Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 ... 10
21
Bussnack / Längs Riksettan - en bild
« Senaste inlägg av Hasse L skrivet 26 juli 2021, 16:07:19 PM »
Körde norrut genom Ljungby och hann se på en hållplatstavla med realtidsvisning att den här skulle komma att följa strax efter mig - så det var bara att vänta in den i en lämplig ficka:

ARS 542 - Ryssbybygdens Buss AB 2458 - en Setra från 2018.
22
Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år / SV: Volvo B58 på linje 748...
« Senaste inlägg av Ersa skrivet 26 juli 2021, 15:52:41 PM »
Jag har aldrig påstått att exemplet hade specifikt med Säffles karosser. Slutklämmen var att kravnivån är olika, som jag tydligt skrev.
23
Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år / SV: Volvo B58 på linje 748...
« Senaste inlägg av Walter skrivet 26 juli 2021, 13:22:52 PM »
Fast gemene man i det fallet hade väl reagerat likadant om de fått åka Scania eller MAN? Har svårt att tro att reaktionen berodde på att det var en Säffle kaross.
24
Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år / SV: Volvo B58 på linje 748...
« Senaste inlägg av Ersa skrivet 26 juli 2021, 11:14:02 AM »
Det beror väl helt på var man lägger ribban och kravnivån för kvaliteten. Uppenbarligen är "tillräckligt bra" i viss typ av trafik inte samma sak på annat håll, för andra huvudmän och trafikföretag.

Angående Säffle på annat håll minns jag ju fortfarande ilskan i Vännäs när en B9S akut sattes in på en 20 km kort linje in mot Umeå. Samt utskällningen föraren och operatören fick. Det sågs som vansinne och en grov förolämpning att behöva åka en skramlig stadsbuss (dock med bälten) utanför ren stadstafik.
Kravnivån och förväntningarna ser lite olika ut, på olika håll.
25
Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år / SV: Volvo B58 på linje 748...
« Senaste inlägg av Karsten skrivet 26 juli 2021, 10:43:23 AM »
Kan det inte ha varit så att tillräckligt många tyckte de var tillräckligt bra för sin trafik? Jag har kört rätt mycket B10M Säffle i stads-, förorts- och landsvägstrafik och jag tyckte nog de var trevliga och ganska väl anpassade för uppdraget.
26
Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år / SV: Volvo B58 på linje 748...
« Senaste inlägg av Ersa skrivet 26 juli 2021, 09:46:39 AM »
Antagligen mycket för att Volvo hela tiden hade kapaciteten att leverera Säfflebussar i den takt och kvantitet som de nuvarande storbolagen och de dåvarande landstingen, behövde beställa till sina stora trafikområden.
Att Volvobussar med Säfflekarosser var väldigt ovanliga hos alla mellanstora och mindre företag som körde linjetrafik (såvida de inte var ett fåtal som var inköpta begagnade, billigt) var ju en rätt tydlig hint om hur man såg på dem.
28
Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år / SV: Volvo B58 på linje 748...
« Senaste inlägg av yngrot skrivet 26 juli 2021, 09:31:05 AM »
Med tanke på alla problem med dessa Säffle är ju frågan varför fortsätter operatören och köper år efter år?? 
29
Busstrafik / SV: Bussolycka i Kroatien.
« Senaste inlägg av mittlinje skrivet 26 juli 2021, 07:37:55 AM »
Ovan finns lite sakfel gällande föraren i Svegolyckan. Det finns inget fastställt att han nickade till. I Hovrättens pressmeddelande kan man läsa följande:

"Åklagaren har gjort gällande att chauffören orsakade olyckan genom oaktsamhet, och att denna oaktsamhet bestått i att chauffören till följd av trötthet eller sömnighet haft nedsatt koncentration och vaksamhet. Hovrätten kommer fram till att åklagaren inte har visat att chauffören varit trött eller sömnig och ogillar därför åtalet.

Vid denna bedömning har hovrätten beaktat bl.a. att den genomförda trötthetsanalysen grundats på uppgifter som delvis inte överensstämmer med verkliga förhållanden och att analysen haft tämligen allmänna utgångspunkter. Därtill har chauffören följt lagstiftningen om kör- och vilotider och ingen av de hörda personerna har iakttagit några tecken på trötthet eller sömnighet hos chauffören."

Att några sedan har en egen uppfattning om vad som hände kan vara ok men det framgår inte i inläggen, därav viktigt med vad rätten kommit fram till.
30
Busstrafik / SV: Bussolycka i Kroatien.
« Senaste inlägg av Nico skrivet 25 juli 2021, 23:54:47 PM »
Det är alltid tragiskt med olyckor och i synnerhet sådana med allvarlig och dödlig utgång. Däremot vet jag inte hur mycket denna olycka egentligen kan sägas ha gemensamt med den i Sveg. Det gemensamma som jag ser det (om rapporteringen är korrekt) är att det verkar som föraren nickat till och det är lätt hänt runt vargtimmen. Just denna olycka inträffade redan runt kl. 04:00 i morse och då är det söderöver fortfarande ganska mörkt ute plus, om jag förstått det rätt, att det har varit en hel del regn i området under ett par dagar.

Till skillnad mot vägen vid Sveg så inträffade dagens tragiska olycka på E70, som här utgörs av motorväg med två körfält åt varje håll och har hygglig standard. Har själv passerat där ett antal gånger under åren och det är i stort sett mest platt vid sidan om vägen. Här och var finns det lite slänter och diken, men ofta är det nästan så platt att utan räcke så skulle man kunna åka rätt ut på en åker osv. Går man dock av i högre fart så är givetvis risken ändå att ett fordon välter. Speciellt ett högre fordon. Man bör sedan kanske inte spekulera för mycket, men om den angivna platsen stämmer så var bussen bara omkring 90 km, dvs. en dryg timmes körtid, från gränspassagen vid Bajakovo/Batrovci och sannolikt skulle man där ha tagit en paus och kanske även bytt förare. Passagen brukar även ta tid då denna gränsövergång oxå är en av EU:s yttre gränser.

Olyckan lär givetvis utredas och då tittar man även på liknande händelser, men sedan är det det där med fel på fordon. Bussen ifråga var tydligen Kosovo-registrerad och även om fordonen på Västra Balkan har blivit bättre på senare år så rullar det sannolikt fortfarande runt en hel del fordon som inte skulle godkännas vid en besiktning på andra håll i Europa. Även besiktningar i sig kan ofta lösas genom att en viss mängd pengar byter ägare, dvs. korruptionen är på sina håll ganska utbredd vilket ofta går ut över trafiksäkerheten. Även det generella säkerhetsmedvetandet är tyvärr ofta lägre så detta med bältesanvändning mm. brukar inte vara frekvent... i den mån det ens finns bussbälten.


Edit. Korr. stavfel
Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 ... 10