Torsgatan i Stockholm juni 1996

Startat av Bussmicke, 17 januari 2020, 16:29:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buzzlover

Vart gick 559 på den tiden? Nu är den ju en del av Kungsängens tätortstrafik 
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Karsten

Underbar 90-talsbild!

559 gick väl Norra Bantorget-Råby?

Peter Rost

Citat från: Karsten skrivet 17 januari 2020, 21:50:46 PM
Underbar 90-talsbild!

559 gick väl Norra Bantorget-Råby?

Ja - via Ulvsunda industriområde.

//Peter

david96

Vilka hållplatser i Ulvsunda industriområde?

Peter Rost

Jag vill minnas att 559 stannade vid enbart en hållplats på Ranhammarsvägen i Ulvsunda industiområde.

Var det inte så att linje 559, liksom 516 Viby Norrviken Sollentuna - Norra Bantorget, och Linje 810 Skanstull - Jordbro infördes efter det s.k "pendeltågseländet" i början av 1980-talet?

Carl

Linje 559 inrättades som ett komplement till pendeltågen i januari 1982 och kördes från början med 4 turer i vardera riktningen, på morgonen från Råby och på eftermiddagen från Norra Bantorget. Maj 1995 minskades antalet avgångar till tre i varje riktning. Resursen för den fjärde avgången flyttades över till den då nystartade 554 som då körde Kista C - Finnsta. I övrigt var tidtabellen tämligen stabil. Linje 559 lades ner när pendeltåget förlängdes från Kungsängen till Bålsta.

Jag bodde utmed linjesträckningen under 80-talet och har minnesbilder av det aldrig var SL-bussar på de turer jag såg. Bl a minns jag att Vallentunabuss körde en av eftermiddagsavgångarna, ofta med en ledbuss. Under början av 90-talet minns jag att Bromma körde en eftermiddagsavgång med H33. Jag har för mig att någon sagt att Bromma körde även under 80-talet och då med H22 eller t o m H57, men det har jag inga egna minnen av. Någon annan här på forumet kanske minns.

När bilden togs hade linje 559 följande hållplatsförteckning:
Norra Bantorget
Karlbergsvägen
Karolinska institutet
Industrivägen
Solna stadshus
Solna centrum norra
Svetsarvägen
Hemvärnsgatan
Ekbacksvägen
Ulvsundavägen
Flygverkstäderna
Hagelstavägen
Duvkullavägen
Rissnehallen
Kungsvägen
Bygdegårdsvägen
Kyrkvägen
Tvärvägen
Tibble torg
Sylta
Eriksbergsvägen
Finnsta östra
Bro centrum
Härnevistigen
Korpstigen
Fasanstigen
Råby

Mikael T Nilsson

Citat från: Carl skrivet 20 januari 2020, 21:01:11 PM

Jag bodde utmed linjesträckningen under 80-talet och har minnesbilder av det aldrig var SL-bussar på de turer jag såg. Bl a minns jag att Vallentunabuss körde en av eftermiddagsavgångarna, ofta med en ledbuss. Under början av 90-talet minns jag att Bromma körde en eftermiddagsavgång med H33. Jag har för mig att någon sagt att Bromma körde även under 80-talet och då med H22 eller t o m H57, men det har jag inga egna minnen av. Någon annan här på forumet kanske minns.



Hej,

Det stämmer att Bromma under en period hade turer på linje 559, se bild på en av Brommas tre H22:or vid Norra Bantorget 1993.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

david96