Vilka bolag tillhandahåller sovbussar i Sverige?

Startat av MM, 17 juli 2010, 20:05:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MM

Hej!

Vilka bussbolag tillhandahåller sovbussar i Sverige?

Vet att Bergkvarabuss har några stycken i sin flotta, men finns det fler aktörer?

the0fiskis

hur funkar det?
fäller man stolen?

eller funkar det som på nattåg?/sov vangar  ::)

MM

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 juli 2010, 22:05:18 PM
Leja Touring, Vannarpsbussarna, Hörvalls, Vilhelmina Taxi, Isakssons, Bergdahls Buss, Resemakarn-Hammars i Hjo.
Det är några av de företag som jag har noterade.

Har märkt att de flesta sovbussarna är av modell Setra S431DT, är alla S431DT bäddbara eller är det upp till beställaren själv när denne beställer fordonet?

Om jag utgår från att alla S431DT är möjliga att använda som sovbussar, så blir ju listan betydligt längre.


  • Bergkvarabuss
  • Leja Touring
  • Vannarpsbussarna
  • Hörvalls Buss
  • Vilhelmina Taxi
  • Isaksson Karlsson
  • Bergdahls Buss
  • Resemakarn-Hammars
  • Andersson Buss
  • Mohlins Bussar
  • Lindbergs Buss
  • Högbergs Bussresor
  • Torpshammars Buss
  • Senor Svensson
  • Ceris Resor
  • Strömstad-Tanum Buss
  • Axelssons Turisttrafik
  • People Travel Group

Vet att Bankekinds har haft en tidigare, men den är nu tydligen såld.

Citat från: the0fiskis skrivet 17 juli 2010, 22:24:26 PM
hur funkar det?
fäller man stolen?

eller funkar det som på nattåg?/sov vangar  ::)

" Sätet lyfts fram, ryggen vippas upp och man har två underkojer och två överkojer, där man förut hadde fyra sittplatser.



Att ändra en hel buss tar mindre än 15 minuter."

Citerat från Hammars Resors hemsida.



Bilden är från Bergdahls Buss.


Staffan Sävenfjord

Citat från: MM skrivet 17 juli 2010, 23:37:15 PM
Har märkt att de flesta sovbussarna är av modell Setra S431DT, är alla S431DT bäddbara eller är det upp till beställaren själv när denne beställer fordonet?


Det är upp till beställaren.

Sovbussar förekommer väl fortfarande vid främst militärtransporter men de har blivit allt ovanligare vid europaresor. Restriktionerna för att köra med stolarna i sängläge genom Tyskland lär vara sådana att de flesta arrangörer har slopat konceptet. Jag pratade med Resemakarns ägare för något år sedan och han sa att den nästan slutat med sovbussar av det skälet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

GDG

Är det tillåtet att färdas i buss av klass 2 eller 3 utan säkerhetsbälte (liggande)?

Staffan Sävenfjord

Citat från: GDG skrivet 19 juli 2010, 17:52:35 PM
Är det tillåtet att färdas i buss av klass 2 eller 3 utan säkerhetsbälte (liggande)?

Inte i Tyskland i varje fall. Tempo 100-tillståndet är ju avskaffat eller kanske lite mer korrekt uttryckt: alla bussar skall nu uppfylla de krav som ställdes för Tempo 100 för att få köra på motorväg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

GDG

Vad jag vet är det lag på bälten i buss, de skall användas, borde bli en intrikat diskussion för ett bussbolag om det händer nått när bussbolaget gjort de lagstadgade bältena obrukbara genom att göra om de säkra stolarna med bälten, till förmodat olagliga liggplatser. Det gillar nog inte varken myndigheter, försäkringsbolag eller för den skull säkerhetsmedvetna resenärer. Den skadeståndsprocessen blir intressant att följa.

Staffan Sävenfjord

Citat från: GDG skrivet 19 juli 2010, 18:00:57 PM
Vad jag vet är det lag på bälten i buss, de skall användas, borde bli en intrikat diskussion för ett bussbolag om det händer nått när bussbolaget gjort de lagstadgade bältena obrukbara genom att göra om de säkra stolarna med bälten, till förmodat olagliga liggplatser. Det gillar nog inte varken myndigheter, försäkringsbolag eller för den skull säkerhetsmedvetna resenärer. Den skadeståndsprocessen blir intressant att följa.

Nu är det ju bara i äldre bussar som det är tillåtet att köra resenärer som inte är bältade. Är sovbussen av äldre datum bör man alltså kunna hävda att det inte behövs bälten. Men är det en nyare buss så vete sjutton. Nu är det väl kanske ingen omöjlighet att man bältar fast resenärerna även när stolen förvandlats till en liggplats.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Har för mig att det fortfarande körs med sovbussar från Göteborg upp till Hems(k)edal på s.k "Rävweekend"-resor.
Dvs man startar resan på Torsdag kväll och kommer upp på morgonen i.st.f som vanligt vid weekendresor dit att man åker strax efter Torsdag lunch.

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 juli 2010, 19:33:06 PM
Har för mig att det fortfarande körs med sovbussar från Göteborg upp till Hems(k)edal på s.k "Rävweekend"-resor.
Dvs man startar resan på Torsdag kväll och kommer upp på morgonen i.st.f som vanligt vid weekendresor dit att man åker strax efter Torsdag lunch.

/B

Är bussen registrerad före 2004 behöver den inte ha bälten. Så då är det inga problem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Magnus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2010, 09:27:09 AM
Det är upp till beställaren.

Sovbussar förekommer väl fortfarande vid främst militärtransporter men de har blivit allt ovanligare vid europaresor. Restriktionerna för att köra med stolarna i sängläge genom Tyskland lär vara sådana att de flesta arrangörer har slopat konceptet. Jag pratade med Resemakarns ägare för något år sedan och han sa att den nästan slutat med sovbussar av det skälet.



Resemakarn kör fortfarande med sovbussar på europaresor. Det såg verkligen inte bekvämt ut att sova i såna "sängar". Jag vet flera som valde att sitta i vanlig stol på vägen hem eftersom dom sov så dåligt på nerresan. Ligger man längst ner och längst in får man inte ha cellskräck.

Mikael Lövgren

Jag åkte ner till Österrike med en av Vannarpsbussarnas sovbussar..
låg i nederslafen ganska långt bak och jag kan säga att det inte var särskilt bekvämt..
det är ganska så jobbigt att ändra om hela bussen till sovbuss.. först måste alla passagerarna ta sina saker och gå ut från bussen.. sen ska alla stolar ändras till liggploatser, sedan måste nästan föraren placera passagerarna så att alla får plats..
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

rattvrickaren

Viktmässigt blir en 431 DT rena skämtet med "tunga" sovstolar. Man får överlass med bara passagerana.
/Magnus