Huvudmeny

Nobina 7605...

Startat av Ulf Berlin, 30 april 2020, 18:56:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jörgen

Kan ju vara bra att varna vissa bilförare som tror att bussen inte tar mer plats än en cykel vid eventuell sväng i en korsning, om bakomvarande bilist tänkte passera bussen i samma stund.
Mvh: Jörgen

Bussmicke

Om man drar om 677 till Arlanda så kommer 807 tillbaka?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Inspektion har skett på depåer, och varningar har utdelats för de bussar som råkat sakna dessa dekaler. Det blir i förlängningen gissningsvis vite om dekalen saknas vid en uppföljning.

Angående 807, tror jag inte på det. 677 täcker ju även efter en omläggning upp delen Norrtälje-Långhundra, så där behövs inga parallella linjer. Samtidigt täcker 186 redan upp Östunavägen.

Nico

Citat från: Vagnskada skrivet 02 maj 2020, 09:42:55 AM
Varför ska bakomvarande trafik varnas för att bussens överhäng rör sig i sidled? Det är väl chaufförens ansvar att hålla reda på? Och den eventuella risken det innebär drabbar väl inte de som befinner sig rakt bakanför bussen, utan de som ligger i körfält till vänster och höger om ev. svängande buss?

Citat från: homer skrivet 02 maj 2020, 10:02:40 AM
Håller med, dekalen förfular och tillför egentligen ingenting, det blir dessutom extra löjligt när klistermärket ibland sitter på ledbussar med stel bakaxel eller 2 axliga bussar.

Som sign. Jörgen redan påpekat så handlar det om om att varna både bakomvarande trafik, och i vissa fall även fotgängare, att här rör det sig om ett fordon som tar mera plats i sidled när det svänger. Detta då oavsett hur dessa trafikantgrupper är placerade (i körfält snett bakom, på ett öra vid ett övergångsställe osv) i förhållande till bussen ifråga. Att förringa det tycker jag tyder på lite dåligt säkerhetsmedvetande överlag.

Varningsmärkningen/dekalen i sig förtar sedan inte på något förarens ansvar utan det är lika strikt oavsett om dekalen sitter eller inte. Den är i sak alltså bara en ytterligare allmän hjälp/upplysning i trånga trafikmiljöer, både då på gator, inne på terminaler, vid stoppställen etc. Fult eller inte är sedan enbart ett subjektivt ställningstagande, men praktiska frågor såsom varningar av t.ex. denna typ måste ändå anses ha definitivt företräde framför estetiska frågor. I detta fall tillför dekalen de facto en viss trafiksäkerhetshöjande effekt även om den kan vara svår att uppskatta i detalj.

Att dekalerna ska sitta så här är även inom SL-området något som enligt avtalen styrs av designmanualen för fordon. Däremot bör dekalerna inte sitta på fordon som inte har denna problematik med stort baksvep. Inom SL-trafiken så ska dekalen inte sitta på normal- eller ledvagnar. Om det ändå vid sällsynta tillfällen gör det så är det en miss i hanteringen vilket även påpekas vid inspektioner. Boggivagnar med stel bakaxel förekommer mig veterligt sedan inte längre i SL-trafiken utan alla boggivagnar som numera rullar har medstyrande tredje axel.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Dekalen sitter för högt upp på 7605, tycker jag.
Det fungerar bra om man kör fordon där man sitter högre upp, men i en låg personbil är det svårt att se märkningen när man sitter nere vid bussens bakhörn.
Sen har man ju ett ansvar, både som bilist och förare av bussen, som sagts innan.

Nico

Personbil eller inte... sitter du så nära att du inte ser dekalen så sitter du nog för nära överlag.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 02 maj 2020, 12:49:21 PM.

Angående 807, tror jag inte på det. 677 täcker ju även efter en omläggning upp delen Norrtälje-Långhundra, så där behövs inga parallella linjer. Samtidigt täcker 186 redan upp Östunavägen.
Om 677 kör till Arlanda så måste nåt ersättas till Uppsala. Är det 186 då?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Vore smidigare att styra om nerkortade 806 till Uppsala istället. Då behåller 677 och 806 sin övergång i Långhundra precis som idag, men man får byta buss för att resa till grannlänet. Logiskt! Sen om UL väljer att köra Östunavägen eller E4 till Uppsala gör nog detsamma, då körtiderna för dessa vägar är exakt lika långa.

Därefter måste den omdragna 677 få utökad turtäthet med fler tidiga avgångar mot Arlanda morgontid redan från klockan 03-04 från Norrtälje, för anställda på Arlanda. Samt halvtimmestrafik under högtrafik och åtminstone 60-minuterstrafik på kvällar och helger. Dagens 120-minuterstrafik på helger gör att linjen inte uppfyller de egna kraven på att få vara blå stomlinje.

Carl Eric

Citat från: Vagnskada skrivet 02 maj 2020, 09:42:55 AM
Varför ska bakomvarande trafik varnas för att bussens överhäng rör sig i sidled? Det är väl chaufförens ansvar att hålla reda på? Och den eventuella risken det innebär drabbar väl inte de som befinner sig rakt bakanför bussen, utan de som ligger i körfält till vänster och höger om ev. svängande buss?

Självfallet är det chaufförens uppgift att hålla koll på sitt fordon, men eftersom väldigt få av alla bilister har koll på hur mycket plats en buss tar när det svänger 90 grader så tycker jag att dekalen fyller en funktion.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!