Buss har vält på E45:

Startat av repesorsa, 02 april 2017, 09:10:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Fikman skrivet 04 april 2017, 17:05:44 PM
Sen kan jag ju undra varför han stred för att få upp bussen istället för att vika ner och parkera den i diket, känns som han agerat i panik

I efterhand kan man som utomstående tänka så då man ser på bilderna. Men på plats bakom ratten tänker man inte direkt lungt, klart och logiskt när det börjar braka av ut i diket i 70-80 km/t. Visserligen hinner man tänka väldigt många olika tankar under tiden, men tiden att hinna agera och på något sätt försöka manövrera är alldeles för kort.

buskörare

På bilder på buss och bärgare ser det ut som att bussen rullas på alla hjul efter bärgningsbilen. Har aldrig sett det förr, varför görs Det?

Lars-Håkan_E

Av de tider som är bekanta kan man ganska enkelt räkna ut medelhastigheten för de två delsträckorna med en viss felmarginal.

Så med medel runt 65 km/h på den andra etappen kan man avskriva den teorin som b.la Aftonbladet tycks saluföra med hjälp av "erfarna chaufförer"

Bussen skulle nämligen varit framme vid Siksjön betydligt tidigare om den teorin hade varit riktig eftersom med en medelfart på 75 km/h på den andra etappen hade man befunnit sig 4 mil längre norrut vid 07 tiden.


Björn Ax

Citat från: Fikman skrivet 04 april 2017, 17:05:44 PM
Är ju bara på motorväg du får köra 100 med buss, sen skall man gå på Bergkvaras tidtabell så säger dom avgång 22 framme 0900 vilket ger 9,5H körtid vilket ger ett snitt på 73-74 km/h
Det snittet på dom vägarna med en dubbeldäckare är att spela rysk rolet med liv, har du kört järnet men får stopp vid båda rödljusen i mora så har du tappat dom minuter du har kört in upp till Mora.

Sen kan jag ju undra varför han stred för att få upp bussen istället för att vika ner och parkera den i diket, känns som han agerat i panik

Nej du får köra 100 med buss på vilken väg som helst som har hastighet 100 eller mer.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 04 april 2017, 17:39:11 PM
På bilder på buss och bärgare ser det ut som att bussen rullas på alla hjul efter bärgningsbilen. Har aldrig sett det förr, varför görs Det?

Det är nog det enklaste här när det inte är fråga om skador på däck eller axlar, dessutom är det tveksamt om en upplyft buss klarar sig under spannen på bron över Ljusnan

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2017, 17:51:24 PM
Det är nog det enklaste här när det inte är fråga om skador på däck eller axlar, dessutom är det tveksamt om en upplyft buss klarar sig under spannen på bron över Ljusnan

Ja, höjden kan ju vara problem. Våra lyfter man alltid oavsett anledning, blev lite nyfiken.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 04 april 2017, 17:52:57 PM
Ja, höjden kan ju vara problem. Våra lyfter man alltid oavsett anledning, blev lite nyfiken.

Då behövs heller ingen förare vilket gör att bärgaren klarar sig själv.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2017, 18:11:18 PM
Då behövs heller ingen förare vilket gör att bärgaren klarar sig själv.

Ja, det är klart  :)

Blue

Citat från: buskörare skrivet 04 april 2017, 17:39:11 PM
På bilder på buss och bärgare ser det ut som att bussen rullas på alla hjul efter bärgningsbilen. Har aldrig sett det förr, varför görs Det?

För att ska man lyfta en Setrabuss med klykor så behöver man i princip nå ända in till framaxeln där lyftpunkterna finns, bärgaren som bogserade iväg bussen fattas nog minst en meter för det.
Häjden är inget stort problem för det går väl ändå fullstora långtradare på sträckan och dom är ju ganska nära 4,5m höga och så högt behöver man inte lyfta.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Lars-Håkan_E

Citat från: Blue skrivet 04 april 2017, 19:01:16 PM
För att ska man lyfta en Setrabuss med klykor så behöver man i princip nå ända in till framaxeln där lyftpunkterna finns, bärgaren som bogserade iväg bussen fattas nog minst en meter för det.
Häjden är inget stort problem för det går väl ändå fullstora långtradare på sträckan och dom är ju ganska nära 4,5m höga och så högt behöver man inte lyfta.

Jag fick för mig att det var en 4,20 buss :-)

buskörare

Citat från: Blue skrivet 04 april 2017, 19:01:16 PM
För att ska man lyfta en Setrabuss med klykor så behöver man i princip nå ända in till framaxeln där lyftpunkterna finns, bärgaren som bogserade iväg bussen fattas nog minst en meter för det.
Häjden är inget stort problem för det går väl ändå fullstora långtradare på sträckan och dom är ju ganska nära 4,5m höga och så högt behöver man inte lyfta.

Är Setror värre än de andra att bärga?

S Svensson

För ganska många år sedan anordnades utbildning i hur man bärgar bussar och järnvägsvagnar.
Eftersom moderna fordon är skalbyggda måste man se till att karossen inte  skadas  mer än nödvändigt.
Lämpligen använder man "kuddar" med luft som pumpas upp. På bilden på bärgningen av bussen tyckte jag mig se en mobilkran som hjälpte till. SJ utrustade på sin tid hjälpvagnarna med uppblåsbara kuddar.
Utbildning av bärgning av bussar anordnades av både Volvo och Scania.

yngrot

Föraren delgiven misstanke om brott   vårdslöshet i trafik ,vållande till kroppsskada ,, vållande till annans död .. lägre graden
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

pegee

Haverikommissionen har just meddelat att olyckan kommer att utredas av dem.
Utmärkt!! Det kommer att medföra att bussförarnas arbetssituation kommer
att granskas och utvärderas noga. Mycket bra. Haverikommissionens uppgift är
inte att finna syndabockar, deras jobb är att reda ut varför det hände, vilka faktorer
som spelat in och vad som kan göras för att förhindra att det händer igen. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Blue

Citat från: buskörare skrivet 04 april 2017, 19:46:12 PM
Är Setror värre än de andra att bärga?

Alla bussar är jobbiga att bärga om man ska ta hänsyn till restvärdet, det är ganska klena fyrkantsprofiler i fronten på bussar så dom tål inte att man lyfter i dom för att bärga.

Citat från: S Svensson skrivet 04 april 2017, 21:01:50 PM
För ganska många år sedan anordnades utbildning i hur man bärgar bussar och järnvägsvagnar.
Eftersom moderna fordon är skalbyggda måste man se till att karossen inte  skadas  mer än nödvändigt.
Lämpligen använder man "kuddar" med luft som pumpas upp. På bilden på bärgningen av bussen tyckte jag mig se en mobilkran som hjälpte till. SJ utrustade på sin tid hjälpvagnarna med uppblåsbara kuddar.
Utbildning av bärgning av bussar anordnades av både Volvo och Scania.

Den restes upp med hjälp av två bärgare som drog i axlarna och sen fick den landa på luftkuddar för att inte smälla ner i vägen när den vägde över.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)