Söndagsbild del 52 "Grattis på 1 årsdagen"

Startat av Jona, 24 augusti 2008, 01:43:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Idag blir det kalas. För söndagsbild fyller 1 år idag. Eller nja, det mer exakta datumet är den 26 augusti men vi firar väl på den söndag som ligger närmast. Så nästan varje söndag, endast med 2 uppehåll hittinstills har ni fått följa denna serie. Gissningsvis kan det bli något uppehåll till, tex första söndagen i september då jag ska till Gävle och fixa mer bilder.

För ett år sedan fick jag bara en ide och provköra en bildserie och visa någon bild och eventuellt skriva några rader och då hade jag liksom inga planer på hur länge jag skulle orka fortsätta. Viss inspiration till det hela hade jag fått av den ofta återkommande serien  från min skokartong som herr Sävenfjord bjudits oss godbitar från. Men jag hade inte ett lika stort arkiv som han och därför fick mina bilder bli någon färskare. Så har det rullat på. Ibland men många besök och många svar. Ibland har en viss del inte fått en ända kommentar. Men det är väl så det ska vara.
Fortfarande är den tråd jag är mest nöjd med tråd 43.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=13211.0

Jag har visat olika typer av bilder med dom mest skilda miljöerna. Men en sak som jag gillar när det gäller den arkitektoniska  världen är broar och Kyrkor då dom kan innehålla det mesta skilda slagen av både matrial och utseende. Så dom 2 sakerna fascinerar mig rejält. När det gäller dom 2 så är det oftast den lokala miljön, omgivningen och materialet men även funktion som avgör det slutgiltiga resultatet.

Därför tänkte jag nu och ett tag framöver bjuda just på lite bilder som är tagna på, under eller nära broar. Jag tänker inte lova att detta tema följs vecka för vecka men däremot hoppas jag att jag kan då och då visa er några bilder enligt den ovan angivna principen.

Vi börjar med några bilder från Skellefte-trakten:


Parkbron, tidigare omnämnd i tråd 28, Bron stog klar 1913 och gjorde då så man slapp åka roddbåt över eller åka omvägen via Lejonströmsbron, alltså det som idag är Sveriges längsta Träbro med bil-trafik


Nu är vi längs forna riksväg 13 och här i Kåge får man passande nog med en kyrka i bilden.


Kvarnbyn, som ligger ungefär mitt på den cirka 9 kilometer långa sträckan som utgörs av norra Europas längsta trädallé.


Sist för denna vecka blir en bild från Greger Larsson bo-ort, Bodbysund. Även denna by finns omnämnd i tidigare trådar, bland annat tråd 5.

Ett stort tack för alla er som orkat följa tråden ända hit och väl mött med fler brobilder nästa vecka....

MVH Jona

Till en sammanställning av trådarna: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
MVH Filosofen Jona

jocks74


Jacob med C

Trevlig brotema...  Väntade mig bro bild från Matfors.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Jona

Citat från: Jacob med C skrivet 24 augusti 2008, 02:05:59 AM
Trevlig brotema...  Väntade mig bro bild från Matfors.

Tack för era kommentarer, lite info till dig Jacke och alla er andra så kommer dom omtalade bilderna från Matfors och visas om några söndagar framöver. Har nämligen tyvärr inte hunnit slutredigera alla bilder från sommaren ännu och dom ska redigeras klart följt av att allt ska upp på hemsidan så ni får vänta med spänning. Men bilderna kommer, förr eller senare...

/MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Svemicke

Mycket trevliga bilder! Första bilden skulle jag gärna se även i sommarmotiv. De omnämnda broarna hade också varit trevligt att se.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jona

Citat från: Svemicke skrivet 24 augusti 2008, 23:20:11 PM
Mycket trevliga bilder! Första bilden skulle jag gärna se även i sommarmotiv. De omnämnda broarna hade också varit trevligt att se.

Tack för dina kommentarer. Kan du vänta till sommaren 2009 med att få se första bilden i sommar-motiv. Parkbron är nämligen avstängd för tung trafik på grund av renovering och öppnas igen i maj 2009. Sedan är bilden dessvärre nästan omöjlig och fota mer eller mindre sommartid. Jag står nämligen på en över 3 meter hög snöhög för att kunna fota, utan den skulle jag komma ganska lågt och skymmas av buskar, bilar och annat som är iväg i förgrunden.

Själva broarna har jag inte fotat normalt även om det finns undantag. Utan nu när jag drog igång detta undertema var det för jag insätt att jag har en hel del brobilder tagna nu under sommaren främst och tänkte att det kunde bli ett passande tema och visa bilder i. Lite som inspiration men även som förslag på framtida foto-turer.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Svemicke

Citat från: Jona skrivet 24 augusti 2008, 23:33:52 PM
Tack för dina kommentarer. Kan du vänta till sommaren 2009 med att få se första bilden i sommar-motiv. Parkbron är nämligen avstängd för tung trafik på grund av renovering och öppnas igen i maj 2009. Sedan är bilden dessvärre nästan omöjlig och fota mer eller mindre sommartid. Jag står nämligen på en över 3 meter hög snöhög för att kunna fota, utan den skulle jag komma ganska lågt och skymmas av buskar, bilar och annat som är iväg i förgrunden.

Själva broarna har jag inte fotat normalt även om det finns undantag. Utan nu när jag drog igång detta undertema var det för jag insätt att jag har en hel del brobilder tagna nu under sommaren främst och tänkte att det kunde bli ett passande tema och visa bilder i. Lite som inspiration men även som förslag på framtida foto-turer.

/Jona
Alla brobilder är välkomna utav mig. Alltid trevligt att se bussar på broar och broar i sig själv. De kan bli några enastående byggnadsverk.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -