Ingen busstrafik i Stockholms city i höst?

Startat av Jimmy, 30 juli 2018, 06:57:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: BSB101 skrivet 10 september 2018, 13:58:13 PM
Genom att förtäta ökar möjligheten att välja bort buss och bil för transport och istället gå eller cykla. Att skapa samhällen där det förutsätts att det behövs tillgång till motorfordon är inte att bygga miljösmart.

En stad helt utan trafik. Inte ens kollektivtrafik. Inga parkeringar för besökare ens. Bara stängda gågator. Ska uttryckningsfordon kunna ta sig fram ens? Flytt/möbeltransporter?
Intressant idé. Undrar hur många som vill prova på att bo i ett sånt experiment. Själv håller jag min nog kvar här, ett par mil utanför förtätade städer.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 10 september 2018, 16:58:24 PM
En stad helt utan trafik. Inte ens kollektivtrafik. Inga parkeringar för besökare ens. Bara stängda gågator. Ska uttryckningsfordon kunna ta sig fram ens? Flytt/möbeltransporter?
Intressant idé. Undrar hur många som vill prova på att bo i ett sånt experiment. Själv håller jag min nog kvar här, ett par mil utanför förtätade städer.
Instämmer helt, låter som en ovanligt korkad och ogenomtänkt idé.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 06 september 2018, 12:47:09 PM
Nej det gjorde du verkligen inte och jag håller med dej, fyllde på med egna reflektioner.

:)

BSB101

Citat från: zjbus skrivet 10 september 2018, 16:25:42 PM
Men så praktiskt då när man ska handla att gå eller cykla

Är väldigt praktiskt, du kanske ska pröva någon gång. Att bygga ett samhälle med utgångspunkt från att det behövs bil är verken hållbart eller särskilt smart.

Citat från: Ersa skrivet 10 september 2018, 16:58:24 PMEn stad helt utan trafik. Inte ens kollektivtrafik. Inga parkeringar för besökare ens. Bara stängda gågator. Ska uttryckningsfordon kunna ta sig fram ens? Flytt/möbeltransporter?
Intressant idé. Undrar hur många som vill prova på att bo i ett sånt experiment.
Bra fråga, troligtvis kommer vi nog inte få något svar på den frågan då jag inte sett någon som seriöst lagt fram ett sådant förslag, verken i denna tråd eller i verkligheten. Men om du vill starta en diskussion med dig själv där du lägger fram alla argument så inte mig emot.

Ersa

Citat från: BSB101 skrivet 17 september 2018, 09:48:41 AM
Bra fråga, troligtvis kommer vi nog inte få något svar på den frågan då jag inte sett någon som seriöst lagt fram ett sådant förslag, verken i denna tråd eller i verkligheten. Men om du vill starta en diskussion med dig själv där du lägger fram alla argument så inte mig emot.

Dessvärre är jag nog fel person att komma på en massa motargument, då jag själv redan provat på att leva (nästan) utan bil, både i Umeå och Uppsala. Det har blivit många mil på cykeln, både för medelstort mathandlande (med en rejäl metallkorg på pakethållaren) samt till och från jobbet året runt, i åtminstone de fyra-fem åren jag bodde och arbetade på så sätt att det fungerade. De senaste sju åren har jag haft 4½ minuts gångavstånd till jobbet, så cykeln används inte lika ofta längre.
Men visst går det hyggligt, bara man är ung och stark, samt inte har alltför många kilometer till sina regelbundna resmål. Men för alla äldre och rörelsehindrade är det nog svårare.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 17 september 2018, 10:26:39 AM
Dessvärre är jag nog fel person att komma på en massa motargument, då jag själv redan provat på att leva (nästan) utan bil, både i Umeå och Uppsala. Det har blivit många mil på cykeln, både för medelstort mathandlande (med en rejäl metallkorg på pakethållaren) samt till och från jobbet året runt, i åtminstone de fyra-fem åren jag bodde och arbetade på så sätt att det fungerade. De senaste sju åren har jag haft 4½ minuts gångavstånd till jobbet, så cykeln används inte lika ofta längre.
Men visst går det hyggligt, bara man är ung och stark, samt inte har alltför många kilometer till sina regelbundna resmål. Men för alla äldre och rörelsehindrade är det nog svårare.
Bry dej inte om bsb101 han provocerar bara och saknar fullständigt förankring i verkligheten.

BSB101

Citat från: zjbus skrivet 17 september 2018, 11:21:26 AM
Bry dej inte om bsb101 han provocerar bara och saknar fullständigt förankring i verkligheten.
Frågan är vem som saknar "förankring i verkligheten". Personangreppen haglar och sakargumenten saknas. Halmgubbarna frodas. 

Lars-Håkan_E

Citat från: BSB101 skrivet 18 september 2018, 09:47:47 AM
Frågan är vem som saknar "förankring i verkligheten". Personangreppen haglar och sakargumenten saknas. Halmgubbarna frodas.

Alltså, vad är problemet?

Om man gör en gågata av hela Stockholms innerstad så uppstår det problem, om man bygger fyrfiliga vägar i hela innerstaden uppstår andra problem.

En innerstad helt utan annan trafik än cyklar är svår att få funktionell, merparten av alla människor som pendlar till Stockholm har ingen cykel med sig, de turister som kommer till Stockholm har heller ingen cykel, sedan har vi alla som av olika skäl inte kan cykla.

Det är när man drar in på möjligheten att resa kollektivt till förmån för cyklar som man är inne på en farlig väg.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 september 2018, 10:13:59 AM
Alltså, vad är problemet?

Om man gör en gågata av hela Stockholms innerstad så uppstår det problem, om man bygger fyrfiliga vägar i hela innerstaden uppstår andra problem.

En innerstad helt utan annan trafik än cyklar är svår att få funktionell, merparten av alla människor som pendlar till Stockholm har ingen cykel med sig, de turister som kommer till Stockholm har heller ingen cykel, sedan har vi alla som av olika skäl inte kan cykla.

Det är när man drar in på möjligheten att resa kollektivt till förmån för cyklar som man är inne på en farlig väg.
Instämmer med föregående talare.

Ersa

Finns det något exempel på någon stad i världen som har en större yta som är helt fordonsfri 24 timmar om dygnet, året om? Dvs inte bara fri från privatbilar, utan även fri från kollektivtrafik, färdtjänst, flyttransporter, varuleveranser, posttransporter och sophämtning? Det känns ju onekligen som det inte bara skulle bli svårt att bo där, utan även att driva butiker.
Till och med amishfolket har ju rejäla hästdragna vagnar för att frakta byggmaterial, samt för att åka till marknader för att köpa och sälja varor.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 18 september 2018, 11:56:16 AM
Finns det något exempel på någon stad i världen som har en större yta som är helt fordonsfri 24 timmar om dygnet, året om? Dvs inte bara fri från privatbilar, utan även fri från kollektivtrafik, färdtjänst, flyttransporter, varuleveranser, posttransporter och sophämtning? Det känns ju onekligen som det inte bara skulle bli svårt att bo där, utan även att driva butiker.
Till och med amishfolket har ju rejäla hästdragna vagnar för att frakta byggmaterial, samt för att åka till marknader för att köpa och sälja varor.
Instämmer med föregående talare, naturligtvis finns inte det. En fantasivision som inte har något med verkligheten att göra.

BSB101

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 september 2018, 10:13:59 AM
Alltså, vad är problemet?

Om man gör en gågata av hela Stockholms innerstad så uppstår det problem, om man bygger fyrfiliga vägar i hela innerstaden uppstår andra problem.
Nu inget av detta aktuellt och fria fantasier ser jag ingen större poäng med.

CitatEn innerstad helt utan annan trafik än cyklar är svår att få funktionell, merparten av alla människor som pendlar till Stockholm har ingen cykel med sig, de turister som kommer till Stockholm har heller ingen cykel, sedan har vi alla som av olika skäl inte kan cykla.
Vem har föreslagit en innerstad med endast cykeltrafik? Börjar bli lite många halmgubbar här.

CitatDet är när man drar in på möjligheten att resa kollektivt till förmån för cyklar som man är inne på en farlig väg.
Var har detta skett?