Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ulf Berlin skrivet 30 april 2020, 18:56:46 PM

Titel: Nobina 7605...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 30 april 2020, 18:56:46 PM
...fick gör en sväng till Uppsala på linje 677 på morgonen den den 27 april:
(https://i.postimg.cc/YCBDc7qf/IMG-5139.jpg) (https://postimg.cc/Vd4WM3td)
Inte många resande med den heller under dessa tider.../Ulf
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 01 maj 2020, 09:20:18 AM
Tack för denna bild! Vid de tillfällen jag sett Volvoboggi på linje 677 har det varit de lite nyare, i 32xx-serien.
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Ersa skrivet 01 maj 2020, 10:10:21 AM
Inga konstigheter eller ovanligheter där inte. Allt möjligt sätts in på 677 vid de tillfällen då man tvingas kasta om lite. Det viktigaste är att det finns tillräckligt med sittplatser bara. De blå ledbussarna på linjen är ju dock sällan fullsatta, så en röd vanlig normal boggivagn räcker nästan alltid.
Det rör sig ju ändå om en linje som snart tolv år senare ändå inte uppfyller SLs egna krav på att få vara blå. Och "kravet" på ledvagnar är något som idag inte har någon bakgrund i verkligheten, utan är bara en tradition som råkat hänga kvar sedan 807:ans tid. Fast Swebus Uppsala redan då körde grå boggivagnar på flera avgångar planerat.
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Carl Eric skrivet 01 maj 2020, 10:21:50 AM
En absolut majoritet av avgångarna går dock fortfarande med blåa B9S-ledvagnar.  :)
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Ersa skrivet 01 maj 2020, 11:30:19 AM
Lite intressant kommer nästa avtal att bli dock, då man rent fordonsmässigt gällande 677 knappast kan fortsätta med krav/önskemål som knyter an till gamla traditioner med ledvagnar. Man får nog acceptera verkligheten där, och inse att 677 är som vilken landsbygdslinje som helst, som kan trafikeras med samma slags fordon som motsvarade linjer. Boggivagnar med färre sittplatser, vilket kan leda till ett behov av fler avgångar, vilket i sin tur kan medföra att linjen då kan komma att uppfylla kraven på SL-blå stomlinje, sent omsider.
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 01 maj 2020, 11:38:52 AM
Då kanske linjen byter linjenummer också...
"x7x"linjerna betydde ju blåbussar,men det flyter mer och mer ut nu.../Ulf
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: AO skrivet 01 maj 2020, 13:43:42 PM
Är inte 677 en linje som efter nästan upphandling kan komma att trafikeras av dubbeldäckare?

Apropå det, hur länge sträcker sig nuvarande avtal?
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: homer skrivet 01 maj 2020, 13:57:00 PM
ett år till ungefär.

Ska 677 fortsätta vara stombuss (vilket väl allt tyder på?) borde de redan för 10 år sedan ha varit möjligt att köra med samma fordon som på 676 så skulle entreprenören slippa ha 2 olika blåbussar
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Ersa skrivet 01 maj 2020, 17:45:15 PM
Om man idag inte ens fyller led- och boggibussarna på dagens rätt glesa trafik, varför skulle man behöva köra dubbeldäckare i nästa avtal?
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: homer skrivet 01 maj 2020, 18:00:36 PM
Inte för kapaciteten skull utan för att det planeringsmässigt borde vara bättre att köpa in 10 extra  blå dubbeldäckare som kan användas på båda linjerna istället för att ha 2 olika modeller med tillhörande extrabussar. visserligen är dubbeldäckare dyrare både i inköp och drift men totalkostnaden borde väl bli lägre än att ha dubbeldäckare för 676 och ledbussar för 677, givetvis skulle det vara bäst och billigast med röda bussar, men där är vi ju tyvärr inte.
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Fredde skrivet 01 maj 2020, 18:09:58 PM
Blir det ett krav på dubbeldäckare i kommande avtal, tro?
Detta var väl något Nobina sålde in hos SL inför nuvarande avtal?
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 01 maj 2020, 21:37:07 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 maj 2020, 17:45:15 PM
Om man idag inte ens fyller led- och boggibussarna på dagens rätt glesa trafik, varför skulle man behöva köra dubbeldäckare i nästa avtal?

Ja, det kanske vore klokt att införa stomlinjeblå boggibussar när nästa avtalsperiod påbörjas. Bättre att anpassa tursättningarna efter trafikantunderlaget.
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Ersa skrivet 02 maj 2020, 08:16:36 AM
676 och 677 är två linjer som ser väldigt olika ut gällande turtäthet, antal hållplatsstopp, antal resenärer m.m, och som därför bör ha två helt olika fordonstyper. Egentligen borde väl linjen återbördas till UL och köras med vanliga gula boggivagnar, samt ett fåtal Rimbobaserade röda. Men uppenbarligen var och är det väldigt viktigt för några teoretiker att linjen ska vara blå, trots att ingen resenärer förstår logiken med detta.

Däremot kan jag köpa idén om att behålla blåa 677 om den dras om, från Långhundra-Åby till Arlanda och Märsta station istället. Fortfarande anslutning till UL 806 i Långhundra-Åby, som dragits om för att täcka upp nuvarande 677as dragning i Uppsala län.
Eftersom SL i snart tio år, trots regelbunden kritik, varit totalt oförmögna att få in Arlanda som resmål från Norrtälje och Rimbo med 677+806 i sin reseplanerare, verkar detta dessvärre vara det enda sättet att rätta till detta generalfel.
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Vagnskada skrivet 02 maj 2020, 09:42:55 AM
Varför ska bakomvarande trafik varnas för att bussens överhäng rör sig i sidled? Det är väl chaufförens ansvar att hålla reda på? Och den eventuella risken det innebär drabbar väl inte de som befinner sig rakt bakanför bussen, utan de som ligger i körfält till vänster och höger om ev. svängande buss?
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: homer skrivet 02 maj 2020, 10:02:40 AM
Håller med, dekalen förfular och tillför egentligen ingenting, det blir dessutom  extra löjligt när klistermärket ibland sitter på ledbussar med stel bakaxel eller 2 axliga bussar
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Jörgen skrivet 02 maj 2020, 10:22:11 AM
Kan ju vara bra att varna vissa bilförare som tror att bussen inte tar mer plats än en cykel vid eventuell sväng i en korsning, om bakomvarande bilist tänkte passera bussen i samma stund.
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 maj 2020, 11:32:36 AM
Om man drar om 677 till Arlanda så kommer 807 tillbaka?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Ersa skrivet 02 maj 2020, 12:49:21 PM
Inspektion har skett på depåer, och varningar har utdelats för de bussar som råkat sakna dessa dekaler. Det blir i förlängningen gissningsvis vite om dekalen saknas vid en uppföljning.

Angående 807, tror jag inte på det. 677 täcker ju även efter en omläggning upp delen Norrtälje-Långhundra, så där behövs inga parallella linjer. Samtidigt täcker 186 redan upp Östunavägen.
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Nico skrivet 02 maj 2020, 17:25:20 PM
Citat från: Vagnskada skrivet 02 maj 2020, 09:42:55 AM
Varför ska bakomvarande trafik varnas för att bussens överhäng rör sig i sidled? Det är väl chaufförens ansvar att hålla reda på? Och den eventuella risken det innebär drabbar väl inte de som befinner sig rakt bakanför bussen, utan de som ligger i körfält till vänster och höger om ev. svängande buss?

Citat från: homer skrivet 02 maj 2020, 10:02:40 AM
Håller med, dekalen förfular och tillför egentligen ingenting, det blir dessutom extra löjligt när klistermärket ibland sitter på ledbussar med stel bakaxel eller 2 axliga bussar.

Som sign. Jörgen redan påpekat så handlar det om om att varna både bakomvarande trafik, och i vissa fall även fotgängare, att här rör det sig om ett fordon som tar mera plats i sidled när det svänger. Detta då oavsett hur dessa trafikantgrupper är placerade (i körfält snett bakom, på ett öra vid ett övergångsställe osv) i förhållande till bussen ifråga. Att förringa det tycker jag tyder på lite dåligt säkerhetsmedvetande överlag.

Varningsmärkningen/dekalen i sig förtar sedan inte på något förarens ansvar utan det är lika strikt oavsett om dekalen sitter eller inte. Den är i sak alltså bara en ytterligare allmän hjälp/upplysning i trånga trafikmiljöer, både då på gator, inne på terminaler, vid stoppställen etc. Fult eller inte är sedan enbart ett subjektivt ställningstagande, men praktiska frågor såsom varningar av t.ex. denna typ måste ändå anses ha definitivt företräde framför estetiska frågor. I detta fall tillför dekalen de facto en viss trafiksäkerhetshöjande effekt även om den kan vara svår att uppskatta i detalj.

Att dekalerna ska sitta så här är även inom SL-området något som enligt avtalen styrs av designmanualen för fordon. Däremot bör dekalerna inte sitta på fordon som inte har denna problematik med stort baksvep. Inom SL-trafiken så ska dekalen inte sitta på normal- eller ledvagnar. Om det ändå vid sällsynta tillfällen gör det så är det en miss i hanteringen vilket även påpekas vid inspektioner. Boggivagnar med stel bakaxel förekommer mig veterligt sedan inte längre i SL-trafiken utan alla boggivagnar som numera rullar har medstyrande tredje axel.
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Fredde skrivet 02 maj 2020, 18:13:32 PM
Dekalen sitter för högt upp på 7605, tycker jag.
Det fungerar bra om man kör fordon där man sitter högre upp, men i en låg personbil är det svårt att se märkningen när man sitter nere vid bussens bakhörn.
Sen har man ju ett ansvar, både som bilist och förare av bussen, som sagts innan.
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Nico skrivet 02 maj 2020, 18:15:09 PM
Personbil eller inte... sitter du så nära att du inte ser dekalen så sitter du nog för nära överlag.  ;)
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 maj 2020, 01:58:36 AM
Citat från: Ersa skrivet 02 maj 2020, 12:49:21 PM.

Angående 807, tror jag inte på det. 677 täcker ju även efter en omläggning upp delen Norrtälje-Långhundra, så där behövs inga parallella linjer. Samtidigt täcker 186 redan upp Östunavägen.
Om 677 kör till Arlanda så måste nåt ersättas till Uppsala. Är det 186 då?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Ersa skrivet 03 maj 2020, 09:37:51 AM
Vore smidigare att styra om nerkortade 806 till Uppsala istället. Då behåller 677 och 806 sin övergång i Långhundra precis som idag, men man får byta buss för att resa till grannlänet. Logiskt! Sen om UL väljer att köra Östunavägen eller E4 till Uppsala gör nog detsamma, då körtiderna för dessa vägar är exakt lika långa.

Därefter måste den omdragna 677 få utökad turtäthet med fler tidiga avgångar mot Arlanda morgontid redan från klockan 03-04 från Norrtälje, för anställda på Arlanda. Samt halvtimmestrafik under högtrafik och åtminstone 60-minuterstrafik på kvällar och helger. Dagens 120-minuterstrafik på helger gör att linjen inte uppfyller de egna kraven på att få vara blå stomlinje.
Titel: SV: Nobina 7605...
Skrivet av: Carl Eric skrivet 03 maj 2020, 14:30:17 PM
Citat från: Vagnskada skrivet 02 maj 2020, 09:42:55 AM
Varför ska bakomvarande trafik varnas för att bussens överhäng rör sig i sidled? Det är väl chaufförens ansvar att hålla reda på? Och den eventuella risken det innebär drabbar väl inte de som befinner sig rakt bakanför bussen, utan de som ligger i körfält till vänster och höger om ev. svängande buss?

Självfallet är det chaufförens uppgift att hålla koll på sitt fordon, men eftersom väldigt få av alla bilister har koll på hur mycket plats en buss tar när det svänger 90 grader så tycker jag att dekalen fyller en funktion.