Övriga forum > Vägforum

Klassisk vägbeläggning

<< < (2/2)

Mikael Lövgren:
även vid Halladsåsens fot finns beläggningen kvar.
https://www.google.se/maps/@56.4252772,12.942134,3a,75y,87.42h,85.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1smFjtq0JYZDk1b911Qz02qQ!2e0!7i16384!8i8192?hl=en

Hasse L:
En del av Stationsterrassen - uppfarten till gamla stationen - i Båstad med svart mittsträng och spårstump (750 mm spårvidd) efter gammalt industrispår. Stationshuset kan anas i fonden. Ingen riksväg, men ändå....

Ted Selander:
När nu även lokala vägstumpar får vara med, bidrar jag med ett östgötskt exempel.
Kyrkogatan i Mjölby mellan Stora torget och Kungsvägen ståtar med svart mittsträng. Det stiliga fd Rådhuset hyser numera Östgötatrafikens beställningscentral. Den driver man alltså i egen regi sedan några år, efter en del äventyrliga upphandlingar av tjänsten.

David M:
Simrishamns norra infart på riksväg 9 - Norra infartsvägen och Kristianstadsvägen på ca 1,5 km - har gatsten med svart mittrand från Tommarpaån och in till stan vid kyrkogården som används som befintlig riksväg

https://goo.gl/maps/nasB7s6DZmffd91c8

En annan mer överbliven gatstump, och eftersom Blekinge var ett stenbrottstungt landskap, är Långövägen på Lilla Pantarholmen i Karlskrona. Gångbron i bakgrunden användes för fordonstrafik till 1950-talet:
https://goo.gl/maps/TRfU66NGYpH2CMRL8

(gamla riksfyran i Blekinge var belagd med gatsten från den skånska gränsen till åtminstone Karlskrona, vilket var tio mil med dåtida vägnätet till skillnad mot dagens 85 km. Jag vet inte hur långt öster om Karlskrona och Lyckeby gatstensbeläggningen gick, oavsett har man först asfalterat över dessa vägar och senare i modern tid rivit upp gatstenen och sålt den vidare )

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion