SL:s nya bussgarage i Tomteboda

Startat av roggek, 22 juni 2021, 01:39:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B10M

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 juni 2021, 19:39:55 PM
Har man några avlösningar i Västra Skogen?

Detta beror ju på vilka idéer Keolis har när det gäller resor i tjänsten/i anslutning till den.
Nej, varför skulle man ha avlösningar där? Det är Arriva som kör alla linjer vid Västra skogen.

Ulf Berlin

Varför inte?
I dagens datoriserade turförteckningar är ingenting förvånande längre.../Ulf
(Pass-/transportresor till avlösningsplats med T-bana känns inte särskilt främmande...)

B10M

Nej men frågan handlade om i fall man skulle ha avlösningsbilar till och från Västra skogen.

Bältes-Assar

Att köra bil mellan Tomteboda och innerstan känns som ett bra tidsfördriv, om man inte har något bättre för sig! Men om man har lite bråttom, så går det nog fortare med tunnelbanan.

Ersa

Är majoriteten av förarna vid den nya depån verkligen bosatta i innerstan?

Bältes-Assar

Det jag syftade på var att de busslinjer som bemannas från det här garaget går i innerstan, så avlösningsbilar verkar som en ineffektiv lösning förutom möjligen mitt i natten (men då tar man väl oftast hela bussen med sej till garaget).

För övrigt är det nog förhållandevis många av innerstadsförarna som bor i innerstan, alla här är inte hipsters :-)

Ersa

Där ser man. Det är ju numera inte väldigt vanligt att förare i storstadsregionerna bor i precis samma områden som de kör buss i.
Tio minuters gångavstånd till Västra skogens tunnelbanestation är för övrigt väl ett rätt lagom avstånd att promenera två gånger per dygn, speciellt för folk med ett stillasittande yrke?

Nico

Lite udda blir det ju i att två av tre innerstadsgarage nu kommer ligga utanför innerstan. Tomtebodagaraget ligger visserligen sedan rent geografiskt bra till, men ur infratekniskt hänseende (gäller både väganslutningar och koppling till bra kollektivtrafik på udda tider) så ligger garaget ganska isolerat till. Även när Tomteboda postterminal var aktiv så var det problem. Innan 507 drogs dit vill jag minnas att Posten själva hade någon form av personalbuss från Klarabergsviadukten.

Sedan tar det kanske 10 min att gå till/från T-banan i Västra skogen... om man är spänstig. I annat fall skulle jag räkna med omkring 15 min. I sig kanske ingen större skillnad, men man ska även betänka topografin. Gångvägarna som finns går inte spikrakt, det är ett antal trappor, det är ofta ganska mörkt och otryggt samt att delar av sträckan vinterunderhålls inte heller i nuläget. Som grädde på moset så är det dessutom en ganska duktig stigning från Tomtebodaområdet till Västra skogen... så man får se hur uppskattad promenaden blir. 

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det kanske är dags att renovera gångvägen och dess belysning? Vilket kanske borde ha ingått i projektet redan från byggstart.

Nico

Kruxet är att gångvägen ifråga tillhör Solna stad och de ha tydligen inte varit så begeistrade i detta ens från början. Det forna terminalområdet, där garaget nu anlagts, är dock privatägt. Sedan brukar projekt av denna typ (enligt min erfarenhet) vara ganska frikopplade från praktiskt operativa frågor. Deras uppdrag är att bygga en anläggning. För deras del kunde de nog lika gärna bygga på en ö utan väganslutningar.

Projektplaneringen är väl de som borde ha hanterat dylikt, men på senare år (oavsett byggare och sammanhang) så förefaller det mera vara teoretiker som är inblandade medan de som har den trafikoperativa kunskapen glöms bort. Det är ju bara att se på många av de förändringar som gjorts i trafikmiljöerna på lika håll. Dvs. det ser snyggt ut i projektprogram mm. men sedan får man bostadsområden etc. med gator som är så smala att det knappt går att köra på dem alternativt att man får annan infrastruktur som inte är avpassad för de praktiska behoven.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Innan 507 körde 515 till Tomteboda.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Jo, enstaka turer och jag kan ha fel, men just det med 515 var väl inte heller så långvarigt. Tänkte mera på före det. Det har ju även gått andra bussar i närområdet. 504 gick ju till Västra skogen den med en gång i tiden och det har även funnits andra varianter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

B10M

Tycker faktiskt att det är lite märkligt att man fortsätter låta 507:an vända vid Västra skogen på helger, även om det är Arriva som kör så borde de kunna tjäna en hel del VBP-intäkter på att köra Keolispersonal till och från Tomteboda. Det är 14 minuters vändtid vid Västra skogen så man hinner köra till Tomteboda och tillbaka, man har heller inga schemalagda pauser vid Västra skogen.

buskörare

Vänta nu. Tomtebodadepån öppnar idag och redan gnäller ni på att Arriva inte lägger om sina turer för Keolispersonal? Vet vi om Keolis ens har pratat med Arriva om det?

B10M

Nej, jag gnäller inte. Det var mer att jag blev lite förvånad, trodde att Arriva inte vill maximera sina intäkter. Man skulle ju kunna tro att VPB-systemet skulle göra att sådana här förändringar går snabbare, när operatören har ett ekonomiskt incitiament för det, men det verkar det inte som.