ZF och DAF-motor, en bra eller dålig kombination?

Startat av Calle, 20 december 2013, 20:59:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Jag är inte själv förare, och detta är således ingen kritik mot förarkåren. Men, jag undrar egentligen efter att Keolis började köra Angeredstrafiken; är ZF-automatlåda och DAF-motor en bra eller dålig kombination? Keolis har ju köpt både Urbino 15 (RME/GAS) och Urbino 18 (RME).

Vad som slår mig är hur illa bussarna med DAF-motor växlar. Enligt Keolis är dessa inställda på "sparsam körning", och lådan heter tydligen "ZF Ecoline". Det slår och rycker i växlingarna, med följden att motorn varvar upp något hysteriskt, trots att föraren kör bra.

S Svensson

Jag kanske inte är rätt person att svara. ZF Ecomat är alltså den mest vanliga automatlådan i Sverige.
Det finns en datatillsats och den skall känna av motorns varvtal och när den skall växla. Kanske är det helt enkelt så att växellådan inte blivit rätt programmerad. Troligen en justeringssak alltså.

John P

Citat från: Calle skrivet 20 december 2013, 20:59:43 PM
Jag är inte själv förare, och detta är således ingen kritik mot förarkåren. Men, jag undrar egentligen efter att Keolis började köra Angeredstrafiken; är ZF-automatlåda och DAF-motor en bra eller dålig kombination? Keolis har ju köpt både Urbino 15 (RME/GAS) och Urbino 18 (RME).

Vad som slår mig är hur illa bussarna med DAF-motor växlar. Enligt Keolis är dessa inställda på "sparsam körning", och lådan heter tydligen "ZF Ecoline". Det slår och rycker i växlingarna, med följden att motorn varvar upp något hysteriskt, trots att föraren kör bra.

Är du säker på att det är DAF-motorer ?
Nobina i Trollhättan har skaffat Solaris med Cummins gasmotorer och dessa beter sig precis som du beskrev !
Man måste vara väldigt lätt på foten både vid inbromsning och vid gaspådrag. Det är dock inte säkert att det hjälper , ibland rycker det rejält ändå. 
I Vänersborg finns dessutom en del Solaris med DAF RME-motorer, dessa går dock mycket mjukare och bättre, låter däremot väldigt mycket.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Calle

Citat från: John P skrivet 20 december 2013, 21:57:09 PM
Är du säker på att det är DAF-motorer ?
Nobina i Trollhättan har skaffat Solaris med Cummins gasmotorer och dessa beter sig precis som du beskrev !
Man måste vara väldigt lätt på foten både vid inbromsning och vid gaspådrag. Det är dock inte säkert att det hjälper , ibland rycker det rejält ändå. 
I Vänersborg finns dessutom en del Solaris med DAF RME-motorer, dessa går dock mycket mjukare och bättre, låter däremot väldigt mycket.

Keolis här i Göteborg har bl.a. Solaris Urbino 15 och 18 med DAF-motor, som drivs av RME. De som drivs av DAF-motor, låter som Du beskriver; väldigt mycket.

Jag minns Den Oudsten här i Göteborg, det är ju dock historia tack och lov. Men där hade en stor del av vagnparken DAF-motor med en ZF-låda med fasta växlingspunkter. I princip alla hade samma fenomen; det växlade hårt och tvärt, och på vissa bussar slog det riktigt illa i växlingen. Motorljudet var också väldigt högt.

Därför är jag lite förvånad att inte Solaris har lyckats ta fram en tystare drivlina? Dagens DAF-motor låter fortfarande mycket och växlingen likaså.

buskörare

Undrar om inte vi har DAF-motor i våra VDL? I så fall, den växlar fint i alla fall. Minns inte vilken växellåda dom har dock, det får nån annan här fylla i. Motorn låter dock en del.

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 21 december 2013, 10:44:28 AM
Undrar om inte vi har DAF-motor i våra VDL? I så fall, den växlar fint i alla fall. Minns inte vilken växellåda dom har dock, det får nån annan här fylla i. Motorn låter dock en del.

Jo, det är DAF-motor med ZF-låda.

groenis

Har kört en Jonkheere med Daf motor och ZF låda som växlade illa,en dag så kom det en elgnista från rattstången
skruvade bort kåporna och kollade med verkstadskillen som berättade att denna turistbuss samt syskonet hade problem
med växlingarna .
Från tändningslåset finns det fyra kablar och två hade gått varma och smält ihop, efter att ha lirkat isär dem
samt skyddstejpat dem så växlade bussen som en dröm.

ZF az låda med tolv växlar

/Lennart

berghen80

Alla motorer från DAF är i botten en Cummins. Holländska DAF ägs av dessa och alla lastbilar har Cummins motorer med DAF logga  :-\

Calle

De flesta serier av Solaris RME som Keolis har köpt, har ZF-automat som växlar hårt och tvärt. Dessa har varit sådana sen de var nya, och växlar på detta vis, oavsett vem som sitter bakom ratten.

buskörare

Citat från: Calle skrivet 26 december 2013, 17:01:07 PM
De flesta serier av Solaris RME som Keolis har köpt, har ZF-automat som växlar hårt och tvärt. Dessa har varit sådana sen de var nya, och växlar på detta vis, oavsett vem som sitter bakom ratten.

En hel del Scania med ZF-låda är väldigt hoppiga i växlingarna också.

Calle

Citat från: buskörare skrivet 26 december 2013, 17:28:48 PM
En hel del Scania med ZF-låda är väldigt hoppiga i växlingarna också.

Keolis Scania här i Göteborg här väl också ZF-låda? Vill påstå att så gott som alla bussar med ZF-låda växlar hysteriskt, hårt och tvärt. Keolis RME-bussar växlar fortfarande hårt och tvärt, och vissa bussar är värre än genomsnittet, t.ex. 2738 och 2740.

buskörare

Citat från: Calle skrivet 29 december 2013, 10:49:57 AM
Keolis Scania här i Göteborg här väl också ZF-låda? Vill påstå att så gott som alla bussar med ZF-låda växlar hysteriskt, hårt och tvärt. Keolis RME-bussar växlar fortfarande hårt och tvärt, och vissa bussar är värre än genomsnittet, t.ex. 2738 och 2740.

Inte alla, men väldigt många. Trist är det  :(