Bussar i Borås i februari 1995

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 december 2012, 10:57:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I juni 1995 gjorde stora omläggningar av linjenätet i Borås och till dess anskaffades inte mindre än 26 nya tätortsbussar (10 Volvo B10BLE Säffle och 16 Scania MaxCi) vilket under hösten kompletterades med tre Säffle och 1997 med en MaxCi. MaxCi-bussarna sattes i trafik först i juni men Säffle-bussarna började användas redan i februari. Här är 008 på en av de första körningarna med denna busstyp på linje 7. JGY416.


DOC325 på väg till Viared (Ryssnäsgatan) på linje 42. Linje 42 finns inte kvar utan motsvaras närmast av linje 30. Ryssnäsgatan betjänas dock i dag av linje 20.


DYG247 på väg till Bosnäs på linje 46. Detta är nog den enda linje som i stort sett är sig lik sedan i februari 1995. I dag går den dock inte via centralstationen/resecentrum utan via Druveforsvägen och Furuberg. Men slutstationen är densamma.


Och så LGY892 på linje 45 till Sjömarken, som tog omvägen via Parkstaden på den tiden. Linje 45 finns inte kvar utan har ersatts av linje 5 med väsentligt högre turtäthet.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt  och jisse vad åren gått kommer ihåg när vi åkte upp till Säffle för att hämta hem dessa ..  Lång väntan för de fick åka fram och tillbaka för att få dem godkända   vissa av dem hade inte ens spegel när de körde i väg till regbes..     Och så bra dessa skulle vara ...  pyttsan heller  rätt snart normal Säffle skrammel och eländigt ..  :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 16 december 2012, 12:19:15 PM
Trevligt  och jisse vad åren gått kommer ihåg när vi åkte upp till Säffle för att hämta hem dessa ..  Lång väntan för de fick åka fram och tillbaka för att få dem godkända   vissa av dem hade inte ens spegel när de körde i väg till regbes..     Och så bra dessa skulle vara ...  pyttsan heller  rätt snart normal Säffle skrammel och eländigt ..  :P

De rullade i alla fall i 14 år i Borås, två år mindre än MaxCina. Jämfört med Säffle-bussar från 1970- och 1980-talen var dock dessa betydligt bättre att åka med. Men de bästa Säffle-bussarna var väl de som BL:s föregångare Stadsbussar köpte till högertrafiken 1967. I synnerhet 145-163, som var B58-or, var bra.

BL fick två bakmotorbussar 1993 men det var alltså först 1995 som bakmotorbussar blev det vanliga i tätortstrafiken i Borås. Tidigare hade man frontmotorbussar fram till leveranser i mitten av 1950-talet och sedan mittmotorbussar. Enda undantag var 164, en Scania-Vabis CR76 med nummer 164 och som sedan såldes till Malmö.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2012, 14:30:00 PM
De rullade i alla fall i 14 år i Borås, två år mindre än MaxCina. Jämfört med Säffle-bussar från 1970- och 1980-talen var dock dessa betydligt bättre att åka med. Men de bästa Säffle-bussarna var väl de som BL:s föregångare Stadsbussar köpte till högertrafiken 1967. I synnerhet 145-163, som var B58-or, var bra.

BL fick två bakmotorbussar 1993 men det var alltså först 1995 som bakmotorbussar blev det vanliga i tätortstrafiken i Borås. Tidigare hade man frontmotorbussar fram till leveranser i mitten av 1950-talet och sedan mittmotorbussar. Enda undantag var 164, en Scania-Vabis CR76 med nummer 164 och som sedan såldes till Malmö.

Du får lägga på ett nummer på de ställen jag markerat: 164 resp 165 ska det vara.  ;)

yngrot

Bernt du är ute och cyklar  ;D  Scanian var 165  den sista B58 i serien var 164  det minns till och med jag  ;D 


Staffan du har rätt i att de Säffle upp till 164  var helt ok bussar det enda felet där var att B-L av nån anledning inte använde glykol i kylsystemet och därför var dessa bussar kalla på vintern .  De utan turbo vart varmare på vintern  på de fick jobba lite hårdare.. Men sen gick som sagt Säffle åt sämre hållet vad gäller kvalitén
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 17 december 2012, 10:45:13 AM
Bernt du är ute och cyklar  ;D  Scanian var 165  den sista B58 i serien var 164  det minns till och med jag  ;D 


Staffan du har rätt i att de Säffle upp till 164  var helt ok bussar det enda felet där var att B-L av nån anledning inte använde glykol i kylsystemet och därför var dessa bussar kalla på vintern .  De utan turbo vart varmare på vintern  på de fick jobba lite hårdare.. Men sen gick som sagt Säffle åt sämre hållet vad gäller kvalitén

Nej, det var jag som hade fel och Bernt har helt rätt i sin rättelse. Något som jag egentligen visste men det blev ändå fel när jag skrev.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Suck ..  jag läste lite slarvigt Staffan ..  .. så kan det gå när huvet och händerna är på olika ställen  ;D ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina