Huvudmeny

En fråga

Startat av MartinMartin, 17 november 2009, 01:47:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Citat från: Matte skrivet 17 november 2009, 15:11:27 PM
För mig så känns det lite spontant att det kan vara "Nattauto" Allså så att kunderna inte kan öppna dörrarna via dörr automatiken(kliva ner i dörr brunnen eller trycka dörr öppning knappen) Och att föraren måsta öppna mauellt...

Tack för tipset ... ska kolla det vid tillfälle.

groenis

Hej RoTe
Var inne på gamla VanHool leden där satt knappen långt bak med ett plastlock över
som man var tvungen att lyfta på för att frigöra vikbromsen men det var på vagnar med Wilson låda
Volvos ledvagnar var den rund om det var en automatare också långt bak på sidopanelen.
Men vad vet jag slutade köra de modellerna -88

/Lennart

Matte

Citat från: MartinMartin skrivet 18 november 2009, 01:34:02 AM
Tack för tipset ... ska kolla det vid tillfälle.

Och sedan kom jag på en sak till... Det verkar vara en nyare Volvo buss. Kolla vad det står i C90 displayen i vänstra nedre hörnet under bussen. Där kan det stå vad som aktiveras alt avaktiveras när man trycker på knappar. Så gör det på Busslink Södertörns vagnar som är Volvo B12MA som har likadan panel på den sidan. Där står det i Displayen Nattauto på om man trycker på den knappen som nog sitter på nästan samma ställe.

Fredde

#18
Vart har man placerat luftavstängningen till alla dörrar i dagsläget? Förr satt den ju oftat längst bak på denna panel (till vänster)
Sedan satt oftast knappen för dörrkretsar uppe på luckan till destskylten fram (föraren var tvungen att ställa sig upp för nå denna knapp) när man avaktiverade denna kunde man köra med alla dörrar öppna under färd men "lingsystemet/stoppknapparna" var ur drift...

Karlstadsbuss hade 4st Volvo B10R (invnr 217-220) där man kunde köra med framdörrarna öppna vi hastighet över 30km/h utan "dörrbromsarna" kopplades in.. Det stog tillåmed i handboken från Volvo... Var detta vanligt på 80-talet?

Ville man på i princip alla Scania & Volvo på denna tid (80-tal) så kunde man flytta dessa vita plastrullar (insexnyckel behövdes) som satt på dörraxeln som 2st gränslägen kände av så dörrbromsen släppte tex direkt efter dörren börja stänga sig om man så ville... Vet att en Scania CR112 (KB ivnr 197) så räckte det att mitten dörrarna börja stänga sig så släppte dörrbromsen direkt....  

På Karlstadsbuss Scania CR111 så kunde man öppna framdörren i farten vid HPL utan bussen bromsa in hårt när man redan hade börjat inbromsningen...

Matte

Citat från: Fredde skrivet 18 november 2009, 11:06:29 AM
Vart har man placerat luftavstängningen till alla dörrar i dagsläget? Förr satt den ju oftat längst bak på denna panel (till vänster)
Sedan satt oftast knappen för dörrkretsar uppe på luckan till destskylten fram (föraren var tvungen att ställa sig upp för nå denna knapp)

Ja den sitter nog längre bk lufta avstängningen för dörrarna. Och knappen för dörrkretsar sitter lite olika på olika entrepenörer och garage. På denna kan jag tänka mig att den sitter ovanför förarplatsen så föraren måste ställa sig upp men inte på luckan till destskylten fram då bussen har destskylten fram monterad innanför framrutan i överkant.

Soe

Jag tog bort knappen, inga kablar kopplade, den är alltså till ingenting. ;D

RoTe

Citat från: Soe skrivet 20 december 2009, 13:57:31 PM
Jag tog bort knappen, inga kablar kopplade, den är alltså till ingenting. ;D

Vilken luring!

MartinMartin

Citat från: Soe skrivet 20 december 2009, 13:57:31 PM
Jag tog bort knappen, inga kablar kopplade, den är alltså till ingenting. ;D

Va bra, då kan jag äntligen sluta fundera, Soe  ;)