna för kontroll och uppföljning av faktureringen. Busslink och SL har även beslutat om att förbättra rutinerna för rapportering och kontroll av extratrafiken, i första hand genom att använda SLs BussPC system.  Detta skulle innebära att Busslink får betalt för de turer som registreras som extratur i systemet. Registreringen sköts av föraren och det går i efterhand att kontrollera om bussen kört den aktuella sträckan.

- Detta är en bra utveckling och ger samtidigt Busslink och SL en möjlighet att följa produktionen utifrån samma data, säger Martin Hägglund.

Totalt under perioden augusti 2008 till september 2009 har Busslink utfört 302 820 avgångar i Norrtälje. 207 turer är felaktigt fakturerade och 226 turer är utförda men ej fakturerade.

- Felfaktureringarna är förhållandevis få till antalet, men varje felaktig faktura är en för mycket säger Martin Hägglund.



Från Busslinks sida....
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Cero skrivet 15 december 2009, 18:13:58 PM
Citat från: Kvarne skrivet 15 december 2009, 17:59:17 PM
Från Busslinks sida....

Då är frågan vem som ljuger för dessa siffror stämmer inte överens med de i DN. SL:s styrelse, Busslink, DN, allihopa....?
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2009, 18:18:58 PM
Citat från: Cero skrivet 15 december 2009, 18:13:58 PM
Då är frågan vem som ljuger för dessa siffror stämmer inte överens med de i DN. SL:s styrelse, Busslink, DN, allihopa....?

Det är referat från olika undersökningar. DN:s refererar vad Price Waterhouse Coopers kommit fram till. Busslink vad KPMG kommit fram till.
Ingen ljuger men något av revisionsföretagen - eller möjligen båda - torde ha fel.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: MrX skrivet 15 december 2009, 18:23:28 PM
Det var ju tråkigt, om det verkligen varit systematiska fel eller inte återstår väl att se. Politikerna såg sig väl tvungna att reagera på något sätt, jaja så kan det går.

Undrar hur det blir med övriga upphandlingar. Tänk om Busslink blir utestängda från alla andra upphandlingar, vad händer då? Det kanske verkar orimligt men absolut inte omöjligt. Politikerna verkar inte övertygade om att det är den bästa idén, förtroendet för Busslink dalar kraftigt.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 18:25:25 PM
Man kan nog inte utestänga någon från en upphandling.
Klarar man prekvalificeringen enligt en rad villkor som ställs upp lär man få vara med även i fortsättningen.

Det som händer nu är att avtalet sägs upp - och under uppsägningen så upphandlar man troligen trafiken och sedan börjar en ny entreprenör köra.
Jag vet inte hur lång uppsägningstiden är - men den torde vara åtmonstine ett år eller liknande.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 15 december 2009, 18:27:59 PM
CitatDet värsta är ju att Busslink INTE är ensamma om att bluffa SL på pengar. Det förekommer även hos en annan entreprenör i SL-trafiken!

Känns som jag är på väldig tunn is nu, men, handen på hjärtat, jag tror inte det finns ett enda TO som inte gör det du skriver. Det ligger liksom i mänskliga naturen att vi är sjäviska och vi försöker alltid få ut det mesta av allt. Driver man ett vinstdrivande företag, ja, då vill man tjäna pengar helt enkelt. Ett sätt att göra det är ju hitta alla möjliga hål i avtalet och/eller böja det. Så länge vi har kapitalismen så kommer sådana här saker alltid hända. Busslink Norrtälje i detta fall tycker jag räknas bara som ren "otur". Skulle ni gräva djupt i vilket TO som helst så garanterar jag er att ni kommer hitta skumma saker...

Detta gäller alltså i alla branscher, förutom möjligen i ett land där staten äger allt (mao Nordkorea).

(Observera att jag är inte inblandade aktuella händelse på något som helst sätt, utan detta är bara mina generella åsikter om det.)
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Kvarne skrivet 15 december 2009, 18:29:12 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 18:25:25 PM
Man kan nog inte utestänga någon från en upphandling.
Klarar man prekvalificeringen enligt en rad villkor som ställs upp lär man få vara med även i fortsättningen.

Det som händer nu är att avtalet sägs upp - och under uppsägningen så upphandlar man troligen trafiken och sedan börjar en ny entreprenör köra.
Jag vet inte hur lång uppsägningstiden är - men den torde vara åtmonstine ett år eller liknande.

15 månader.....

Nej, man kan inte stänga ut någon, däremot lär väl Sköldis möjligheter att vinna exempelvis Söderort-Botkyrka minska kraftigt. Varför ge avtalet till ett företag som bluffat en på pengar...? Fördjävligt säger jag bara. Jag tycker det är riktigt tråkigt att det ska gå så här. Å det stör mig även att den andra entreprenören som har gjort likadant undkommer utan åtgärd... :-X :-\
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Bjarne-W skrivet 15 december 2009, 18:36:46 PM
Förlåt en nyfiken yngling - men vem är den "andre"entreprenören?
Bjarne
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2009, 18:46:08 PM
Citat från: Bjarne-W skrivet 15 december 2009, 18:36:46 PM
Förlåt en nyfiken yngling - men vem är den "andre"entreprenören?
Bjarne

Det finns inte så många att välja på i SL-området. Så det bör vara Sveriges största bussbolag som avses.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Cero skrivet 15 december 2009, 18:53:48 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 december 2009, 18:27:59 PM
Detta gäller alltså i alla branscher, förutom möjligen i ett land där staten äger allt (mao Nordkorea).


Tveksamt. I de flesta socialist-/kommunistländer är mygel tämligen vanligt för det är enda chansen för folk att överleva och få tillskott till ett drägligt liv. Dessutom var det inte precis mygelfritt och hypereffektivt på den gamla "goda" SS/SL-tiden heller. Det fanns mycket luft i böckerna på den tiden och många tog sig friheter som inte skulle accepteras i ett normalt företag med bra kontrollfunktioner.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Magnus_J skrivet 15 december 2009, 18:57:14 PM
på nåt sätt är det intressant att bara DN skriver om det ?!

Ta tex bluffakturorna om vaccinet står ju alla medier..
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 18:57:30 PM
Citat från: Kvarne skrivet 15 december 2009, 18:29:12 PM
15 månader.....

Nej, man kan inte stänga ut någon, däremot lär väl Sköldis möjligheter att vinna exempelvis Söderort-Botkyrka minska kraftigt. Varför ge avtalet till ett företag som bluffat en på pengar...? Fördjävligt säger jag bara. Jag tycker det är riktigt tråkigt att det ska gå så här. Å det stör mig även att den andra entreprenören som har gjort likadant undkommer utan åtgärd... :-X :-\

Varför skulle deras chanser minska där? Norrtälje är ju inte Söderort - och det behöver inte ha fungerat lika illa överallt annars.
Dessutom bedöms ju ett anbudsresultat efter pris och kvalité på utförandet av trafiken - inte hur mycket man förväntas fuska eller inte....

Sedan håller jag med dig att det stör att andra gjort likadant - OM dom nu har det vilket det inte finns några bevis på i ditt påstående.
Även om man nu förståss kan ana både det ena och det andra...
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 15 december 2009, 18:59:59 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 18:57:30 PM
Varför skulle deras chanser minska där? Norrtälje är ju inte Söderort - och det behöver inte ha fungerat lika illa överallt annars.
Dessutom bedöms ju ett anbudsresultat efter pris och kvalité på utförandet av trafiken - inte hur mycket man förväntas fuska eller inte....

Sedan håller jag med dig att det stör att andra gjort likadant - OM dom nu har det vilket det inte finns några bevis på i ditt påstående.
Även om man nu förståss kan ana både det ena och det andra...

Personligen tror jag inte någon är sämre än den anda. Och sen anbudsresultatet bedöms ju i verkligheten enbart efter priset......även om det sägs annat
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Kvarne skrivet 15 december 2009, 19:05:42 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 18:57:30 PM
Varför skulle deras chanser minska där? Norrtälje är ju inte Söderort - och det behöver inte ha fungerat lika illa överallt annars.
Dessutom bedöms ju ett anbudsresultat efter pris och kvalité på utförandet av trafiken - inte hur mycket man förväntas fuska eller inte....

Sedan håller jag med dig att det stör att andra gjort likadant - OM dom nu har det vilket det inte finns några bevis på i ditt påstående.
Även om man nu förståss kan ana både det ena och det andra...

Jag tänker som så att SLs förtroende för Busslink överlag är rejält skadat. Efter vad som hänt så tänker jag att SL inte vill ge ett anbud till Busslink som visat prov på att missköta sig. Självklart bedöms anbudet inte efter hur mkt man kommer fuska eller ej, men det spelar kanske in att man fuskat.

Klart jag det inte finns bevis i det jag skrev, de bevisen tänker jag inte yttra här. Ej heller vilken av de två andra entreprenörerna som det gäller....
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: homer skrivet 15 december 2009, 19:26:19 PM
Citat från: Kvarne skrivet 15 december 2009, 17:53:48 PM
Det värsta är ju att Busslink INTE är ensamma om att bluffa SL på pengar. Det förekommer även hos en annan entreprenör i SL-trafiken!  :-\ :(

Citat från: Kvarne skrivet 15 december 2009, 18:29:12 PM
Å det stör mig även att den andra entreprenören som har gjort likadant undkommer utan åtgärd... :-X :-\

Citat från: Kvarne skrivet 15 december 2009, 19:05:42 PM
Klart jag det inte finns bevis i det jag skrev, de bevisen tänker jag inte yttra här. Ej heller vilken av de två andra entreprenörerna som det gäller....

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 18:57:30 PM
Sedan håller jag med dig att det stör att andra gjort likadant - OM dom nu har det vilket det inte finns några bevis på i ditt påstående.
Även om man nu förståss kan ana både det ena och det andra...

Citat från: Bjarne-W skrivet 15 december 2009, 18:36:46 PM
Förlåt en nyfiken yngling - men vem är den "andre"entreprenören?
Bjarne

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2009, 18:46:08 PM
Det finns inte så många att välja på i SL-området. Så det bör vara Sveriges största bussbolag som avses.


När jag kom med liknande anklaganden i tråden om mutor från MAN; som inte var riktat mot något enskilt företag utan mot branchen i allmänhet hade jag enligt Moderator Sävenfjord
Citattrampat rejält i klaveret
och
CitatDet du framställer som en sanning är ett fantasifoster. Det är allvarliga anklagelser du framför utan saklig grund. Sådant vill vi fortsättningsvis inte läsa här i Bussnack. Inte för att vi är rädda för sanningen utan för att vi är rädda för lögnen.
samt
CitatDu har en väldig tråkig attityd till dem som försöker hålla sig till sådant som de vet och kallar spekulationer för vad de är. Om det inte skall kallas falskt förtal.


jag vill inte leda in den här debatten på fel spår, men mina och Kvarnes anklagelser vilar på vad jag kan se på samma lösa grunder men får väldigt olika svar från Forum-administratören... jag vill absolut inte kasta mer bränsle på elden, utan lägger bara in en notis och hoppas vi kan gå vidare...
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Jan skrivet 15 december 2009, 19:26:24 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2009, 18:46:08 PM
Det finns inte så många att välja på i SL-området. Så det bör vara Sveriges största bussbolag som avses.


Det kan vara både Arriva och Nobina, detta forum är inte betjänt av att spekulera idetta.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Jo skrivet 15 december 2009, 19:28:05 PM
Nu hade väl några av tillsvidarekontrakten ändå behövts upphandlats snart. Så nu slår ju SL två flugor i en smäll. Dels upphandlar man ett tillsvidarekontrakt och dels visar man allmänheten att man har tagit krafttag mot fusket. Är det någon som har en uppfattning om nuvarande prisnivå på Norrtäljekontraktet, förmånligt för Busslink eller SL?

Sedan borde väl numera (eller i vart fall snart) möjligheten att kontrollera vilka turer som körs och hur många passagerare dessa har vara stora med busspc och Access.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: MrX skrivet 15 december 2009, 19:29:19 PM
Citat från: Jan skrivet 15 december 2009, 19:26:24 PM
Det kan vara både Arriva och Nobina, detta forum är inte betjänt av att spekulera idetta.

Bra att någon säger det, smutskastning har vi så det räcker.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Omnilasse skrivet 15 december 2009, 20:15:43 PM
Men även om det är Busslink som drabbas nu så tror jag nog att SL kommer att se över kontrollen över vad som faktureras även från de andra operatörerna. Jag tror nog även SL kommer få smäll på fingrarna för att deras interna uppföljning har brustit. Så skulle det vara så att andra har fuskat lär väl det upptäckas också.

Nä, de kan inte gärna hindra Busslink från att vara med i upphandlingen som ovan skrevs om skallkraven är uppfyllda, men eftersom förfrågningsunderlaget inte är ute ännu, kan man förstås (rent teoretiskt) ta in referenser som en kvalitetsaspekt i upphandlingen, I sådana fall ligger ju Busslink illa till för Söderort/Botkyrka och det är väl frågan om ifall man ens bryr sig om att lägga ett bud i sådana fall.

En intressant fråga är väl bara hur man skall hinna med att klara av en ny upphandling på 15 månader??? Ser man på planeringshorisonten för N/V Söderort/Botkyrka där förfrågningsunderlaget är ute 18 månader före trafikstart, så är det ju rätt tufft (även om Norrtälje är ett mindre trafikområde).
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Jan skrivet 15 december 2009, 20:33:43 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 15 december 2009, 20:15:43 PM
Men även om det är Busslink som drabbas nu så tror jag nog att SL kommer att se över kontrollen över vad som faktureras även från de andra operatörerna. Jag tror nog även SL kommer få smäll på fingrarna för att deras interna uppföljning har brustit. Så skulle det vara så att andra har fuskat lär väl det upptäckas också.

Nä, de kan inte gärna hindra Busslink från att vara med i upphandlingen som ovan skrevs om skallkraven är uppfyllda, men eftersom förfrågningsunderlaget inte är ute ännu, kan man förstås (rent teoretiskt) ta in referenser som en kvalitetsaspekt i upphandlingen, I sådana fall ligger ju Busslink illa till för Söderort/Botkyrka och det är väl frågan om ifall man ens bryr sig om att lägga ett bud i sådana fall.

En intressant fråga är väl bara hur man skall hinna med att klara av en ny upphandling på 15 månader??? Ser man på planeringshorisonten för N/V Söderort/Botkyrka där förfrågningsunderlaget är ute 18 månader före trafikstart, så är det ju rätt tufft (även om Norrtälje är ett mindre trafikområde).

Är bara beställaren medveten om att det kan bli lite provisorium i starten kan en upphandling ske under väldigt kort tid. 8-10 måndaer eller kanske även lite kortare.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Ted Selander skrivet 15 december 2009, 21:10:58 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 december 2009, 18:27:59 PM
Känns som jag är på väldig tunn is nu ---

Tunn is? Den brast nog under dig nu.. :-[.

/Ted
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Karsten skrivet 15 december 2009, 21:28:04 PM
Det är intressant att Busslink tar upp BussPC som ett sätt att kontrollera utfallet av trafiken. Det är också intressant att SL själva inte använder sig av sina egna system för att kontrollera detsamma, och på så sätt se till att få in rätt uppgifter på försenade och inställda avgångar.

På en tillställning för ett tag sedan träffade jag på en snubbe som jobbar på SLs IT-avdelning. Vi diskuterade just detta och han hävdade att IT-avdelningen ställt frågan om kontraktavdelningen vore intresserade av att få ut förseningsstatistik m.m. direkt ur BussPC. Det var de visst inte. Nu är ju detta en andrahandsuppgift som kanske bör tas med en viss nypa salt, men det är väldigt märkligt att SL inom spårtrafiken använder sina egna system för att se till att entreprenörerna verkligen redovisar och betalar vite för de förseningar som uppstår. Kan entreprenören inte redovisa varför t.ex. tåg 229 var fyra minuter försenat till Stockholm får entreprenören stå för den förseningsavgiften.

Inom busstrafiken rapporteras väldigt sällan förseningar in från förare till trafikledning (bortsett från större förseningar som kan få vidare följder på nästa tur/matrast), och då har jag väldigt svårt att tro att trafikledningarna rapporterar förseningarna vidare till SL. Jag har på 6 år som deltidsbussförare aldrig fått en försening ifrågasatt från trafikledningen. Hur kan då trafikledningen bestämma vad förseningen beror på och vems konto som ska belastas? Det är knappast så att just det trafikområde eller den entreprenör jag jobbar hos är sämre än någon annan, snarare har just detta trafikområde bättrat sig på de flesta sätt på sistone.

Samma sak gäller helt säkert inställda turer. Alldeles för många, för många för att det ska gå att avskriva som missnöjesgnäll,  inom båda de stora busstrafikoperatörerna inom SL hävdar att det mer eller mindre medvetet slarvas med inrapportering av inställda turer. Om t.ex en ordinarievagn går sönder och en extrabuss i stället används på ordinaireturen rapporteras knappast extraturen som inställd ("ingen resenär vet ju ändå om att den går"). Självklart förekommer det i varierande grad hos olika trafikområden, i vissa kanske inte alls.

Jag tror busstrafiken skulle må bra av en bättre kontroll av trafikutfallet, men det kräver att SL återtar en del av den kompetens som flyttades ut till trafikutövarna på 90-talet och att SL använder de system man har för att säkra att även busstrafikoperatörerna följer avtalen på samma sätt som spårtrafikoperatörerna.

Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: homer skrivet 15 december 2009, 21:48:09 PM
Citat från: Karsten skrivet 15 december 2009, 21:28:04 PM
Kan entreprenören inte redovisa varför t.ex. tåg 229 var fyra minuter försenat till Stockholm får entreprenören stå för den förseningsavgiften.

Inom busstrafiken rapporteras väldigt sällan förseningar in från förare till trafikledning (bortsett från större förseningar som kan få vidare följder på nästa tur/matrast), och då har jag väldigt svårt att tro att trafikledningarna rapporterar förseningarna vidare till SL. Jag har på 6 år som deltidsbussförare aldrig fått en försening ifrågasatt från trafikledningen. Hur kan då trafikledningen bestämma vad förseningen beror på och vems konto som ska belastas? Det är knappast så att just det trafikområde eller den entreprenör jag jobbar hos är sämre än någon annan, snarare har just detta trafikområde bättrat sig på de flesta sätt på sistone.



har för mig vi hade en debatt om detta när kalmar fick nya avtal då man började jaga minutrar, jag tror defenetivt inte de blir bättre om varje ynka lite försenad minut ska innebära vite
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Karsten skrivet 15 december 2009, 21:57:00 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2009, 21:51:25 PM
Nu avser ju SL i den kommande upphandlingen att minska detaljstyrningen och lämna ett ännu större ansvar till operatören.

Ålrajt, men det hindrar väl inte att SL blir bättre på att kontrollera att avtalen efterlevs?
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Omnilasse skrivet 15 december 2009, 21:58:32 PM
Citat från: homer skrivet 15 december 2009, 21:48:09 PM
har för mig vi hade en debatt om detta när kalmar fick nya avtal då man började jaga minutrar, jag tror defenetivt inte de blir bättre om varje ynka lite försenad minut ska innebära vite
Jag tycker det där är helt beroende på vilken form av linje det är, i stadstafik (innerstaden) är det förstås inte så känsligt. Däremot och det är ganska specifkt för SL-trafiken där många bussar har anslutning till tåg är det ett problem. (d.v.s anslutning till en trafikform som går relativt sällan och med små bytesmarginaler och där tågen inte väntar försenade turer som anslutande bussar kan göra). En försening på 4 minuter gör att man missar pendeltåget och får vänta en halvtimme på många håll. Att detta sker någon gång må vara acceptabelt, men det är inte kul om det händer ofta. Alltså är förstås detta avhängigt av hur avtalen är konstruerade, men naturligtvis kan man lösa en sådan sak också med att kräva längre bytestid mellan buss och tåg. Det är ju också i den aspekten som SL:s kunder sätter punktligheten främst - just för att det är så många bytespunkter i en storstadstrafik. I en mindre stad med få tågpendlare är det förstås av mindre vikt. SL mäter ju först vid 3 minuters försening, alltså just när det börjar bli risk för att missa anslutningen.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 15 december 2009, 22:07:57 PM
Citat från: Ted S skrivet 15 december 2009, 21:10:58 PM
Tunn is? Den brast nog under dig nu.. :-[.

/Ted

Jaså?
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 15 december 2009, 22:14:08 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2009, 22:11:17 PM
Ja du, dina "gissningar" gick nog inte hem  ;D

Nä, jag är inte särskilt surprised heller... ::)
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Jo skrivet 15 december 2009, 22:53:33 PM
Citat från: Karsten skrivet 15 december 2009, 21:28:04 PM


På en tillställning för ett tag sedan träffade jag på en snubbe som jobbar på SLs IT-avdelning. Vi diskuterade just detta och han hävdade att IT-avdelningen ställt frågan om kontraktavdelningen vore intresserade av att få ut förseningsstatistik m.m. direkt ur BussPC. Det var de visst inte. Nu är ju detta en andrahandsuppgift som kanske bör tas med en viss nypa salt, men det är väldigt märkligt att SL inom spårtrafiken använder sina egna system för att se till att entreprenörerna verkligen redovisar och betalar vite för de förseningar som uppstår. Kan entreprenören inte redovisa varför t.ex. tåg 229 var fyra minuter försenat till Stockholm får entreprenören stå för den förseningsavgiften.

Det är väl så det fungerar även för bussarna på många andra håll i landet. Man kan ju undra hur SL tar beslut om att betala ut reseersättning om man inte har möjlighet att titta i loggen för att på så vis se om en buss avgått en minut för tidigt eller om ett vagnfel gjort att en anslutning missats. Godkänner man måhända alla resegarantikrav eller får kunden ingen ersättning om operatören inte rapporterar in trafikstörningar?
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Karsten skrivet 15 december 2009, 23:04:26 PM
Citat från: Jo skrivet 15 december 2009, 22:53:33 PM
Det är väl så det fungerar även för bussarna på många andra håll i landet. Man kan ju undra hur SL tar beslut om att betala ut reseersättning om man inte har möjlighet att titta i loggen för att på så vis se om en buss avgått en minut för tidigt eller om ett vagnfel gjort att en anslutning missats. Godkänner man måhända alla resegarantikrav eller får kunden ingen ersättning om operatören inte rapporterar in trafikstörningar?

Det är en bra fråga. Jag har för mig att SL kundtjänst brukar kolla med operatören angående reseersättningskrav, för att kolla om det är läge att betala taxiresan. Om ingen notis gjorts, borde i så fall inga pengar betalas ut. Om resegarantiärenden handhas på detta vis borde det finnas en massa onöjda resegarantikunder.

T.ex det faktum att ett par förare i "mitt" busstrafikområde öppet hävdar att de alltid kör 10-15 sekunder för tidigt från alla hålltider "för att körtiderna är så dåliga" (avd. straffa kunden för mitt missnöje) borde resultera i ett stort antal resegarantiärenden.

Jag lutar mer åt din teori att SL betalar ut ändå om historian bakom ärendet inte är helt galen.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: homer skrivet 15 december 2009, 23:18:54 PM
Citat från: Jo skrivet 15 december 2009, 22:53:33 PM
Det är väl så det fungerar även för bussarna på många andra håll i landet. Man kan ju undra hur SL tar beslut om att betala ut reseersättning om man inte har möjlighet att titta i loggen för att på så vis se om en buss avgått en minut för tidigt eller om ett vagnfel gjort att en anslutning missats. Godkänner man måhända alla resegarantikrav eller får kunden ingen ersättning om operatören inte rapporterar in trafikstörningar?

Det är operatören som får betala resegarantin så de ligger absolut i deras intresse att de blir rätt
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Karsten skrivet 16 december 2009, 00:23:51 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 december 2009, 00:13:23 AM
Att försöka få ut på resegarantin genom att hävda att bussen gått 10 sek för tidigt är knappast någon idé, 10 sek efter vems klocka?

Efter SL:s egna klockor så klart!
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: jocke skrivet 16 december 2009, 01:17:02 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 18:57:30 PM
Varför skulle deras chanser minska där? Norrtälje är ju inte Söderort - och det behöver inte ha fungerat lika illa överallt annars.
Dessutom bedöms ju ett anbudsresultat efter pris och kvalité på utförandet av trafiken - inte hur mycket man förväntas fuska eller inte....

Sedan håller jag med dig att det stör att andra gjort likadant - OM dom nu har det vilket det inte finns några bevis på i ditt påstående.
Även om man nu förståss kan ana både det ena och det andra...


Att fuska med fakturor är väl iof inte att ha bra kvalité på trafiken. Om man hårddrar de. Detta kanske kan vara negativt för busslink.


Sen en annan fråga. Får busslink vara med på den nya upphandlingen i norrtälje?
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Ersa skrivet 16 december 2009, 05:16:44 AM
Citat från: Andy skrivet 15 december 2009, 17:13:27 PM
http://www.dn.se/sthlm/sl-sager-upp-busslinks-avtal-1.1014481

Citat från: DN– De har inte skött avtalet eller lyckats leverera ett underlag som gör att vi kan lita på att påstådd trafik har utförts i verkligheten. Det är fullständigt oacceptabelt, och därför säger vi upp avtalet, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm, ordförande i SL:s styrelse, till DN.se.

Med tanke på att han visste om det påstådda fusket: Har han fortfarande kvar jobbet idag?
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Omnilasse skrivet 16 december 2009, 07:05:17 AM
Citat från: jocke skrivet 16 december 2009, 01:17:02 AM

Att fuska med fakturor är väl iof inte att ha bra kvalité på trafiken. Om man hårddrar de. Detta kanske kan vara negativt för busslink.

Sen en annan fråga. Får busslink vara med på den nya upphandlingen i norrtälje?
Det finns ingen möjlighet att utesluta en aktör från att vara med från upphandlingen - så länge de krav som ställs på operatörerna uppfylls. Däremot om man har en s.k. kvalitetsupphandling går det utmärkt att ha med ett kvalitetskriterium som avser just hur operatören har skött tidigare avtal. I E19-upphandlingen (N/V - Botkyrka/Söderort) krävs referenser och att man kan visa att man uppfyllt tidigare uppdrag på ett bra sätt. Avgörande här är om den upphandlande enheten även har möjlighet att hämta in egna referenser eller ej och om man bara använder det för prekvalificeringen (det vill säga att operatören anses ha tillräcklig kompetens att kunna bedriva trafiken, eller om det även är en del av kvalitetsbedömningen av anbuden) Har man gett möjlighet till att ta in andra referenser och också möjlighet att väga in det i bedömningen av anbuden, kan alltså Busslinks hanterande på området spela en avgörande roll i valet av utförare.  Man kan alltså uttrycka det så att Busslink i sådana fall måste vara beredd att lämna ett betydligt bättre anbud på andra punkter än de övriga för att vara med i matchen. Men detta kräver att SL alltså ger sig den möjligheten i upphandlingen. Sedan blir det ju i regel överklaganden av anbuden - så SL är nog försiktiga med att lägga alltför stor vikt vid detta i sådana fall - det måste stå i proportion till andra kvalitetskrav.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Cero skrivet 16 december 2009, 07:57:04 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 16 december 2009, 07:05:17 AM
Däremot om man har en s.k. kvalitetsupphandling går det utmärkt att ha med ett kvalitetskriterium som avser just hur operatören har skött tidigare avtal. I E19-upphandlingen (N/V - Botkyrka/Söderort) krävs referenser och att man kan visa att man uppfyllt tidigare uppdrag på ett bra sätt.

Hur har man tänkt mäta detta? Det är ju högst subjektivt vad som är "bra sätt" och var gränsen går. Tolkar man det snävt har ingen SL anlitat skött sitt uppdrag "bra". Frågar man resenärerna är det väl tom tveksamt om de anser att SL sköter sitt uppdrag bra. Frågar man olika tjänstemän inom SL får man även där garanterat olika svar.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: HB skrivet 16 december 2009, 08:47:20 AM
Citat från: Karsten skrivet 15 december 2009, 23:04:26 PM

T.ex det faktum att ett par förare i "mitt" busstrafikområde öppet hävdar att de alltid kör 10-15 sekunder för tidigt från alla hålltider "för att körtiderna är så dåliga" (avd. straffa kunden för mitt missnöje) borde resultera i ett stort antal resegarantiärenden.



Intressant att man lyckas vara 10-15 sekunder för tidigt vid alla reglerhållplatser för att körtiderna är för snäva...  Du ska inte tro på alla skrönor du hör i fikarummet Björn. /Henrik/
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Jan skrivet 16 december 2009, 08:48:33 AM
Citat från: jocke skrivet 16 december 2009, 01:17:02 AM

Att fuska med fakturor är väl iof inte att ha bra kvalité på trafiken. Om man hårddrar de. Detta kanske kan vara negativt för busslink.


Sen en annan fråga. Får busslink vara med på den nya upphandlingen i norrtälje?

Rent spontat så tycker jag att busslink borde stå över denna upphandling. Detta för att verkligen visa sin ånger i ämnet. SL borde också låta den personal som kör idag följa med över till den nya entreprenören. Detta är ett villkor i anbudsunderlaget.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Omnilasse skrivet 16 december 2009, 10:35:51 AM
Citat från: Cero skrivet 16 december 2009, 07:57:04 AM
Hur har man tänkt mäta detta? Det är ju högst subjektivt vad som är "bra sätt" och var gränsen går. Tolkar man det snävt har ingen SL anlitat skött sitt uppdrag "bra". Frågar man resenärerna är det väl tom tveksamt om de anser att SL sköter sitt uppdrag bra. Frågar man olika tjänstemän inom SL får man även där garanterat olika svar.
Det där är förstås ett problem och därför brukar man i upphandlingar vara försiktig med att ge det för stort utrymme och jag vet inte hur ofta eller om det har tillämpats i samband med upphandling av busstrafik - det var därför jag skrev teoretiskt. Oftast är det ju ansvariga inom bolaget som tillfrågas och det blir förstås extra känsligt om det har varit upphandlad trafik åt det egna bolaget. Men det är klart att det sällan går att ta "kundklagomål" i detta avseende - det har ju stor betydelse här hur avtalet har sett ut. Vad det handlar om är förmågan att uppfylla det ingångna avtalet. När man nu har anlitat en extern revisonsbyrå som granskar Busslinks fakturor är det ju något som man då kan visa på att man inte uppnått avtalets krav. Ofta i upphandlingar försöker man därför begränsa en sådan faktor till kanske tre-fyra steg, från helt uppfyllt avtalet till att inte uppfyllt avtalet, sedan mulitipliceras detta med andra faktorer och i slutändan får man en summa där det ändå kan vara avgörande för att få anbudet. Kvalité är ju ett relativt begrepp utifrån det ingångna avtalet.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Karsten skrivet 16 december 2009, 11:02:16 AM
Citat från: HB skrivet 16 december 2009, 08:47:20 AM
Intressant att man lyckas vara 10-15 sekunder för tidigt vid alla reglerhållplatser för att körtiderna är för snäva...  Du ska inte tro på alla skrönor du hör i fikarummet Björn. /Henrik/

Nja, det var en diskussion med en kollega i fikarummet där denne försvarade för tidiga avgång enligt resonemanget ovan. Jag försökte få henne att förstå bristen på logik i resonemanget, men det är tveksamt om det gick fram. Körtiderna i N/V är sällan snålt satta.
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Omnilasse skrivet 16 december 2009, 11:11:45 AM
Citat från: Cero skrivet 16 december 2009, 07:57:04 AM
Hur har man tänkt mäta detta? Det är ju högst subjektivt vad som är "bra sätt" och var gränsen går. Tolkar man det snävt har ingen SL anlitat skött sitt uppdrag "bra". Frågar man resenärerna är det väl tom tveksamt om de anser att SL sköter sitt uppdrag bra. Frågar man olika tjänstemän inom SL får man även där garanterat olika svar.
Märkte att jag bara delvis svarade på din fråga. För E19-upphandlingen står det med i kvalificeringen för att lämna anbud. Där är kraven rätt låga, handlar främst om att man skall kunna kvalificera att man har kompetens att utföra uppdraget. Detta finns med i nästan alla upphandlingar och är egentligen ett "problem" främst för nystartade verksamheter eller om Åkessons buss i Trollsta (för att ta ett fiktivt exempel) med två bussar, skulle lägga bud på att köra Nacka/Värmdö. Då krävs det en del för att bevisa att man kan klara av det! Men man kan ha med det också som en del i utvärderingen (det vill säga valet av operatör) - har dock inte sett förfrågningsunderlaget ännu (skall väl vara i det närmaste klart), så vi får väl se hur man gör där.

Edit: det står faktiskt i underlaget att man skall ha utfört uppdragen "tillfredställande eller på ett mycket bra sätt". Men eftersom lägsta kravet är tillfredställande, så bör det ju inte vara så svårt att uppnå...
Titel: SV: SL säger upp Busslinks avtal
Skrivet av: Omnilasse skrivet 16 december 2009, 11:30:48 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 december 2009, 11:23:46 AM
Har man klarat kvalificeringen får man inte ställa upp andra krav i samband med tilldelning av uppdraget.
Jag avsåg inte som krav, utan här som bedömning i samband med utvärderingen. Det vill säga att man kan få pluspoäng om man har goda referenser som därmed kan bevisa att man klarar av det man lovar. Så gör man i andra upphandlingar, men jag vet inte om det har förekommit angående upphandling av linjetrafik