Skånetrafiken ska utreda SMS-fusk

Startat av Anders Noren, 05 september 2011, 09:25:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Skånetrafiken har märkt att det fuskas med SMS-biljetter. Nähä!
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1539111/Skanetrafiken-ska-utreda-sms-fusket.html

Varför säljer inte återförsäljarna pappersbiljetter, förresten, så har turisterna och "de gamla" inget att gnälla på?

Lars

Läste lite på Skånetrafikens hemsida och det jag kom fram till var att JoJo kort samt att ladda dem var det som fanns att köpa hos ombuden, men att köpa just en enkelbiljett finn bara i biljettautomat.
Ja just turister och gamla har svårt att få med sej hur allt fungerar så en enkel pappersbiljett vore väl något.
I Värmland när nu BIMS kommer så ska det gå att köpa just denna enkelbiljett både i automat och försäljngsombud, men här laddat på ett lightkort (ett kontaktlöst kort i papper med ett litet chip för engångsbruk inbyggt) som valideras på bussen och sedan kan slängas när du kliver av bussen.

737

Citat från: Anders Noren skrivet 05 september 2011, 09:25:24 AM
Skånetrafiken har märkt att det fuskas med SMS-biljetter. Nähä!
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1539111/Skanetrafiken-ska-utreda-sms-fusket.html

Varför säljer inte återförsäljarna pappersbiljetter, förresten, så har turisterna och "de gamla" inget att gnälla på?

Gissa!



Lars

Jag tror att Skånetrafiken tittat på hanteringskostnaden runt pappersbiljetter hos biljettombud och kommit fram till att den är för stor.

ResVille

Västtrafik säljer enkelresor på pappersbiljetter eller "engångskort" via försäljningsombud. Det fungerar bra och minskar försäljningen av enkelbiljetter ombord.
En annan fördel för de som inte har bankkort är att det går att betala med sedlar och mynt hos försäljningsombuden.

Och ja..... fusket med SMS-biljetter vad kostar det länstrafiken? Troligen betydligt mer än de räknar med då det totala antalet resande med SMS-biljett inte finns registrerat.

Lars

För en som ännu inte kört i ett system med SMS biljetter så verkar det som att det är ganska lätt att fuska i detta system.
Jag har ju läst om det här och pratat med förare som nu kört ett tag med systemet och jag känner lite att ett gammalt ordspråk passar bra här "Tillfället gör tjuven" det verkar som att gråärlige svensson som tidigare varit ärlig nyttjar detta till att fixa lite gratisresor emellanåt. Men största problemet är nog de som är totaltoärliga och genom rent uppsåt fuskar med fusk-appar mm.
Stora delar av den dagliga biljettviseringen bygger ju faktist på ärlighet mellan passagerare och trafikföretaget!


Sen är det ju så att det är svårt att läsa texten i en mobil som någon annan håller i, det är svårt att läsa överhuvudtaget i solljus, och man kan ju bli beskyld för att både repa och ha sönder den från passagerara.
En pappersbiljett kan man på ett helt annat sätt be att få titta på och själv hålla den i handen utan risk för att ha haft sönder något!

De som kört buss vet ju att det finns många som snabbt visar upp ogiltiga biljetter och hoppas på att föraren inte specialgranskar just den biljetten. Då är det bara att få ta de själv i handen och titta på den t.ex. om en stämpel är otydlig mm


Robert T

En ganska stor andel av de SMS fuskare jag tar är män i åldern 40+.
Kan ju vara så att ungdommarna lärt sig fuska så att dom inte åker fast förståss. Vore kul att få statistik från kontrollanterna.

lil-sis

Citat från: Robert T skrivet 06 september 2011, 12:19:20 PM
En ganska stor andel av de SMS fuskare jag tar är män i åldern 40+.
Kan ju vara så att ungdommarna lärt sig fuska så att dom inte åker fast förståss. Vore kul att få statistik från kontrollanterna.

Jag tror fortfarande att en noll-biljett för varje viserat sms skulle vara den bästa fingervisningen för hur utbrett fusket är.

Robert T

Citat från: lil-sis skrivet 06 september 2011, 12:55:20 PM
Jag tror fortfarande att en noll-biljett för varje viserat sms skulle vara den bästa fingervisningen för hur utbrett fusket är.

Vi i regiontrafiken trycker på REG knappen för varje viserat SMS. Men även för andra manuellt viserade biljetttyper.