Swebus 1288

Startat av Bussmicke, 30 november 2019, 19:08:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

I Stockholm 1995 och Helsingborg 2000.



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Knut

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

zjbus

Citat från: Knut skrivet 01 december 2019, 21:47:21 PM
6877 leser jeg på fotot
Bussen var SL 6877 921001-930816 då den blev Swebus 1288 fram till 970818 då den återigen blev SL 6877. 20000101 blev den Busslink 6877 och förblev så tills den gick till Demonteringar i Hölö 20040123. Se i länken till SBH här: www.svenskbusshistoria.se/go?id=10652
Det var många turer med olika ägare och inv. nummer som man verkligen inte kan räkna med att alla ska kunna veta.
Mvh zjbus

Fredrik Gelin



Citat från: Bussmicke skrivet 30 november 2019, 19:08:18 PM
I Stockholm 1995 och Helsingborg 2000.



Intressant bild då jag inte upplevde att Mercedes O303 som det väl är på bilden var så vanlig i linjetrafik.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


zjbus

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 december 2019, 07:29:22 AM

Intressant bild då jag inte upplevde att Mercedes O303 som det väl är på bilden var så vanlig i linjetrafik.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Ja det är en Mercedes O303, www.svenskbusshistoria.se/go?id=29638
Här var tydligen Swebus noga med att skylta med sitt egna inv. nr. 1288 efter övertagandet samma år som bilden är ifrån till skillnad mot med buss 6877, en annan sak som man kan fundera över med bakgrunden att SL tog över alla SJ:s bussar i Stockholm 1969 är varför Swebus i början av 90- talet när dom ju nyligen bildats efter SJ Buss tog över bussar från SL, var det inte bestämt att SL skulle sköta Stockholmstrafiken? 

Walter

Citat från: zjbus skrivet 02 december 2019, 11:49:23 AM
Ja det är en Mercedes O303, www.svenskbusshistoria.se/go?id=29638
Här var tydligen Swebus noga med att skylta med sitt egna inv. nr. 1288 efter övertagandet samma år som bilden är ifrån till skillnad mot med buss 6877, en annan sak som man kan fundera över med bakgrunden att SL tog över alla SJ:s bussar i Stockholm 1969 är varför Swebus i början av 90- talet när dom ju nyligen bildats efter SJ Buss tog över bussar från SL, var det inte bestämt att SL skulle sköta Stockholmstrafiken?

Swebus vann upphandlingen av SL trafik på bla Lidingö 1993. Att bussen ännu är märkt 6877 beror nog på att man inte hunnit märka om den ännu.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niclas Wennerlid

Citat från: Walter skrivet 02 december 2019, 12:21:35 PM
Swebus vann upphandlingen av SL trafik på bla Lidingö 1993. Att bussen ännu är märkt 6877 beror nog på att man inte hunnit märka om den ännu.

Inte hunnit.. på två år?
Nja, det beror nog garanterat på att man helt enkelt inte brytt sig om att åtgärda detta.

// Niclas

zjbus

Ja gott om tid för ommärkning har det ju verkligen funnits dessutom så borde det ligga i ägarens intresse att ha sina fordon korrekt märkta inte minst för eventuella händelser i trafikens skull, man kan ju också fundera på om de då vid interna kontakter etc, använde sej av förra ägarens inaktuella inv. nr.och i så fall varför?

zjbus

Citat från: Walter skrivet 02 december 2019, 12:21:35 PM
Swebus vann upphandlingen av SL trafik på bla Lidingö 1993. Att bussen ännu är märkt 6877 beror nog på att man inte hunnit märka om den ännu.
Tack för info om upphandling. Var det första upphandlingen sedan 1969 eller första upphandlingen som SJ Buss/Swebus vann?

Walter

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 02 december 2019, 12:38:43 PM
Inte hunnit.. på två år?
Nja, det beror nog garanterat på att man helt enkelt inte brytt sig om att åtgärda detta.

// Niclas

Ok nej det faller på sin rimlighet. Tänkte inte på att det gått så lång tid.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Berlin

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 02 december 2019, 12:38:43 PM
Inte hunnit.. på två år?
Nja, det beror nog garanterat på att man helt enkelt inte brytt sig om att åtgärda detta.

// Niclas
Lidingötrafiken(och AGA depån)har alltid varit"egen" under SL tiden ;)/Ulf

zjbus

Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 december 2019, 15:43:37 PM
Lidingötrafiken(och AGA depån)har alltid varit"egen" under SL tiden ;)/Ulf
Ok men det förklarar ju inte varför inte Swebus märkte om till sitt egna inv. nr. när de tagit över bussen.

Niclas Wennerlid

Citat från: zjbus skrivet 02 december 2019, 16:00:38 PM

Lidingötrafiken(och AGA depån)har alltid varit"egen" under SL tiden ;)/Ulf

Ok men det förklarar ju inte varför inte Swebus märkte om till sitt egna inv. nr. när de tagit över bussen.

Inte en djupare förklaring nej, men Ulfs förklaring ligger nog väldigt nära sanningen.
Förmodligen tyckte inte den lokala verksamheten att detta behövdes, de hade koll på "sina" bussar ändå.

// Niclas

zjbus

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 02 december 2019, 16:42:56 PM
Inte en djupare förklaring nej, men Ulfs förklaring ligger nog väldigt nära sanningen.
Förmodligen tyckte inte den lokala verksamheten att detta behövdes, de hade koll på "sina" bussar ändå.

// Niclas
Ok så 1288 fortsatte att rulla på exakt samma körningar efter övertagandet som den gjorde i SL:s regi?

Niclas Wennerlid

Citat från: zjbus skrivet 02 december 2019, 16:59:10 PM
Ok så 1288 fortsatte att rulla på exakt samma körningar efter övertagandet som den gjorde i SL:s regi?

Om du med samma körningar menar samma depå, linjer och personal så ja..

// Niclas