SL linje 511

Startat av Hasse L, 15 mars 2010, 16:18:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


I början av 70-talet hamnade linje 511 (och 501) i Hornsbergshallen en tid. Ofta tursattes capitolbussar.


Till finalen sommaren 1975 var den tillbaka vid Solnabuss och Råstagaraget. Med rådande personalbrist var utglesningarna så stora att även 511:an i morgontrafiken kördes med ledbuss.

Mr H

Verkligen härliga bilder!

Jodå, visst stog linje 511 en tid i Hornsberg och såväl Capitoler som Büssing gick på linjen, men jag har för mig att det handlade om H23 och H24-Capitoler. H30 har jag inget minne av att det varit stationerat i Hornsberg någon gång så jag tror att H30:n på bilden tillhör Råsta. De gick väl samtliga efter dagen H i Nyboda och splittrades sedan till såväl Söder som Handen och Söders H30 hamnade sedan i Råsta (och vidare till Lidingö i byte mot H23) och den på bilden är en av dem.

Mr H

Ted Selander

#2
Citat från: Mr H skrivet 15 mars 2010, 17:13:55 PM
Verkligen härliga bilder!

Jodå, visst stog linje 511 en tid i Hornsberg och såväl Capitoler som Büssing gick på linjen, men jag har för mig att det handlade om H23 och H24-Capitoler. H30 har jag inget minne av att det varit stationerat i Hornsberg någon gång så jag tror att H30:n på bilden tillhör Råsta. De gick väl samtliga efter dagen H i Nyboda och splittrades sedan till såväl Söder som Handen och Söders H30 hamnade sedan i Råsta (och vidare till Lidingö i byte mot H23) och den på bilden är en av dem.

Mr H

Visst fanns det H30 i Hornsberg, och Storskogstorget var en vanlig destination för dem. Förutom 5607 vill jag minnas att det var 5588 och 5592 (med reservation för minnesfel). Tre stycken var det i alla fall. Speciellt trevlig var intjänsten (=kväll), då motorljudet inte stördes av så mycket annan trafik.

/Ted

Mr G

Avslöjar inte turbrickan att linjen körs från ett fd SS-garage? Eller hade Råsta någon gång turbrickor av SS-modell i sina vagnar?
吉先生

HJP

Citat från: Ted S skrivet 15 mars 2010, 17:25:27 PM
Visst fanns det H30 i Hornsberg, och Storskogstorget var en vanlig destination för dem. Förutom 5607 vill jag minnas att det var 5588 och 5592 (med reservation för minnesfel). Tre stycken var det i alla fall. Speciellt trevlig var intjänsten (=kväll), då motorljudet inte stördes av så mycket annan trafik.

/Ted
****
Visst är det så. Jag reserverar mig för vagnsnummer, men har kört linje 511, med H30, ett par tre gånger, från Hornsberg.

HJP

Hasse L

Sista H 30 (5594) lämnade Råstagaraget (för Lidingö) i augusti 1972 har jag noterat.
/H

Peter Rost

Trevligt! 4734 ja. Vill minnas att det var denna som brakade in i S:t Eriksplans T-baneuppgång, vid 501:ans ändhållplats för en massa år sedan. Föraren hade lämnat bussen, men glömt dra åt handbromsen. Lyckligtvis kom ingen till skada. Bussen däremot ådrog sig en del mindre blessyrer. ;)

/Peter

Max W

Citat från: Mr G skrivet 15 mars 2010, 17:51:40 PM
Eller hade Råsta någon gång turbrickor av SS-modell i sina vagnar?
Jag minns inte om Råsta hade turbrickor någon period, men föregångaren till Råsta (garaget vid Sturegatan i Sundbyberg) hade det en kort tid på 1950-talet i alla fall. Jag var 13-16 år gammal någonting när jag noterade detta med förvåning på SJ:s busslinje 3 till Hässelby. Har dock för mig att man inte hade samma system som SS (från turbricka 1 och uppåt på varje linje). Den bricka jag minns bäst var turbricka 40 som satt i en av de 8 vagnar som då gick på 3:an.

Mikael T Nilsson

Tack för dessa härliga bilder! H44 4734 var enligt mina uppgifter stationerad i Råsta fram till dess den slopades av SL.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

groenis

När jag var på Råsta så fanns det turbrickor men slöheten hos många gjorde att de ofta inte kom med ut i bussen troligen för att man inte bytte buss utom på 540,504och 505.
På övriga linjer så körde man "hem" bussen efter tjänsten.

/Lennart

Rolle

Hängde inte turbrickorna på utsättartavlan vid tx med vagnbricka
eller minns jag tokigt.

groenis

Rolle
Jag tror att de var uppe hos Tx i början men när jag körde där så var de och Dest.skyltarna
nere i källaren tillsammans med skåpet för linjebeskrivningarna.

/Lennart