Nobina tar bussen till börsen

Startat av Clabbe, 13 april 2010, 08:34:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

julle

Citat från: 1896 skrivet 20 maj 2010, 07:58:15 AM
Hm, detta är en hjärtefråga för mig, och det spelar ingen roll hur Nobina motiverar ett övertagande av Veolia, det viktiga är att det blir gjort. Inte heller har jag något personligt intresse av att Nobina går med vinst, men det är ju klart att det är kul med positiva siffror.

I Nobinas historik, som SJ-buss+GDG+Postensdiligenstrafik+Wasatrafik har företaget på många platser i landet varit med och utvecklat trafik från grunden, och byggt upp ett trafikutbud/system, och då tycker jag att det är fruktansvärt otacksamt att någon annan mindre noga räknad, kan säga: -jag kan köra billigare, och därmed få trafik serverad. Jag menar att denna historik måste vara värd något, och då ska också Nobina behålla sin företags storlek, motsvarande ovanstående företag.  8)
Drömma kan man alltid göra, men faktum kvarstår: För att kunna ta över ett annat bolag så krävs att man har pengar i kassan och det har inte Nobina. Sorry att göra dig besviken, men är det något bolag som kan äta upp ett annat när man ser Veolia och Nobina mot varandra, så är det nog så att Veolia kan ta över Nobina, i alla fall rent ekonomiskt, helt enkelt därför att Veolia har en mycket välfylld kassakista vilket som sagt Nobina saknar!

Veolia, tidigare Linjebuss, har också en historik och har varit med på många platser i landet och utvecklat trafik från grunden. Och apropå att lägga underbud för att vinna trafik, om du läser vad jag skrev tidigare om Nobina/ Swebus anbudsvinster, så kanske du kan förstå att Nobina absolut är ett bolag som kan räknas till de "mindre nogräknade" bolagen som med underprissatta anbud har slagit ut mer seriösa anbudslämnare!

Dessutom är det så, att sen länstrafikhuvudmännen kom till, så har knappast entreprenörerna varit de stora pådrivarna av trafikutvecklingen, utan det ansvaret har nästan helt och hållet legat på trafikhuvudmännens lott. Så att påstå att Nobina kan ta åt sig äran av de senaste 30 årens trafikutvecklinng är fullständigt nonsens. Nobina (och många andra bussentreprenörer med dem) har sen en herrans massa år ängnat sig åt devisen "tanka och kör" och inte brytt sig så mycket mer om verksamheten, men det är en annan historia.

Men visst, vem kan inte ibland drömma sig tillbaka till forna dagar då SJ-buss, GDG respektive Diligensen var enormt stora bussbolag  :)

1896

Ja, jag får då ihop att Nobina ska ta över Veolias Sverige verksamhet, och kanske hela den Nordiska delen, sen exakt hur man går till väga, det är ju inte lika intressant.  :D

Hela poängen med ett övertagande, är ju att vi inte ska ha ett företag med Veolias karaktär på marknaden.  8)

RoggaBoy

Å de innebär att Veolias tågverksamhet hamnar hos Nobina med. :)

j-a

Citat från: 1896 skrivet 21 maj 2010, 21:09:21 PM
Ja, jag får då ihop att Nobina ska ta över Veolias Sverige verksamhet, och kanske hela den Nordiska delen, sen exakt hur man går till väga, det är ju inte lika intressant.  :D

Hela poängen med ett övertagande, är ju att vi inte ska ha ett företag med Veolias karaktär på marknaden.  8)
Varför detta hat mot Veolia??

1896

"Varför detta hat mot Veolia??"


Ska citera min syster: "-det syns att du gått igenom en del."

Jag ser det ur ett övergripande perspektiv, det är bolaget jag vill ha bort, inget ont sagt om personalen, även om det finns en attityd jag inte gillar.

Ersa

Citat från: 1896 skrivet 22 maj 2010, 15:24:13 PM
Jag ser det ur ett övergripande perspektiv, det är bolaget jag vill ha bort, inget ont sagt om personalen, även om det finns en attityd jag inte gillar.

Attityden är inget nytt här i forumet. Det har tidigare förekommit andra skribenter som har haft samma inställning till både gamla Linjebuss och dåvarande Swebus. Dock är det rätt irrelevant då detta forum enligt reglerna inte är en plats för kritik mot enskilda företag.

1896

Ja, det är klart, att ska alla ventilera åsikter, då blir det rörigt.

Kunde jag förmå Dalatrafik att ta av Veolia trafiken i Dalarna, så kan jag väl gå ännu längre.  8)

julle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 maj 2010, 22:31:10 PM
Karaktär?

Tyvärr så är nog så att det finns fler "trafikmänniskor" kvar hos Veolia jmf Nobina och kikar du på hur många (eller få) som finns kvar från SJ Buss/GDG/Dil (utom förare) så är det ännu färre, ett tag "rensade" man ju ut folk med trafikerfarenhet då det var på modet med militärer och civilingenjörer.

För att inte prata om Swebus dille i början av 2000-talet på att plocka in gamla "sopåkare", som man trodde skulle lösa firmans alla problem  :)

julle

Citat från: 1896 skrivet 22 maj 2010, 18:28:40 PM
Ja, det är klart, att ska alla ventilera åsikter, då blir det rörigt.

Kunde jag förmå Dalatrafik att ta av Veolia trafiken i Dalarna, så kan jag väl gå ännu längre.  8)
Du verkar tro mycket på dig själv och det kan ju vara bra. Men, det som "tog av" Veolia trafiken i Dalarna var varken du eller Dalatrafik, det var Swebus som lade ett lägre bud än övriga anbudslämnare. Och det anbudet gör att din dröm om Nobinas övertagande av Veolia är än mer avlägsen än någonsin, då Nobina kör bort minst 30 miljoner SEK per år i Dalarna! Ska bli mycket intressant om några år att se om/ när Veolia och Busslink tar tillbaka trafik i Dalarna, vilket är högst sannolikt  ;)

1896

Tror jag vad jag vill om.

Jag la ner ett enormt förarbete, och det måste ju ha bidragit.  8)

1896

Jag kan se politiska skäl till att Nobina ska ta över Veolia, men börjar vi att prata politik, då är vi definitivt utanför ramarna av vad detta forum är till för.  8)

Staffan Sävenfjord

Tråden är låst.

Om någon har något att tillföra i det ursprungliga ämnet om Nobinas börsintroduktion är han/hon välkommen att starta en ny tråd. Att föra något slags hatkampanj mot Veolia är ett brott mot Bussnacks regler.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)