Utsikt från Klevgränd ( över nya Slussen)

Startat av Hasse L, 17 september 2020, 14:18:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Ombyggda Katarinavägen kommer snart att - via en skaplig s-kurva - anslutas till "guldbron" och då kan busstrafiken åter köras denna väg.



På den provisoriska "västra bron" går ännu den nord/sydliga trafiken.


När bussarna har flyttat till östra (guld-)bron kommer även denna vy - över vad som återstår av Södermalmstorg - att ha försvunnit.

Under vidare promenad längs Skeppsbron kunde jag konstatera att den tidigare hållplatsen Räntmästartrappan (vid Djurgårdsfärjan) inte kommer att återuppstå.

homer

kommer alla gamla linjerna som gick Katarinavägen förut att flytta tillbaka eller kommer någon att fortsätta gå via Medborgarplatsen som idag?

Robert Brink

Passerar platsen nästan dagligen på väg till/från Nacka/Värmdö Terminalen och klurar på hur det är tänkt att vi ska ta oss till Tunnelbanan?
Övergångsställe över Katarinavägen? Då kommer det inte vara särskilt mycket grönt för trafiken med tanke på mängden folk som ska passera.

Fina bilder för övrigt.

//R

Hasse L

Hörde för en tid sedan uppgiften att 76'an skulle fortsätta att gå via Medborgarplatsen. "Som ersättning för nedlagda linje 59".

Gissar att det blir så. /H

Sputnik

Citat från: Robert Brink skrivet 18 september 2020, 08:13:15 AM
Passerar platsen nästan dagligen på väg till/från Nacka/Värmdö Terminalen och klurar på hur det är tänkt att vi ska ta oss till Tunnelbanan?
Övergångsställe över Katarinavägen? Då kommer det inte vara särskilt mycket grönt för trafiken med tanke på mängden folk som ska passera.

Fina bilder för övrigt.

//R

Öppna nedre entren igen nu när arbetena blir klara med Katarinavägen-Guldbron?

Joakim Wahlberg

Känns som svängen vid gamla macken blir riktigt skarp, kommer det bli bekymmer för bussarna? Eller är tanken att busslinjer som svänger vänster vid bron stannar innan kurvan (såg ut som hållplatsläge där med på nån film jag såg), och sen kör över i vänster körfält?
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Hasse L

Fick höra från säker källa att linje 76 ska avkortas till endast Ropsten - Djurgårdsbron - Karlaplan. 66 ersätter på sträckan Bondegatan - Norra Hammarbyhamnen.

Har resandet minskat så på 76'an? När jag körde den regelbundet (c:a 2002-2010) var det massor av resande från Söder som åkte vidare förbi Slussen mot Norrmalmstorg - Radiohuset - Frihamnen osv. om morgnarna.

Robert Brink

Har också något minne av att 76:an var riktigt populär vissa tider till och från Södermalm när jag körde fram till 2016 i City. Nu när jag gästspelat några gånger under sommaren har jag inte kört 76:an.

Tror inte man kommer att öppna nedre uppgången till Tunnelbanan även om det egentligen skulle vara smidigt att gå den vägen till och från Terminalen för Nacka/Värmdö bussarna. Just nu är det en uppgång upp till Södermalmstorg som väl ser ut att bli kvar?
Jag är nog lite rädd för för, att det helt enkelt blir till att korsa Katarinavägen, men det är verkligen inte optimalt. För övrigt känns det konstigt att se Katarinavägen vara plan vid Södermalmstorg. Man var ju van med en backe neråt...

//R

Leyland

Citat från: Hasse L skrivet 20 september 2020, 20:47:39 PM
Fick höra från säker källa att linje 76 ska avkortas till endast Ropsten - Djurgårdsbron - Karlaplan. 66 ersätter på sträckan Bondegatan - Norra Hammarbyhamnen.

Har resandet minskat så på 76'an? När jag körde den regelbundet (c:a 2002-2010) var det massor av resande från Söder som åkte vidare förbi Slussen mot Norrmalmstorg - Radiohuset - Frihamnen osv. om morgnarna.

Fattar ingenting... är det "lekstuga" på Södermalm med Keolis?

Skall Norra Hammarbyhamnen och Renstiernas gata bli av med den kapacitet som 76:an bidrar med idag - och ersättas av 66:an med 15-20 minutersintervall i rusningstid och då inte till city? Och Östra Södermalm förlorar efter mer än 50 år sin "kvarterslinje" till centrala och västra Södermalm som verkligen möter en efterfrågan för äldre och barnvagnsresenärer. Och 66:an och 2:an lär ju inte ha några gemensamma hållplatslägen?

Och det framgångsrika med att både 2:an, 3:an och 76:an gått från city till Medborgarplatsen som central mittpunkt på Södermalm jämfört med Katarinavägen och Tjärhovsplan blir alltså inte kvar i form av 76:an. 

Allt detta har sådan motsägelse med färre bilar i innerstaden, flera boende i innerstaden som skall uppmuntras att åka kollektivt - men möjligheterna tunnas hela tiden ut.

Finns det något datum för öppnande av Guldbron och när 2:an och 3:an återgår till Katarinavägen?

Tack för som vanligt fina bilder Hasse!

Bernt Talbrant

Den 26 oktober är det väl tänkt att "Guldbron" ska öppnas för trafik.

B10M