Tätortstrafiken i Borås inställd

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 november 2010, 09:09:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

På E6:an mellan Kållered & Lindome så var det en buss som fått stopp (vet ej busstyp el bolag) men det var
köer ända ner till Balder sas det och vad man kunde se från Mölndals Bro så var det nog så... bilister som inte ville stå i den kön fixade köer inne i Mölndal också, dom mest berörda linjerna 761. 764 & 765 som kör Via rävekärr... tog mig nästan 20 min att köra från Mölndals Bro till Hpl Rävekärrsgatan.

Detta var bara en försmak av vad som komma skall... vänta tills det blir 3-5 cm  :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas Fransson skrivet 10 november 2010, 00:11:16 AM
På E6:an mellan Kållered & Lindome så var det en buss som fått stopp (vet ej busstyp el bolag) men det var
köer ända ner till Balder sas det och vad man kunde se från Mölndals Bro så var det nog så... bilister som inte ville stå i den kön fixade köer inne i Mölndal också, dom mest berörda linjerna 761. 764 & 765 som kör Via rävekärr... tog mig nästan 20 min att köra från Mölndals Bro till Hpl Rävekärrsgatan.

Detta var bara en försmak av vad som komma skall... vänta tills det blir 3-5 cm  :P

Det var inte snömängden som ställde till det i går utan blixthalkan. Åtminstone var det så i Borås och jag antar att det inte var så stor skillnad i Mölndal. I Borås fungerade det bra trots intensivt snö fram till cirka klockan 08.00 när temperaturen närmade sig noll-strecket och allt frös på och vägarna blev som halkbanor. En buss gled nerför en backe i 100 meter utan att föraren kunde göra någonting.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nupski

Varför inte införa krav på dubbdäck och snökjedjor på bussar samt lastbilar och en lag som kräver dubbdäck och på bilar vid sådant här väder, eller får man inte införa tvingande lagar?

Ersa

Citat från: Tomas skrivet 10 november 2010, 12:42:28 PM
Varför inte införa krav på dubbdäck och snökjedjor på bussar samt lastbilar och en lag som kräver dubbdäck och på bilar vid sådant här väder, eller får man inte införa tvingande lagar?

Dubbdäck fungerar inte inte på tunga fordon annat än som viss styrningshjälp på framaxeln. Snökedjor går inte då tätortsbussar inte är designade för sånt. Hjulhusen är t.ex för små.

Trafikar´n

Sant att snökedjor inte hjälper mkt, även om det förbättrar driven under vissa förutsättningar. Men är ingen mirakelösning, absolut inte när man ska bromsa till stopp snabbt. Sen var det inte så mycket att det frös på när solen gick upp och blixthalka. Det stora problemet då blev blötsnön som packades till is av trafiken. Att GK saltade innan var bra, men man skulle sandat på den packade snön.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Peter C


Kan tillägga att det var riktigt illa i Borås stad på tisdagsmorgonen. Körde nämligen i stan med lastbilen mellan 6-7 på morgonen, packad snö som blev isbana vid korsningarna p.g.a. inbromsningar/accelerationer. Inte konstigt att bussarna stod still. Tilläggas bör att många personbilar va ute och slirade på sommardäck oxå, vilket ställde till det en del.

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 09 november 2010, 09:29:47 AM
Nu skulle BL haft 10 st MaxCi med diffspärr...  :)

Har inte alla tunga bussar diffspärr?  ???

Ersa

#22
Citat från: SimonB skrivet 10 november 2010, 22:03:35 PM
Har inte alla tunga bussar diffspärr?  ???

Inte det senaste decenniet. C:a 1998-2001 var mellanår där man kunde hitta diffspärr och ASR-antispinn om vartannat, men den nyaste buss jag kört som haft diffspärr var en Volvo B10BLE Carrus Vega -01. Från 2002 års modell eller senare har jag har inte lyckats hitta en enda buss med vanlig diffspärr. Möjligtvis finns det något undantag.
På samma sätt har jag sett diffspärr i nästan varenda Volvo B10M Carrus Star fram till 2001 ås modell, men inte i någon Volvo 9700 av 2002 års modell och framåt.

När det gäller Scanias tätortsbussar under 1990-talet vill jag minnas att ledvagnarna CN113ALB hade ASR-antispinn, medan kortvagnarna CN113CLB och MaxCi hade diffspärr. Däremot fanns inte diffspärren kvar när OmniCity/Link kom.

Att lastbilsförare inte känner till saker som ovanstående (samt motorplaceringen i B9S) märks tyvärr på deras kommentarer om hur dåliga vi bussförare är på att köra. Att köra en bra lastbil i halka är ju lätt jämfört med en "felkonstruerad" buss.

Jonas

Som sagts ovan så är dagen bussar inte som gårdagens...

Tidigare fick man ha antispinnfunktionen i "gasfoten" och kunde om det blev för halt slå på diffspärren för att komma loss.

Men idag kan man som förare i princip inte göra någonting annat än att gasa försiktigt och hoppas på det bästa, och om antispinnsystemet slår till allt för snabbt(vilket det oftast gör) är det inte annat att göra än att vänta på hjälp...

Ersa

Annat var det när Polarbuss hade sina bussar 93, 94 och 95 (Volvo B10MA Säffle -90) i trafik i Umeå stad. Både diffspärr och onspot-kedjor hade de, och trafikledningen brukade sätta ut en på 1:an, en på 8:an samt den sista på 6 & 9. De rev upp all is på dessa tre linjer så att övriga bakomvarande "onspot-lösa" ledvagnar tog sig fram utan bekymmer. Givetvis hade man internutbildning i att handskas med denna utrustning.

Även Jämtlandsbuss i Östersund hade onspot på sina Säffle-ledvagnar från sent 80- och tidigt 90-tal.

1524MS

Under -80talet när jag körde för GS i Göteborg,hade vi inga sådana lyxgrejor som diffspärr eller ABS. Om vi hade tur,så hade vi lite värme i bussen och kanske däck med mönster också. Ledbussarna hade mittmotor,sämsta möjliga bussar i halka och snö.
Gamla CR111:rna var säkra kort i alla väder. Men under de åren vi körde ändå,kanske inte alltid efter tidtabellen och vissa hållplatser fick man dra in ,som var i värsta uppförsbackarna.
Jag vet inte om det är fel på dagens bussar eller FBR-fel.
Att bussbolagen ställer in trafiken lättare idag,kanske beror det på skyhöga självrisker vid olyckor och skador, sen har vi all kritik som media skriver om.

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 10 november 2010, 22:31:50 PM
Inte det senaste decenniet. C:a 1998-2001 var mellanår där man kunde hitta diffspärr och ASR-antispinn om vartannat, men den nyaste buss jag kört som haft diffspärr var en Volvo B10BLE Carrus Vega -01. Från 2002 års modell eller senare har jag har inte lyckats hitta en enda buss med vanlig diffspärr. Möjligtvis finns det något undantag.
På samma sätt har jag sett diffspärr i nästan varenda Volvo B10M Carrus Star fram till 2001 ås modell, men inte i någon Volvo 9700 av 2002 års modell och framåt.

När det gäller Scanias tätortsbussar under 1990-talet vill jag minnas att ledvagnarna CN113ALB hade ASR-antispinn, medan kortvagnarna CN113CLB och MaxCi hade diffspärr. Däremot fanns inte diffspärren kvar när OmniCity/Link kom.

Att lastbilsförare inte känner till saker som ovanstående (samt motorplaceringen i B9S) märks tyvärr på deras kommentarer om hur dåliga vi bussförare är på att köra. Att köra en bra lastbil i halka är ju lätt jämfört med en "felkonstruerad" buss.

Shit... Diffspärren har för mig flera gånger inneburit skillnaden mellan att bli ståendes och att komma vidare med lastbilen. Ett antispinsystem kan aldrig ersätta en diffspärr fullt ut, så det här låter för mig som direkt vansinne. Det är ju inte konstigt att bussarna blir ståendes...

1524MS

Jag håller med fullständigt med Lars när det gäller egenutbildade förare,kvaliten blev väldigt skiftande,t.e.x en del hade aldrig ens
sett en halvautomat,men första trafikendagen skulle dem ändå kanske köra en buss med den växellådan,vad blev resultatet ???
Ersa skrev att lasbilsförarna tycker,att dem är bättre släkte.Men det tycker inte jag ,att dem är bättre.
Det märkte jag väl under mina år inom åkeribranchen som chaufför,hur tokigt lastade fordonen var väldigt ofta.
Och senaste åren har jag jobbat som truckförare på en fabrik.Där ser man hur duktiga dem är.Dem kan komma med en bil och släp
lastat kanske 2ton på bilen och 20ton i släpet. ;D ;D
Dem kanske lastar 7ton i bilen ,på det första 2 flakmetern och åker sen till Estrella och lastar luft på dom sista metrarna.
Och tyvärr gör dem flesta så,men jag undrar inte heller varför spinner dem överallt.
Men som bussförare  kan du inte lasta passagerarna som du vill på en höge. :o :o

SimonB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 november 2010, 16:45:26 PM
Det Simon beror ju tyvärr på att man snålat in på utbildningen och "fått" förare som inte har en aning om hur man hanterar diff spärr, onspot och avlastning av stödaxel på boggibussar, då får man en hop med dyra haverier och sedan tar man bort alla dylika finesser till förmån för det i mitt tycke ganska värdeslösa ASR systemet, visst det kanske slipar hållplatser mindre i halka för förare utan förstånd men kör man fast så sitter man där man sitter och i värsta fall innebär det bärgning på nästan plan mark, det här är ju ingen nyhet tyvärr, redan de första boggibussarna till dåvarande SL som placerades i Norrtälje 1985 fick ganska snart diff spärrarna bortkopplade, dock kanske det varit billigare att skicka förarna på kurs än att ta bärgare till när o fjärran (med när menas Norrtälje Busstn)

Problemet bottnar i egenutbildade förare som aldrig kört med sådana finesser under utbildningen och inte har en aning om hur man hanterar dem, om man redan under grundutbildningen lärde ut detta och sedan hade regelbundna vinterövningar (som på den gamla goda tiden) kanske trafiken skulle löpa bättre med färre haverier och fastkörda bussar.

Det låter i mina öron otroligt motsägelsefullt att bussbolagen väljer bort diffspärrarna eftersom deras chaufförer, som de själva(!) utbildat inte kan hantera dem. Vad är det för ett cirkelresonemang?  >:(
Problemet ligger uppenbarligen på ett annat plan. Dessutom, om man inte lärt sig hantera en diffspärr när man har tung behörighet, så kan man ju fråga sig vad mer för grundläggande kunskaper som saknas. Skrämmande!

//Simon, som aldrig upphör att förvånas...

Jonas

Citat från: SimonB skrivet 12 november 2010, 18:31:18 PM
Dessutom, om man inte lärt sig hantera en diffspärr när man har tung behörighet, så kan man ju fråga sig vad mer för grundläggande kunskaper som saknas.

Om inte utrustningen finns på det fordon du kör när du tar ditt d-kort, vart ska du då lära dig använda den?

Det kan vara allt i från diffspärr(vilken kan vara svårt att lära sig hantera på sommaren), olika typer av växellåda, boggi etc. etc.

Den körskola jag gick på hade 1 lastbil och 1 buss, som den utrustningen som inte fanns på dessa fick man således ingen utbildning på, t.ex. bakgavellyft som inte fanns på lastbilen.

Sedan kan jag hålla med om att det är konstigt att åkerierna inte utbildar sina förare när de köper in nya fordon, vare sig det är en ny modell(= nya symboler, knapplacering mm) eller ny utrustning som ingen är van att hantera, t.ex rullstolsramper.
Om jag ägde ett åkeri och köpte in fordon för ett antal miljoner styck, skulle jag säkerställa att personalen kunde hantera dem utan att orsaka skada på fordonen eller i värsta fall pasagerarna!