https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR01jVsrM6KZNZ-YEhfZQ7hWWxTh5PjsCqwaPEfcROEklIDaqsIrmzA01R8&v=2BA5n8K-oc4&feature=youtu.be
//Peter
Trevligt.
Avsnittet med 48an och 54an vid Skanstull symboliserar verkligen denna tid ;)/Ulf
(...och i Norrtälje har inte mycket ändrats...)
Jag förstår inte hur bussarna körde vid Skanstull. Ser ut som vänstertrafik.
Vilka linjer?
Någon kanske har linjeuppgifter.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Kan väl nämna att Vätöbron invigdes sommaren 1993.
Mycket nostalgi, både vad det gäller bussar men även miljöer och andra fordon.
Det var lite extra kul att se Spårvägsmuseets H59 5234 i trafik och även H22 6060 som var provbuss med turbo och intercooler.
// Niclas
Citat från: Citaro C2 skrivet 20 januari 2021, 22:24:25 PM
Jag förstår inte hur bussarna körde vid Skanstull. Ser ut som vänstertrafik.
Bussterminalen låg på norra östra sidan av Ringvägen/Götgatan (närmast tunnelbanenedgången), ankommande bussar svängde in i "mitten" av terminalen, och utgående bussar körde ut från Ringvägens södra sida, det är därför det "ser ut som vänstetrafik"...
Här låg den gamla terminalen vid Skanstull:
https://kartbild.com/#17/59.30788/18.07648/0x18
Men det var nog "duktigt signalreglerat på platsen", i princip var Götgatan/Ringvägen "ställd i stopp för all övrig fordonstrafik", när bussarna skulle ut från terminalen...
Det ser vi ju på bussen på linje 807 som skall ut från terminalen vid 11:32 i filmen...
Tack Rogge för utförlig förklaring. :)