Ingen busstrafik i Stockholms city i höst?

Startat av Jimmy, 30 juli 2018, 06:57:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Politikerna i gemen (oavsett partitillhörighet eller del av landet - alltså inte bara i Stockholms kommun) har genomgående väldigt dålig koll på hur busstrafik fungerar i praktiken. Samtidigt så verkar de ansvariga hos huvudmännen vara väldigt usla på att förmedla brister och behov.

För kollektivtrafiken så försöker alla politiker, speciellt just nu inför valet, lova mera busstrafik. Däremot hörs inte ett ljud om att det är otroligt svårframkomligt på många gator/vägar då de smalnas av och blir trängre. Även de flesta av de omkring 85 bussterminalerna som finns i Stockholms län har slagit i kapacitetstaket. Där saknas till stor del både vanligt hållplatsutrymme såväl som regler- och uppställningsplatser.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 september 2018, 07:32:38 AM
Stockholms stad vill inte ha parkerade turistbussar i stan, de skall bara leverera sina passagerare så de kan spendera sina pengar och sedan hämta dem när de är klara.
Vad förarna och bussarna gör däremellan verkar inte vara så intressant så länge de inte står uppställda och stör stadsbilden.
Dock skall man ha i åtanke att det är ganska många turistbussar i Stockholm på somrarna, både Svenska och utländska, som i många fall har samma målpunkter.

Detta är ju tragiskt nog inte heller unikt för Stockholm, då samma inställning börjar märkas tydligt i ett flertal städer. Även mindre städer där plats egentligen finns.
I Uppsala togs korttidsparkeringen nedanför konserthuset på Vaksala torg bort för något år och ersattes med personbilsparkeringar, och i Norrtälje har man tagit bort stadens enda turistbussparkering, vilket gör att ingen framkörning i god tid kan ske. Norrtälje kommun hänvisar turistbussar att parkera (mellan körningarna) på gamla Lv3 (Nordrona/Campus) där handelsområdet Norrteljeporten ligger, men på hela detta område gäller "parkering endast på uppmärkta platser", och då sådana platser saknas för bussar fick en turistbussförare 400 kr i böter där i somras. Detta då bussens alla hjul inte rymdes inom en personbilsruta, där den stod längst bort i ett avlägset hörn på den stora köpcenterparkeringen. Kör man spelar- eller supporterbuss till stadens stora Sportcentrum får bussarna inte stå kvar i anslutning till idrottsplatsen, utan förväntas istället "gå upp i rök", och återmaterialiseras på området efter matchslut.

Mitt absoluta favoritminne är från Västra Götaland, vid en idrottshall norr om Göteborg, där en funktionär varken ville släppa in motståndarlagets buss på området, eller låta den parkera i närhet till idrottshallen. Tills motståndarlagets ledare förklarade för funktionären att de i så fall skulle skulle ställa in matchen, och åka hem direkt. Då fick bussen parkeras på området "på nåder". Men det var inte bra egentligen. ::)

Det besökarna sist och slutligen minns av dessa städer, är att det var besvärliga städer där man kände sig ovälkommen, och som man helst inte återvänder till om man inte är tvungen.

zjbus

Citat från: Emem skrivet 04 september 2018, 14:24:08 PM

Sedan ett år har jag kroknat på framkomligheten i stan som hela tiden blir sämre för busstrafiken, både kollektivtrafiken och turistbussarna.
Gata efter gata smalnas av eller stängs av.
Parkeringsmöjligheterna försämras hela tiden tex. Slottsbacken, Stadshuset, Wasavarvet, City/Shopping mm.
Att köra rundturer nu är ett kaos, där man aldrig vet om man kan parkera och få lagstadgad rast 45 min eller hur länge man får sitta i köer.
Snart kroknar våra turister och våra bussförare!
Detta tråkiga faktum förbättras knappast av att cyklister nu tillåts cykla på gatorna istället för på befintliga cykelvägar.

roggek

Citat från: zjbus skrivet 05 september 2018, 12:55:24 PM
Detta tråkiga faktum förbättras knappast av att cyklister nu tillåts cykla på gatorna istället för på befintliga cykelvägar.

men vad praktiskt, då kan vi ta bort cykelfälten och bredda gatorna... ::)

buskörare

Tyvärr verkar det som att om många cyklister gör en sak, så blir det okej. Nästa är väl att ta bort rödljusreglerna för cyklister, de flesta kör ju mot rött i alla fall  ::)

Dock är det inget nytt att cyklister använder vägen istället för cykelbanor. Så tycker jag att det har varit jämt. Framför allt sen folk började "höghastighetscykla".

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 06 september 2018, 03:41:35 AM
Tyvärr verkar det som att om många cyklister gör en sak, så blir det okej. Nästa är väl att ta bort rödljusreglerna för cyklister, de flesta kör ju mot rött i alla fall  ::)

Dock är det inget nytt att cyklister använder vägen istället för cykelbanor. Så tycker jag att det har varit jämt. Framför allt sen folk började "höghastighetscykla".
Att cykla mot rött är verkligen inte ok, många kanske vilseleds att tro det för att det är så vanligt med nonchalanta cyklister som tycks göra sitt bästa för att bryta mot så många trafikregler som möjligt men ett sådant beteende kan aldrig legalisera varken rödljuscyklandet eller annat cyklande mot trafikreglerna.
Det som i sammanhanget är nytt är väl att det tyvärr tydligen har blivit lagligt att hindra trafiken på vägarna genom att cykla där. Hastighetsbegränsningar är ju också en sak som många cyklister tycks tro inte gäller dom.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 06 september 2018, 11:19:28 AM
Att cykla mot rött är verkligen inte ok, många kanske vilseleds att tro det för att det är så vanligt med nonchalanta cyklister som tycks göra sitt bästa för att bryta mot så många trafikregler som möjligt men ett sådant beteende kan aldrig legalisera varken rödljuscyklandet eller annat cyklande mot trafikreglerna.
Det som i sammanhanget är nytt är väl att det tyvärr tydligen har blivit lagligt att hindra trafiken på vägarna genom att cykla där. Hastighetsbegränsningar är ju också en sak som många cyklister tycks tro inte gäller dom.

Nu skrev jag ju inte att det var okej heller.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 06 september 2018, 12:19:08 PM
Nu skrev jag ju inte att det var okej heller.
Nej det gjorde du verkligen inte och jag håller med dej, fyllde på med egna reflektioner.

BSB101

Citat från: zjbus skrivet 06 september 2018, 11:19:28 AM
Det som i sammanhanget är nytt är väl att det tyvärr tydligen har blivit lagligt att hindra trafiken på vägarna genom att cykla där. Hastighetsbegränsningar är ju också en sak som många cyklister tycks tro inte gäller dom.
Om det är några som verkar ha svårt att hålla hastigheten är förare av motorfordon. Speciellt 30-skylten i bostadsområden och utanför skolor verkar vara extra svår att förstå. Andelen cyklister som bryter mot hastighetsbegränsningarna är nog få då det är få som färdas i mer än 20 - 25 km/h i timmen. Om det är något som hindrar trafiken på det allmänna vägnätet i våra tätorter är det alla dubbelparkerade bilar, bilar med i snitt drygt en person i varje och alla dessa parkerade bilar som helst ska få parkera var som helst och någon annan ska betala för det också.


yngrot

Det är trist se alla försämringar för framkomligheten i trafiken .. Vart tog tänket på miljön vägen ??? Alla fordon som står stilla pga av avsmalningar av gator busshpl mitt i gatan så alla står och väntar .. rondeller och vägbulor  som gör att du som förare inte kan hålla jämn fart vilket ju är bättre för miljön. Parkeringar som tas bort och du får körar runt efter plats..
Ett ex i Borås där det  på fd Sj buss uppställning ska byggas rättscentrum och våra platser för uppställning av bussar försvinner och det blir mycket onödiga körningar till garage för rast och byte av buss..   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

zjbus

Citat från: yngrot skrivet 09 september 2018, 10:23:14 AM
Det är trist se alla försämringar för framkomligheten i trafiken .. Vart tog tänket på miljön vägen ??? Alla fordon som står stilla pga av avsmalningar av gator busshpl mitt i gatan så alla står och väntar .. rondeller och vägbulor  som gör att du som förare inte kan hålla jämn fart vilket ju är bättre för miljön. Parkeringar som tas bort och du får körar runt efter plats..
Ett ex i Borås där det  på fd Sj buss uppställning ska byggas rättscentrum och våra platser för uppställning av bussar försvinner och det blir mycket onödiga körningar till garage för rast och byte av buss..
Instämmer fullkomligt med föregående talare, miljösnacket är uppenbarligen hyckleri.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 09 september 2018, 12:06:58 PM
Instämmer fullkomligt med föregående talare, miljösnacket är uppenbarligen hyckleri.

Förtätning av bebyggelse inne i städerna (främst bostadsrätter) har väl alltid varit viktigare än miljön?

Nico

Miljö, men även säkerhet och kvalité är saker som alltid brukar haussas upp... men när verkligen kommer till kritan så hamnar dessa punkter ofta väldigt långt ned på prioritetslistan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BSB101

Citat från: yngrot skrivet 09 september 2018, 10:23:14 AM
Alla fordon som står stilla pga av avsmalningar av gator busshpl mitt i gatan så alla står och väntar .. rondeller och vägbulor  som gör att du som förare inte kan hålla jämn fart vilket ju är bättre för miljön.
Om bilförare och andra trafikanter skulle hålla sig till hastighetsbegränsningar och övriga trafikregler skulle vägbulor, avsmalningar och andra fysiska ingrepp inte behövas. I dagsläget behövs det dock då en allt för stor del av trafikanterna inte tycker att trafikregler gäller dom
Citat från: Ersa skrivet 09 september 2018, 14:31:39 PMFörtätning av bebyggelse inne i städerna (främst bostadsrätter) har väl alltid varit viktigare än miljön?
Genom att förtäta ökar möjligheten att välja bort buss och bil för transport och istället gå eller cykla. Att skapa samhällen där det förutsätts att det behövs tillgång till motorfordon är inte att bygga miljösmart.

zjbus

Citat från: BSB101 skrivet 10 september 2018, 13:58:13 PM
Genom att förtäta ökar möjligheten att välja bort buss och bil för transport och istället gå eller cykla. Att skapa samhällen där det förutsätts att det behövs tillgång till motorfordon är inte att bygga miljösmart.
Men så praktiskt då när man ska handla att gå eller cykla