Favoritbusslinje

Startat av toddetoddelito, 21 december 2020, 20:31:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

toddetoddelito

Var ett tag sen det togs upp (senast som jag sett var från 2011 på denna tråd https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=46327.0), och mycket har hänt sen dess vad gäller linjer och linjenät så tycker det är dags igen.

Vilken/vilka är era favoritlinjer? Mina är:
SL 2 (Norrtull-Sofia)
SL 516 (som den gick förr, dvs Sergels torg-Viby)
SL 520 (Sollentuna C-Holmboda)
SL 621 (Norrtälje-Åkersberga)
SL 634 (Norrtälje-Blidö)
SL 653 (Norrtälje-Lohärad-Länna-Norrtälje)
UL 2 (Eriksberg-Gamla Uppsala) samt
UL 876 (Strängnäs-Enköping)

david96

Mitt egen favoritbusslinje är:
SL 119
SL 509
SL 520
SL 525
SL 527
SL 531
SL 540
SL 548
SL 565
SL 577
SL 602
SL 606
SL 607
SL 610
SL 615
SL 626
SL 627
SL 660HV
SL 665

Karsten


Fredde

Åka eller köra?
Köra får jag nog säga KLT 160 Kalmar-Västervik (med de bussar som fanns när det begav sig 2005).

Ola Å

Gillade att köra linje 637 till Ellan, hela vägen från Tekniska Högskolan, ca 14 mil, tror den var längst av linjerna i SL-trafiken, en annan favorit var 626 till Ljusterö från Danderyd, en massa olika varianter på den  :D

toddetoddelito

Citat från: Fredde skrivet 21 december 2020, 23:03:49 PM
Åka eller köra?

Jag tänkte inte på att det är någon skillnad mellan att köra och åka, men det är klart att det är så. Oavsett vilket tycker jag det är intressant att läsa om det  ;D

Patrik

Länstrafiken Norrbotten linje 91 Kiruna - Narvik en vacker sommardag med få passagerare, den är fin att köra.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Sundås

Citat från: Fredde skrivet 21 december 2020, 23:03:49 PM
Åka eller köra?
Köra får jag nog säga KLT 160 Kalmar-Västervik (med de bussar som fanns när det begav sig 2005).

Vad var det som är bra med att köra den? Genuint nyfiken, har kört sträckan Kalmar-Västervik (i och för sig med bil) så många gånger och tråkigare väg finns ju inte (framförallt norr om Oskarshamn)..  ;D
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Fredde

#8
Tråkig väg ja.. Men den längsta linjen vi hade i Mönsterås på den tiden. Ofta cyklar och mycket bussgods som skulle få plats med allt bagage. Man körde den inte varje dag heller, det var ett avbrott från att köra Mönsterås-Ålem-Blomstermåla.
Vissa turer hade spetsvändning i Västervik, andra hade flera timmars uppehåll.
Oskarshamn körde till Växjö och Västervik körde till Jönköping, till Växjö körde jag en gång.
Hur det förhåller sig idag vet jag inte, är inte i branschen längre, bor inte kvar, men möter såklart bussarna när jag åker till Kalmar och hälsar på släkten.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

846

Jag gillar SL 65 som går en kul väg. Smala Skeppsholmsbron, förbi Strömmen vid Gustav Adolfs torg, Regeringsgatan och Sergels torgsrondellen med glasobelisken, sedan Blekholmsterrassen och längs med Kungsholms Strand.

Nico

Tycke och smak skiljer sig ju alltid åt...  Själv har jag kanske ingen utpekad favoritlinje att köra, men jag gillar när en linje tar lite tid att köra (typ när en vända fram och tillbaka kan ta drygt två timmar, erbjuder en viss omväxling under sin sträckning, har vissa utmaningar längs med linjen samt har en del tryck av och till. Varianter på detta är bl.a. linje 55 (före den 13/12 i år), 161, 163, 165, 509 (när den fortfarande gick till Djursholms torg), 512, 708, 816, 821 osv. Även nattlinjer och vissa blåbusslinjer var kul och omväxlande.

Det jag däremot avskydde var monoton körning som att tröska på motorväg eller landsväg med få stopp eller bara mata till en större knutpunkt i ena änden. Var t.ex. inte så begeistrad i att köra Flygbussarnas linje till Skavsta. Direkt själsdödande upplever jag korta matarlinjer med långa mellanliggande uppehåll som bl.a. 127, 133, gamla 160 till Årsta västra, 503 när den gick lokalt i Bergshamra osv. Det absolut värsta är annars viss ersättningstrafik mellan två punkter. Linje 131 (Hissbanan i Liljeholmen) är/var en sådan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jocke Selling

Som UL människa jag är :

UL 108-som jag trist nog inte kört sedan oktober 2010 är nog den absoluta favoriten. Underbara miljöer och småspännande utmaningar rent framkomlighetsmässigt (mittlinjer vad är det)

UL 104 -som linje 108 fast inte åt samma håll ;)

UL 809-Jäkligt trevlig linje som bjuder på vackra miljöer i lagom tempo.

UL 823-är man uppväxt i Vattholma så är man...

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 23 december 2020, 23:00:25 PM
Tycke och smak skiljer sig ju alltid åt...  Själv har jag kanske ingen utpekad favoritlinje att köra, men jag gillar när en linje tar lite tid att köra (typ när en vända fram och tillbaka kan ta drygt två timmar, erbjuder en viss omväxling under sin sträckning, har vissa utmaningar längs med linjen samt har en del tryck av och till. Varianter på detta är bl.a. linje 55 (före den 13/12 i år), 161, 163, 165, 509 (när den fortfarande gick till Djursholms torg), 512, 708, 816, 821 osv. Även nattlinjer och vissa blåbusslinjer var kul och omväxlande.

Det jag däremot avskydde var monoton körning som att tröska på motorväg eller landsväg med få stopp eller bara mata till en större knutpunkt i ena änden. Var t.ex. inte så begeistrad i att köra Flygbussarnas linje till Skavsta. Direkt själsdödande upplever jag korta matarlinjer med långa mellanliggande uppehåll som bl.a. 127, 133, gamla 160 till Årsta västra, 503 när den gick lokalt i Bergshamra osv. Det absolut värsta är annars viss ersättningstrafik mellan två punkter. Linje 131 (Hissbanan i Liljeholmen) är/var en sådan.

131:an kan jag hålla med om var bland det tråkigaste man kunde råka ut för, när jag hade "förmånen" i början på 80 talet så fick man ofta en Bűssing vilket var ännu mindre skoj på den linjen :-(

Gamla 613 Roslagstull-Universitetet var inte heller spännande, köer och köer.

Utanför SL:s ansvarsområde fast ändå i Stockholm tillhörde personallinjen Vasagatan-Tomteboda (Postterminalen) dem mindre spännande linjerna, gott om risk för kö på merparten av linjesträckningen, Klarastrandsleden-Kungsbron- Vasagatan och vändning runt Rödbodtorget (Denna kördes av Wasatrafik (sedermera Swebus)
Här körde jag också en av de allra sämsta bussarna jag kört i reguljär trafik, nämligen Swebus 1913...

Bland trevliga linjer finns 637:an Tekniska-Singö/Ellan en helg med gott om tid för friluftsliv och bad, en annan nattlinje 790 Slussen-Skanstull via Tumba, utanför SL området drar jag till med linje 40 Tvärflöjten Östersund-Ö-vik eller varför inte veckoslutslinjen 874 Åre-Östersund-Sundsvall-Stockholm, på den tiden innan det blev motorväg långa sträckor.

Leif Eklund

UL linje 104 som hette 842 när jag körde den.

Peter Rost

SL-linje 171 (Gröndal-Bagarmossen) var min favoritlinje som jag frekvent reste med mellan 1980-82. i synnerhet med turer som trafikerades med Leyland Panther. ;)

//Peter