Nytt tillfälligt biljettsystem i Gävle

Startat av Fredde, 09 augusti 2009, 06:44:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

#15
Förmodar dom bussar som går Gävle<->Älvkarleby eller UL-tåget Gävle<->Uppsala även får läsare eller så får man ett viseringskort när man ha ett sådant månads/årskort...
Kontanta resor betalas ändå direkt på bussen eller UL-tåget enligt UL's taxa & X-trafiks värdekort gäller inte på ovanstående linjer..
Vet att Stystemet i Värmland i dagsläget så har man även en liten bärbar läsare på Lokaltågen... Det finns säkert till det nu X-trafik installerar..

Fredde

Citat från: MartinMartin skrivet 11 augusti 2009, 17:32:35 PM
Ja, men så har det varit länge när man kör Västerås och Sala också. Det sitter ju inte VL maskiner i speciellt många bussar så där vinkar man bara förbi folk.

Helt klart kommer BIMS vara en bra investering, synd bara att det ska ta sådan förbaskad tid...

RoTe

Citat från: Fredde skrivet 11 augusti 2009, 17:43:52 PM
Helt klart kommer BIMS vara en bra investering, synd bara att det ska ta sådan förbaskad tid...

Du tror att BIMS kommer fungera när det kommer? Det tror inte jag... Jag tror att Karlstad kommer få ett rent h*****e och sedan kommer dom i panik lansera det i resten av regionerna trots att det ej fungerar, slutsligen går tillverkaren i konkurs.

Fredde

Det fungerar ju där dom redan lanserat det nere i Europa, nu ska du inte vara så negativ för det nya! ;D

RoTe

Citat från: Fredde skrivet 11 augusti 2009, 18:35:27 PM
Det fungerar ju där dom redan lanserat det nere i Europa, nu ska du inte vara så negativ för det nya! ;D

Om det är lanserat i exakt vår version, varför tar det då sån tid att testa systemet, borde vara klart eller?

Fredde

#20
Citat från: RoTe skrivet 11 augusti 2009, 18:50:14 PM
Om det är lanserat i exakt vår version, varför tar det då sån tid att testa systemet, borde vara klart eller?

Test bör ju ske lokalt på plats innan det kommer ut till kund, problemet är nog att få sakerna tillverkade på kort tid, men nu har det tagit på tok för lång tid sedan beslutet togs för några år sedan... Säkert blir det rabatter, kanske det är just det levererande bolaget som bistår med det tillfälliga systemet i Gävle omr (som hyrt material)

Fabrikstestet började i Oktober så det borde ju ha varit klart för länge sedan!!!!

Fredde

#21
Jag hittade denna info ang BIMS...

Nyhetsbrev 18
http://bims.dalatrafik.se/images/stories/bimsnytt/bimsnytt_18_print.pdf   (okt -08)

Nyhetsbrev 19
http://bims.dalatrafik.se/images/stories/bimsnytt/bimsnytt_19_print.pdf   (feb -09)

Nyhetsbrev 20
http://bims.dalatrafik.se/images/stories/bimsnytt/bimsnytt_20_webb.pdf  (jun -09)


Nyhetsbrev 15-20 kan läsas på denna adr  http://bims.dalatrafik.se/index.php?option=com_content&task=view&id=37&Itemid=64

Man kan lätt dra slutsatsen att tålamodet börjar tryta lite...

Björn Ax

Citat från: RoTe skrivet 11 augusti 2009, 18:50:14 PM
Om det är lanserat i exakt vår version, varför tar det då sån tid att testa systemet, borde vara klart eller?

Tja enligt hemsidan så beror förseningarna på att atron inte har tillräckligt med personal för alla deras åtaganden.
BIMS med deras, i jämförelse, några bussar ligger inte så högt på atron's prio lista.

Dom prioriterar nog mera dom städer som ska installera maskiner i tusentals bussar än i BIMS som inte ens når upp i 500 skulle jag tro.

Fredde

#23
Citat från: Björn Ax skrivet 11 augusti 2009, 20:55:17 PM
Tja enligt hemsidan så beror förseningarna på att atron inte har tillräckligt med personal för alla deras åtaganden.
BIMS med deras, i jämförelse, några bussar ligger inte så högt på atron's prio lista.

Dom prioriterar nog mera dom städer som ska installera maskiner i tusentals bussar än i BIMS som inte ens når upp i 500 skulle jag tro.

Då det gäller X-trafik ink all stadstrafik, Värmlandstrafik, Karlstadsbuss, Länstrafiken Örebro ink all stadstrafik , Västmanlands Lokaltrafik ink all stadstrafik, Upplandslokaltrafik, Dalatrafik ink all stadstrafik, Tåg i Begslagen samt trafik med lokaltåg i hela regionen samt alla försäljningsställen bör även ha utrusningen så bör det överstiga 500 enheter totalt med råge... Om jag inte mins helt fel så finns det ca 200bussar enbart i X-trafiks trafik... Övriga har jag dålig koll på men jag vet på en hand att Karlstadsbuss har ca 45-50 bussar i sin trafik via entreprenören Swebus...

Anders Noren

Maskinerna är likadana som de som sitter sedan två år på LLT:s bussar i Luleå. Hoppas att Gävles maskiner inte är lika sega som LLT:s var i början! I och för sig är väl LLT-sega maskiner med självvisering ändå snabbare än X-Trafiks magnetkort med bussförarvisering.

Problemen med tidsödande busskortsköp och uppgraderingar har egentligen inget med biljettsystemet att göra utan är mer en konsekvens av att det inte finns några alternativa biljettförsäljningsställen. När jag pendlade till Falun var det inte utan skadeglädje som jag brukade köpa mitt månadskort ombord på tvåan och betala med 1200 kr i kontanter. I ett genomtänkt system hade busskort i stället sålts i Ica-kiosken inne i Sätra centrum.

Anders

yngrot

I ett bra biljettsystem så skulle du kunna köpa korten till lägre pris hos ecvis Ica och även via internetbanken. Blir korten dyrare att ladda på bussen försvinner ju de flesta bussladdningar av sig själv. I Västtrafikområdet håller de ju på att installera betalkortläsare i bussarna vi ska ju ha kontantfritt från dec..  men resultatet lär ju bli försenade bussar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

AO