Liten utökning i 1:43-samlingen efter julen 2015

Startat av Nico, 09 januari 2016, 16:52:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Plockade hem lite småintressanta (för mig i alla fall) modeller i julhelgen. Har av nostalgiska skäl en liten samling av taxi- och polisbilar i skala 1:43... och helst då med tysk förebild även om annat intressant ibland (som nu) slinker med. Har dock inte hunnit ta några bilder och lägga in hela rasket i samlingsdatabasen förrän i veckan som var...




Edison Giocattoli # 801621 - Fiat 600 D (1967)

Trevlig om än inte så påkostad modell. Verktygsformen har använts av ett antal olika firmor genom åren vilket syns på modellen. Finns i princip identiska modeller från t.ex. Ixo, Éditions Atlas, Solido m.fl. 'modellframtagare', dvs. firmor som egentligen inte är tillverkare utan beställer modeller under eget namn. Ofta är det dock en å samma firma (ofta Hongwell) som legotillverkar åt samtliga beställare.






Minichamps # 400021190 - BMW 1802 (1972)

Har haft ögonen på denna modell under en tid, men inte kommit mig för. Färgsättningen med vitt och grangrönt (RAL 6009) stämmer med perioden då Bayern (m.fl. västtyska delstater) först 1975 gick över till en ljusare mintgrön (RAL 6029) kulör ihop med vitt. Det jag är lite frågande över är saftblandaren som sitter på takluckan... även om det knappt syns på bilden. Troligen är det fel och en kompromiss pga av att man använt gjutverktyget för den civila modellen.






Vitesse # 28710 - Mercedes-Benz 220 SE / W 111 (1959)

Som vanligt stör man sig på den alltför grova takbågen och den felaktiga skylten, men man kan inte få allt. Sedan finns det en hel del underligheter vad gäller modellen i övrigt. Den anges som en 59:a, men modellen tillverkades 1959-1971 och kravet på beige färg/elfenben (RAL 1015) på tyska taxibilar kom först just 1971 (och slopades slutligen 2005). Visst kan man anta att det är en bil som köptes in som absolut sista inköp, men det är ändå osannolikt för 1971 tillverkades redan både W 108/109 samt W 114/115... vilket var betydligt mera moderna och effektiva bilar. Sedan sägs det att bilen är en taxi från Berlin, men registreringsskylten anger att den hör hemma i Stuttgart...


I sak ska jag dock inte klaga på bagateller och dessa tre blir ett trevligt tillskott till samlingen. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Jag gillar de där BMW modellerna i verkliga livet, nu kanske just touring modellen aldrig blev så populär, men framförallt sedan modellen av 2002 är tuff och ett eftertraktat samlar objekt.

WalleW

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 januari 2016, 08:01:07 AM
Jag gillar de där BMW modellerna i verkliga livet, nu kanske just touring modellen aldrig blev så populär, men framförallt sedan modellen av 2002 är tuff och ett eftertraktat samlar objekt.

Instämmer med föregående...

Jag hade flera kolleger i FV, mest piloter, som uppskattade 2002:an för både bra krut och fina vägegenskaper. Jag hade en till låns en helg men då var det, som nu, riktig vinter och den kom inte riktigt till sin rätt i halkan...

/   M v h   Walle