Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 12 november 2020, 21:35:09 PM

Titel: Wasatrafik 409
Skrivet av: Hasse L skrivet 12 november 2020, 21:35:09 PM
(https://i.postimg.cc/wxkh7hj2/Wasatrafik-409-58-Svv-B.jpg)
FBU 711 - Volvo B58 /Höglunds, Säffle 1977 - ursprungligen Borås Lokaltrafik AB 188.
Titel: SV: Wasatrafik 409
Skrivet av: S Svensson skrivet 12 november 2020, 22:51:53 PM
Om jag kommer ihåg rätt så var BL 188 och 189 avsedda för linje 160 Borås-Landvetter. Därav skiljde sig drivlinorna från de tidigare BL som på utsidan liknade dessa.
Titel: SV: Wasatrafik 409
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 13 november 2020, 12:35:12 PM
En av ett flertal bussar som kördes på linje 58 av WASA åt SL under dess tid :)
(Det skvallras på dest skylten om dennes förflutna)/Ulf
Titel: SV: Wasatrafik 409
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 november 2020, 12:54:50 PM
Den kördes även som skolbuss hos Alfredssons. Innan Wasatrafik tog över.
Titel: SV: Wasatrafik 409
Skrivet av: yngrot skrivet 13 november 2020, 16:27:09 PM
Det stämmer 188 och 189  var flygbussar och de hade utväxling för landsväg har för mig det var 90km/h. Men inredning var lika som stadsbussar.  Utväxling ändrades för alla övriga bussar i serien fick  efter något år.. var 180 första med automatlåda ??  191 och 192 var Säffle med höga ryggar och Wilsonlåda.
Titel: SV: Wasatrafik 409
Skrivet av: david96 skrivet 13 november 2020, 20:56:14 PM
Det var ju exakt 29 år sen bilden togs.
Har ni fler bilder eller frågor om bussarna från Wasatrafik?
Titel: SV: Wasatrafik 409
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 november 2020, 21:07:26 PM
166-177 vill jag minnas ha Wilson. Serien därefter beställdes 12 karosser med Säffle och 10 tätortsutförande 178-187 med Alison. 188-189 var samma kaross.Med Allison växellåda och bakaxelutväxling med 89 km/h. (4,87:1). Jag vill minnas att 188-189 hade starkare motor än 178-187.De beskrevs som kraftlösare.Hur det var med bakaxelutväxlingen låter jag vara osagt.
Nr190 var den lilla van Hoolen med lastbils chassie 609 och denna fick troligen motorbyte. I vilket fall installerades turbo efteråt. 191-192 vad linjevagnar B5860 12 m med halvturistsäten. Gick på Landvetter i huvudsak. Den ena (192) hamnade i Hällingsjö hos bröderna Jonsson tror jag,senare Landvetterbuss.
BL hade då gott om bussar som kunde gå till Landvetter flygplats (linje 160) Några år senare ersattes flygbussarna med 215-217. Där 215 var en B6FA (611 eller 613) Wiima. Senare överlåten till Leo Klemenz i Älmestad om jag kommer ihåg rätt. 216-217 var Wiima linjevagnar som beställts med dörr längs bak som inte blev inkopplad. Det var populärt ett tag köpa bussar förberedd för bakre dörr bakom bakaxeln.
Det blev sedan upphandling och flyglinjen 160 togs över av Alfredssons Buss AB (Borås). Möjligen togs 188-189 över då. Det köptes in MB 303/9.Dessa och några andra bussar körde flyglinjen till Alfredssons Buss havererade. Ett annat aktiebolag tog över bussar hos Alfredssons men flyglinjetrafiken som de körde åt Buss i Väst i sin tur åt Älvsborgstrafiken kom att köras av Landvetterbuss i Björröd AB. De kom att köra med några av sina bussar de hade tidigare.Det går inte säga vilken exakt som gick där mer än att en Carrus Fifty från Alfredssons togs över. Organisatoriskt kom trafiken på linje 160 underordnas Skene och Kungsbacka. 2001 kom Gustafsson i Limmared också in och körde en tur (omlopp)där.

Nå kort historik men bytte man drivmotorer på 178-187 eller ändrades enbart bakaxelutväxlingen ?

https://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=41162&ref=dosearch&svalue=OYM381
Om någon har foto på denna MB 303 OYM381 så skriv här ! Denna MB tillhörde troligen Buss i Väst AB och gick ett tag (troligen okt 1996 till juni 1997) som flygbuss. Gick senare en kort tid hos Hallgren för att sedan hamna hos Hamburgsunds Buss och VL (Landvetter,Hallgren,VL och Hamburgsund andelsägare i Bivab)
Titel: SV: Wasatrafik 409
Skrivet av: yngrot skrivet 14 november 2020, 04:54:34 AM
Vad gäller  178-187 så byttes bakaxelutväxling. De blev därmed lite slöare men samtidigt mer lättkörda i stadstrafik. Innan byte av utväxling var de väldigt snabba i acceleration men tyvärr växlade de ner till lägsta växel vid varje gathörn. Det hände att resenärer ramlade omkull när den växeln åkte i ..